2010-08-31, 23:15
Medlem
Gurtys avatar
Sökte och sökte men hittade ingen liknande tråd. Kanske ett udda ämne!

Iaf så är jag en person som går i gymnasiet och grynnar varje dag på affärsidéer.. Stora som små.

Har kommit på många affärsidéer har t.om. varit nära på att satsa och starta en.

Men denna morgon satt jag och tänkte.. Varför inte starta en liten pizzeria/restaurang?

Saken är den att jag är osäker på hur stort man ska uppskatta lånet till ifall man ska starta en liten pizzeria t.ex.

Jag är medveten om att jag skulle få jobba häcken av mig så det behöver ingen nämna. Men jag tror det skulle vara en väldigt bra erfarenhet inför större företagande.

Sedan så tror jag inte det skulle vara svårt att få kunder. Bara genom att göra reklam genom vänner och bekanta skulle få in väldigt många gäster.

Så det jag frågar är!

Vad skulle ni uppskatta kostnaderna till?

Nu menar jag inte ett "High tech" kök där allt är sprillans nytt osv.

Om man t.ex. köper in begagnad pizzaugn och andra saker till köket eller kanske på auktion.

Sedan hyra, el, råvaror osv.

Utgå ifrån att jag inte anställer någon!

Ifall jag startar det så kommer jag driva restaurangen med en partner och vi anställer ingen innan vi känner att läget är stabilt.

Med tiden skulle vi också vilja fixa alkoholtillstånd. Men det beror som sagt på hur idén går.

Bara idén om att det skulle vara två svenskar som jobbade på en pizzeria skulle locka kunder trorja!

Så snälla FB! Ge mig en utgiftsynvinkel!

TACK! MVH//
Citera
2010-08-31, 23:17
Medlem
DoktorDoktors avatar
Se för fan till att ha extremt bra råvaror, allt annat känns väldigt sekundärt. Pizzor som smakar bra säljer bättre. Dra inte ner kvalitén för att kunna ha ett lågt pris.
Citera
2010-08-31, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDoktor
Se för fan till att ha extremt bra råvaror, allt annat känns väldigt sekundärt. Pizzor som smakar bra säljer bättre. Dra inte ner kvalitén för att kunna ha ett lågt pris.

Precis, när man är ute o käkar och maten smakar bra då kommer man tillbaka!
Citera
2010-08-31, 23:48
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Är det inte så att man även måste ha viss utbildning inom hantering inom kök som hygien och blablabla? Känns ju bra äckligt att någon myndighet inte skulle granska och ställa krav på restauranger som hygien och så vidare (med krav på utbildning eller liknande). Annars hade ju vilken som kunnat starta restaurang.

Men vad jag hört så är det ett stort projekt att dra igång, dels finansiellt, tid och konkurrensen. Bli inte förvånad om det inte skulle fungera och du sitter med några hundratusen i skulder. Räkna med minst 12 timmar jobb, för jag antar att du för det mesta ska jobba. Men kom ihåg att den lägsta lön man kan ge någon i Sverige är 0 kronor, så du kanske har tur när du slänger in en annons om någon som vill jobba, så kan du ta hand om pappersarbetet.
Citera
2010-09-01, 08:34
Medlem
Gurtys avatar
Gällande hygien och restaurangsutbildning så är min partner utbildad inom restaurang.

Såklart vi skulle satsa på att få jättegoda pizzor.

Men vad uppskattar ni startkostnaderna? Hur mycket pengar det behövs för att starta?
Citera
2010-09-01, 09:13
Medlem
Det beror ju mycket på vilken lokal ni får tag i. Har ni en lokal som är förberedd för kök osv blir det ju mindre än om ni måste bygga om allt. Finns ju vissa krav för att få ha livsmedel osv..

Tänk också på att om det börjar gå bra för dig på riktigt så betyder det att de går sämre för någon annan, det är då inte ovanligt att denna någon annan blir sur och bränner ner ditt ställe eller dig
Citera
2010-09-01, 09:18
Medlem
Gurtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Det beror ju mycket på vilken lokal ni får tag i. Har ni en lokal som är förberedd för kök osv blir det ju mindre än om ni måste bygga om allt. Finns ju vissa krav för att få ha livsmedel osv..

Tänk också på att om det börjar gå bra för dig på riktigt så betyder det att de går sämre för någon annan, det är då inte ovanligt att denna någon annan blir sur och bränner ner ditt ställe eller dig

Okej då vet jag det! Men jag skulle vilja höra lite prisspekulationer!

Och gällande "bränna ner" så är det nog en risk man får ta
Citera
2010-09-05, 07:24
Medlem
chaoswithins avatar
Har en "korvkiosk" utanför huset, minns att när han gjorde om den till pizzeria med utkörning kostade det honom c:a 600K i inventarier och iordningställande av lokalen. (Lokalkostnaden inte inräknad).
Nu köpte han visserligen allt nytt, men han gjorde å andra sidan mycket av arbetet själv.

Tänk på den nya kassalagen också när du gör din budget, så du inte glömmer den där dyra jävla kassaapparaten
Citera
2010-09-05, 15:01
Medlem
hallberg-rassys avatar
Nu är det så att jag har goda vänner inom restaurangbranschen och ingen, jag upprepar, ingen krog, pizzeria eller annat kan överleva genom att följa reglerna. Det är ett hårt jobb och dessutom måste du fuska som fan för att få saker att gå ihop...
Citera
2010-09-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Nu är det så att jag har goda vänner inom restaurangbranschen och ingen, jag upprepar, ingen krog, pizzeria eller annat kan överleva genom att följa reglerna. Det är ett hårt jobb och dessutom måste du fuska som fan för att få saker att gå ihop...

Nu är det så att jag har en restaurang och man behöver inte alls fuska för att det skall gå ihop. Grundbultarna i branchen är bra mat och rätt pris + jobba som fan och ta betalt för allt 12-24 månader, sen kan du leva hyfsat och ändå uppfylla lagarna.
Ingen blir miljonär på 6 månader och allt som ligger i kassalådan är inte ditt! Bara för att polarna kör BMW behöver inte du oxå skuldsätta dig idag, köp den kontant senare istället
Citera
2010-09-08, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurty
Så det jag frågar är!

Vad skulle ni uppskatta kostnaderna till?

Nu menar jag inte ett "High tech" kök där allt är sprillans nytt osv.

Om man t.ex. köper in begagnad pizzaugn och andra saker till köket eller kanske på auktion.

Sedan hyra, el, råvaror osv.

Utgå ifrån att jag inte anställer någon!

Ifall jag startar det så kommer jag driva restaurangen med en partner och vi anställer ingen innan vi känner att läget är stabilt.

Med tiden skulle vi också vilja fixa alkoholtillstånd. Men det beror som sagt på hur idén går.

Bara idén om att det skulle vara två svenskar som jobbade på en pizzeria skulle locka kunder trorja!

Så snälla FB! Ge mig en utgiftsynvinkel!

TACK! MVH//

Lysande idé!
Precis så tänkte jag när jag och min fru drog igång en liten restaurang på landet. Inga anställda, alkoholtillstånd senare, kör ett tag och se hur det går...
En pizzeria kan du säkert sättaihop för under 150.000:-, kök och servering inkluderat.
Ska du göra BRA pizzor så räkna 25-30% av nettopriset (försäljningspris exkl. moms) som råvarukostnad.
"Hellre en bra pizza än en fin lokal" är ett måtto som funkar för oss när vi äter ute. Tänk på detta när ny väljer lokal.
Elräkningen beror på effekten på vald pizzaugn, torde ligga på runt 10.000/mån inkl. kyl/frys mm.
10.000:- låter mycket män tänk att du säljer 70 pizzor/dag á 67:- (efter moms) i 22 dagar = 103.000:-
Av dessa 103.000:- får du behålla 0,75*103.000=77.400:-
Med dessa pengar skall el, hyra, försäkringar, löner, telefoner mm. betalas.
Comprende?
Citera
2010-09-08, 19:37
Medlem
Fris avatar
Framgången beror nog väldigt mycket på location location location. Nedan en helt annan slags flagga jag vill hissa:

En risk kan vara att det råder överkonkurrens! Många startar "restaurang" i någon form bara därför att de gillar att laga mat eller i värsta fall bara gillar den livsstilen...

Det jag säger är att om du vill starta en firma som gräver ned avloppsrör i fritidsstugeområden, så kommer du att möta mycket mindre konkurrens än om du vill skapa en trendig krog. Gissa vilka som tjänar mest pengar! Avloppsrörsgrävarna behöver bara konkurrera mot andra som bara gör det för att de kan ta grovt betalt för sitt jobb. Är övertiden inte värt det, så lägger grävarn ned uppdraget. Men kocken-wannabe sliter hela natten igenom utan betalning, för att det är hans "dröm"!

Jag är rädd att du, hur skicklig du än är, kommer att förlora en rejäl andel kunder till den glada amatören som bränner sina besparingar på att servera jättebilliga måltider under sommaren. Och som efter konkurs under hösten ersätts av en ny inkompetent konkurrent som också kommer att lågprisa sig till konkurs, för att till våren sälja ut till nästa o.s.v. Även om du gör bättre pizzror, så kommer många potentiella kunder som inte har prövat alla alternativ, att välja det lägre priset, eller din nya grannrestaurang som just storinvesterat i helt ny trendigt inredning. Med genuint bättre kvalitet och stor uthållighet, så kan man nog börjaskaffa sig stammkunder efter några år, men för det krävs även t.ex. bra läge, och kapacitet, för lunch till anställda i närområdet (och massor med saker jag inte känner till).

"Livsstilsbranscher" (som boutiques, hårsalonger, restauranger, dykarskolor et c.) löper risken att dömas till evig förlust, därför att de som tar förlusterna "tycker att det är värt det" för att kunna ägna sig åt sin hobby under en kortare period av sina liv. Sånt drabbar förstås inte t.ex. restauranger som har en stjärna i Guide Michelin eftersom deras konkurrenter är extremt få, men jag gissar att det drabbar den genomsnittliga pizzerian väldigt hårt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in