Det bör nog noteras att det som egentligen gör att han klassas som
en av de viktigaste spelarna genom tiderna är att han var den som man tror uppfann skruven, och att han först internationellt använde den i Copa América 1919 (Tror jag iaf att det var).
Jag kollar rätt ofta på dokumentärer och det är kul att se vad som finns att sägas om just dessa gamla storstjärnor. Men däremot måste man komma ihåg att man inte kan säga att han var världens främsta inom Fotbollen då det funnits många fler som bemästrat hans konster mycket bättre. Tänker på Ferenc Puskas, Giusseppe Meazza och, varför inte, Nacka Skoglund. Anledningen till att jag tar gamla spelare är för att det blir mer rättvist då dessa hade den tyngre Bollen som man använde förr.
Men visst, Friedenreich var en stor spelare och unik för sin tid. Men man får ha med en del saker i beräkning också. Bland annat att han faktiskt spelade under en tid då Fotbollen var relativt liten i förhållande till idag, och att Fotbollen på den tiden mestadels var en lek och inte fullt så allvarlig som idag (Iaf i större utsträckning)
Citat:
Ursprungligen postat av Joel^_^
Det jag syftade på är att han inte blir en bättre spelare själv bara för han var svart. Visst bättre än dom andra var han säkert. Tänker inte ge en spelare som jag knappt hört talas om, ännu mindre sett spelat något erkännande om hur bra han var på fotboll.
Vi kan säga såhär istället: Friedenreich får mitt erkännande för att han uppnådde något som inga andra lyckats uppnå på den tiden. Och dessutom så är det svårt att på senare tid hitta spelare som varit så dominanta som just Friedenreich var på den tiden. Så därför är han lätt en av de största spelarna genom tiderna. Men kanske tveksamt till om han var bästa spelaren genom tiderna, med tanke på att fotbollen utvecklats något kopiöst sedan den tiden. Men det är förmig själv skillnad på en spelare som varit stor och en som varit bäst...