2010-09-01, 15:42
Medlem
BabyJesuss avatar
Pele eller Maradona hmmm ??? Vem är alla tiders bästa fotbollsspelare? Fotbollsfans tenderar väldigt ofta att glömma bort att Arthur Friedenreich är världens genom alla tiders främste fotbollsspelare. Större än Pele, större än Maradona. En brasilansk fotbollsspelare (med rötter från Tyskland) som innehar ett bättre point per game än Pele. Många hävdar även att han gjorde mer mål än Pele då statistik från tidigt 1900-tal har försvunnit med tiden (och om inte så skiljer det bara ett par mål). Detta gör honom alltså till alla tiders bästa målskytt, det i samma liga som Pele. Därtill ska man komma ihåg att gode Arthur som var svart behandlades som skit i ett då extremt rasistiskt samhälle. Hans teknik och talang gjorde det däremot möjligt för fler svarta att göra intåg i fotbollen. En revolutionär bara där!

Lägg därtill att han startade flugan att skruva bollen i mål något som direkt såklart utvecklade sporten enormt. Arthur Friedenreich erhöll teknikt kunnande i Garrincha-klass med Beckhams fot allt ackompanjerat av Peles målsinne, detta i en och samma spelare. Därför är det för mig väldigt konstigt att Pele rankas högre? Varför har alla glömt bort Arthur Friedenreich? Inte bara den bästa spelaren på plan sätt till statistik, utan även den spelare som utvecklade sporten vi älskar mest av alla spelare. Hur kan man påstå något annat?

Diskutera. Är Arthur Friedenreich bäst genom tiderna? Och varför är han så bortglömd?
Citera
2010-09-01, 15:57
Medlem
Det luktar att du precis sett en dokumentär på någon tv kanal / tankat hem.

Tycker Garrincha var större för fotbollen, störst rentutsagt. En spelare som gjorde fotboll mer "showigt".
Han och Cruyff var banbrytande för fotbollen medans Maradona var den bästa spelare som existerat, ingen har kunnat bära ett helt lag på egen hand, som Maradona.
Citera
2010-09-01, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BabyJesus
Är Arthur Friedenreich bäst genom tiderna?

Tyvärr tror jag du är ganska ensam om att ha sett den här karln spela fotboll här på forumet.
Citera
2010-09-01, 16:56
Medlem
Joel^_^s avatar
Eftersom näst intill ingen som numera lever har sett honom spela kanske?
Och sen är det ganska oklart exakt hur många matcher han spelat och hur många mål han gjorde.
Dessutom spelade han aldrig i en stor turnering så som VM och spelarna på den tiden höll en väldigt låg nivå jämfört med nu.

Fan du har aldrig sett honom spela så du har inte heller en aning om hur bra han var.
Dessutom känns det dumt att värdera en spelare för att han var den första svarta i en liga.
Citera
2010-09-01, 17:43
Medlem
Tureauds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joel^_^
Dessutom känns det dumt att värdera en spelare för att han var den första svarta i en liga.
Nja, riktigt dumt är det väl inte? På den tiden var det (nästan) bara vita societetsbarn som spelade fotboll. Att då som färgad, medelklass pojke, komma och ta sig in i både klubblag och landslag är en enorm prestation. Att han sedan presterade så bra som han gjorde ska han självklart också ha en eloge för.

Sen så är det ju så att fotbollen i brasilien fortfarande befann sig i sin barndom och spelet utvecklades enormt på bara ett par årtionden. I denna barndom var Friedenreich den starkast lysande stjärnan och den som bidrog mest till utvecklingen av Brasiliens kommande "sambafotboll".
Sen ska vi inte glömma att det Friedenreich gjorde förenklade en hel del för hans färgade efterföljare. Jag tror på allvar inte att Brasilien hade utvecklats sitt landslag lika fort utan Friedenreich och hans prestationer.

Men bäst genom tiderna? Nej! Den bästa just då? Ja, utan tvekan!
Sen så måste man, oavsett om man har sett han spela eller inte, ge Friedenreich det erkännande han förtjänar!
Citera
2010-09-01, 17:57
Medlem
Joel^_^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tureaud
Nja, riktigt dumt är det väl inte? På den tiden var det (nästan) bara vita societetsbarn som spelade fotboll. Att då som färgad, medelklass pojke, komma och ta sig in i både klubblag och landslag är en enorm prestation. Att han sedan presterade så bra som han gjorde ska han självklart också ha en eloge för.

Sen så är det ju så att fotbollen i brasilien fortfarande befann sig i sin barndom och spelet utvecklades enormt på bara ett par årtionden. I denna barndom var Friedenreich den starkast lysande stjärnan och den som bidrog mest till utvecklingen av Brasiliens kommande "sambafotboll".
Sen ska vi inte glömma att det Friedenreich gjorde förenklade en hel del för hans färgade efterföljare. Jag tror på allvar inte att Brasilien hade utvecklats sitt landslag lika fort utan Friedenreich och hans prestationer.

Men bäst genom tiderna? Nej! Den bästa just då? Ja, utan tvekan!
Sen så måste man, oavsett om man har sett han spela eller inte, ge Friedenreich det erkännande han förtjänar!

Det jag syftade på är att han inte blir en bättre spelare själv bara för han var svart. Visst bättre än dom andra var han säkert. Tänker inte ge en spelare som jag knappt hört talas om, ännu mindre sett spelat något erkännande om hur bra han var på fotboll.
Citera
2010-09-01, 18:15
Medlem
Tureauds avatar
Citat:
Det jag syftade på är att han inte blir en bättre spelare själv bara för han var svart. Visst bättre än dom andra var han säkert. Tänker inte ge en spelare som jag knappt hört talas om, ännu mindre sett spelat något erkännande om hur bra han var på fotboll.
Historiskt sett är han en mycket viktigt person, både för den inhemska ligan och landslaget. Sen att folk aldrig hör hört talas om honom beror mer på bristande fotbollskunskap hos dessa individer och inte på att han var en inkompetent fotbollsspelare.

Alla med lite kunskap inom den brasilianska fotbollen borde kunna ge Friedenreich ett erkännande, inte just ett erkännande om hur bra han var på fotboll utan snarare ett erkännande på vad han tillförde brasiliansk fotboll.
Citera
2010-09-01, 18:59
Medlem
BabyJesuss avatar
Citat:

Tycker det är vitalt så till vida att han vann över publiken. Fotboll är en underhållningform, precis som vilken film som helst och han gjorde det okej för alla att delta. Du kan ju tänka dig att bli utbuad så fort du har bollen. Bli fälld brutalt medan domaren vänder dig ryggen osv och ändå vara totalt överlägsen och med det revolutionera allting egentligen enbart för att du är så jävla bra på det du gör. Jag tycker att det är en oerhört vital faktor i hans storhet.

Sedan visst finns det klipp. Sök på youtube! Han spelade ändå fram till 1933 och dog 1969. Man ska komma ihåg att även fast fotbollen inte var lika jämn på den tiden så fanns det utan tvekan mycket talang samtidigt som samtliga spelade på sin maximala kapacitet. Arthur Friedenreich dominerade oavsett och genom sin dominans påskyndade han även fotbollens utveckling. Ingen som har samma facit.

Sedan stämmer det att han aldrig spelade VM. Däremot ex Copa América där han ledde Brasilien till vinst. Och Sydamerika hade som bekant väldigt väldigt bra lag på den tiden.
Senast redigerad av BabyJesus 2010-09-01 kl. 19:01.
Citera
2010-09-01, 19:02
Medlem
Columbo1Legends avatar
Ja, Arthur Friedenreich är som Niccolo Paganini. Honom har ingen i dag levande sett eller hört, men ingen ifrågasätter hans betydelse för musikkonsten. Om Friedenreich är världens bästa fotbollspelare genom tiderna är helt omöjligt att avgöra utan ett rikt bildarkiv. Men han var absolut en av de viktigaste fotbollsspelarna genom tiderna och i Brasilien räknas han som fotbollens urfader. Idag är har alla väldigt kort minne. Det som hände för 10 år sedan är nästan glömt, det som hände för 50 år sedan är i stort sett bortglömt men ändå föraktat( "de spelade i slow motion", "tom jag jag hade vunnit skytteligan i Italien") och det som hände för 100 år sedan är bara bortglömt ( "va spelade de fotboll då?"). Man undrar ju vad alla om 50 år kommer att säga om dagens fotboll. Inte mycket snällt skulle jag tro.
Senast redigerad av Columbo1Legend 2010-09-01 kl. 19:11.
Citera
2010-12-30, 01:52
Medlem
feed-mes avatar
Det bör nog noteras att det som egentligen gör att han klassas som en av de viktigaste spelarna genom tiderna är att han var den som man tror uppfann skruven, och att han först internationellt använde den i Copa América 1919 (Tror jag iaf att det var).

Jag kollar rätt ofta på dokumentärer och det är kul att se vad som finns att sägas om just dessa gamla storstjärnor. Men däremot måste man komma ihåg att man inte kan säga att han var världens främsta inom Fotbollen då det funnits många fler som bemästrat hans konster mycket bättre. Tänker på Ferenc Puskas, Giusseppe Meazza och, varför inte, Nacka Skoglund. Anledningen till att jag tar gamla spelare är för att det blir mer rättvist då dessa hade den tyngre Bollen som man använde förr.

Men visst, Friedenreich var en stor spelare och unik för sin tid. Men man får ha med en del saker i beräkning också. Bland annat att han faktiskt spelade under en tid då Fotbollen var relativt liten i förhållande till idag, och att Fotbollen på den tiden mestadels var en lek och inte fullt så allvarlig som idag (Iaf i större utsträckning)

Citat:
Vi kan säga såhär istället: Friedenreich får mitt erkännande för att han uppnådde något som inga andra lyckats uppnå på den tiden. Och dessutom så är det svårt att på senare tid hitta spelare som varit så dominanta som just Friedenreich var på den tiden. Så därför är han lätt en av de största spelarna genom tiderna. Men kanske tveksamt till om han var bästa spelaren genom tiderna, med tanke på att fotbollen utvecklats något kopiöst sedan den tiden. Men det är förmig själv skillnad på en spelare som varit stor och en som varit bäst...
Senast redigerad av feed-me 2010-12-30 kl. 01:58.
Citera
2010-12-30, 02:12
Medlem
Jag undviker helst att jämföra fotbollsspelare från den gamla skolan - säg fram till 70-talet ungefär - med dagens. Tycker det är alldeles för ojämnt. Allt har utvecklats: utrustningen såsom skor och inte minst bollar (förr i tiden med läderkulor blev ju bollen blytung i regnväder), det har också hänt mycket med kosten hos spelarna. Italienarna var väl vad jag vet först med att spelarna skulle ha en professionell matkost som skulle generera bättre resultat på planen. Det har också hänt en hel del vad gäller HUR fotboll utspelar sig, jag tänker på taktik. Ingen vet hur Pelé skulle presterat mot dagens (förmodade) bättre försvar jämfört med vad 60-talet hade att erbjuda. Eller hur det hade gått för den här Friedenreich i en närkamp mot självaste Materazzi.

Det är likadant i så gott som alla sporter - omöjligt att jämföra om Stenmark skulle sopat mattan med dagens skidåkare. Därför låter jag det vara osagt huruvida den här Arthur Friedenreich är världens bästa fotbollsspelare genom tiderna.
Citera
2010-12-30, 02:19
Medlem
feed-mes avatar
Håller med föregående. Svårt att jämföra gammalt med nygammalt och ungt. Filmer "The Birth of a Nation" var väldigt viktig för sin tids Filmredigering, idag anses en sådan film som en rent utsagt dåligt filmad Amatörrulle. Förr ansågs också Blues vara den största Subkulturen, idag har vi HipHop ( )... Förr hade man sina stora legender inom Fotbollen, som alla i Publiken kunde älska. Men Friedenreich är död och begravd sedan länge, och senare har det kommit nya talanger som bemästrat denna kunskap av att spela Fotboll på en helt annan nivå.

Men som sagt: Friedenrich har mitt erkännande som en viktig kugge i Sambafotbollen, om inte den viktigaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in