2010-09-01, 13:52
Bannlyst
Citat:
Vi måste stoppa våldet, menar nu alltså Moderaterna fyra år efter maktövertagandet på riksnivå. Och botemedlet mot skottlossningar, mord och bilbränder är en ”tryggt och snyggt-satsning” som innebär att allt klotter ska tas bort inom 24 timmar, att trasiga lampor byts ut direkt och att sly röjs undan för att motverka känslan av otrygghet.
http://www.friatider.se/moderaterna-vill-klottersanera-bort-valdet

Vad säger Flashbackpanelen?
Hanterar de sinnessvaga moderaterna problemen på ett sunt och adekvat sätt när man väljer att bekämpa den mångkulturella våldsbrottsligheten med klottersanering och nya lampor?
Hur stor del av våldtäkterna, bilbränderna, rånen och misshandelsfallen kommer att försvinna på grund av att man röjer undan sly?

Frågorna är många.
Citera
2010-09-01, 13:55
Medlem
JizzieJinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet

Hanterar de sinnessvaga moderaterna problemen på ett sunt och adekvat sätt när man väljer att bekämpa den mångkulturella våldsbrottsligheten med klottersanering och nya lampor?

Inget annat parti än Sverigedemokraterna kan lösa problemen med våld vi har i samhället, oavsett Gms ursprung menar jag då.
Citera
2010-09-01, 14:02
Medlem
Sanzets avatar
Det är mycket möjligt att vissa potentiella våldtäkter inte blir av om det är mer upplyst och röjt så att det är svårare att agera ostört. Det här med klottersanering inom 24 timmar är antagligen mer av en symbolisk variant - att det inte kommer att tolereras. Nedklottrade väggar är ett bra tecken på att det är mycket "ligister" i området, och om man tar bort allt sånt ser det i alla fall bra ut utåt.

Denna policy kommer garanterat utmanas, och det kommer klottras bra mycket mer för att se om det verkligen stämmer att allt försvinner inom 24 timmar (nya rena klotterväggar varje kväll!). Det kommer nog kosta mer än det smakar, innan regeringen ger upp och lyfter fokus från klotterfrågan. Dumt förslag.
Citera
2010-09-01, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JizzieJinx
Inget annat parti än Sverigedemokraterna kan lösa problemen med våld vi har i samhället, oavsett Gms ursprung menar jag då.

Har inte SD i stort sätt samma lösning som moderaterna?
Citera
2010-09-01, 14:04
Medlem
JizzieJinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Har inte SD i stort sätt samma lösning som moderaterna?

Nä, inte vad jag sett. SD vill ju ge poliser med frihet och åtalade högre straff. Har inte läst så mycket utav det på Ms hemsida.
Citera
2010-09-01, 19:58
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:

Hur stor del av våldtäkterna, bilbränderna, rånen och misshandelsfallen kommer att försvinna på grund av att man röjer undan sly?

Frågorna är många.

Delvis rätt. Saken är den att det behövs införas nolltolerans. Inte bara mot klotter, men mot nedskräpning i allmänhet och småbrott som det i dagsläget inte görs något åt. Fler patrullerande poliser i städerna också.
Citera
2010-09-01, 20:45
Medlem
vafannuras avatar
Citat:

Citat:
Nä, inte vad jag sett. SD vill ju ge poliser med frihet och åtalade högre straff. Har inte läst så mycket utav det på Ms hemsida.

Snälla, upplys mig. När blev hårdare straff och "mer frihet"? till poliser lösningen till minskat våld?
Ser du våra vänner på andra sidan atlanten som föredömsstaten må hända?

Edit: intressant att ni vill straffa åtalade...
Citera
2010-09-01, 21:58
Medlem
Ykakoos avatar
NY genomförde ett liknande projekt med ganska lyckat resultat.
Citera
2010-09-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ykakoo

Exakt. Jag tycker inte alls att detta är ett särskilt dåligt förslag faktiskt. Många bäckar små..
Mikael Jansson (SD) nämnde samma grej i en intervju för någon vecka sedan.
Citera
2010-09-01, 22:26
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ykakoo

NY gjorde som jag skrev, införde nolltolerans mot alla brott. Moderaternas förslag är långt ifrån det. Nolltolerans skulle innebära att man obönhörligen tog och låste in det patrask som kastar sten t.ex. Inte som det är nu bara låta de vara för att man inte "kan bevisa" vem eller vilka det var som kastade.

Jag tror skarpt på att införandet av nolltolerans mot s.k. småbrott, fler fotpatrullerande poliser men även att skärpa straffen för nedskräpning skulle hjälpa till ordentligt för att få ned övrig tyngre brottslighet.
Citera
2010-09-01, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Delvis rätt. Saken är den att det behövs införas nolltolerans. Inte bara mot klotter, men mot nedskräpning i allmänhet och småbrott som det i dagsläget inte görs något åt. Fler patrullerande poliser i städerna också.
Det du pratar om håller jag helt med om. Nolltollerans, men då krävs det ju också ökad polisnärvaro och framförallt att man faktiskt tar fast och låser in de individer som utför dylika brott, något Moderaterna naturligtvis inte har för avsikt att göra.
Ingenstans pratar man om att straffa de skyldiga, bara att man snabbt som ögat ska göra det snyggt och trivsamt igen.
Patetiskt.
Citera
2010-09-01, 23:50
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Det du pratar om håller jag helt med om. Nolltollerans, men då krävs det ju också ökad polisnärvaro och framförallt att man faktiskt tar fast och låser in de individer som utför dylika brott, något Moderaterna naturligtvis inte har för avsikt att göra.
Ingenstans pratar man om att straffa de skyldiga, bara att man snabbt som ögat ska göra det snyggt och trivsamt igen.
Patetiskt.

Precis. Att ha patrullerande poliser på gatorna motverkar inte bara de flesta typer av brott men gör även att de kommer komma närmare civilbefolkningen som kommer känna sig tryggare och kunna lära känna sina lokala poliser bättre. Detta i sin tur kommer även bidra positivt i det som idag är oroshärdar som Rosengård, Tensta, Hammarkullen och liknande områden. Indirekt borde det även främja turism då våra städer kommer bli renare och tryggare och därmed locka till sig besökare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in