2010-08-31, 21:45
Medlem
FordEscis avatar
Ska köpa en bil snart, en BMW 528ia 00:a. Hur kan det komma sig att den står reggad som en 92:a? Ringde Transportstyrelsen som sa att allt var i sin ordning. Det är garanterat en 00:a, slår man numret på Compricer.se så kommer det upp att det är en 00:a, öven på Autopower. Vad fan är det för fel? Försäkring lär ju bli klabb. Tacksam för snabba svar.
Citera
2010-08-31, 22:01
Medlem
Just 528 tillverkades väl inte ens mellan 1988 och 1996?
Är det en privatimporterad så felet kan ha uppstått där?
Citera
2010-08-31, 22:03
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppenP

Nej, det försökte jag förklara också, men de sa att inget var fel ändå. Den är privatimporterad 2003. Det är en E39:a med nya motorn och det är garanterat en 00:a, så jag fattar inte hur de kan få så fel för sig
Citera
2010-08-31, 22:11
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppenP

Det ligger ute en 528 kombi 92a på blocket, troligtvis tillverkades dom men såldes inte i sverige.

Jag skulle inte köpt bilen förens felet på transportstyrelsen är fixat.
Citera
2010-08-31, 22:19
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Det ligger ute en 528 kombi 92a på blocket, troligtvis tillverkades dom men såldes inte i sverige.

Jag skulle inte köpt bilen förens felet på transportstyrelsen är fixat.

Vad är det värsta som kan hända? Polaren som har bilen nu har den försäkrad, och där hade de noterat att det var en 00:a trots VV´s felaktiga påstående. Bilen är som jag säger garanterat en 00:a.
Citera
2010-09-01, 14:20
Medlem
Asgarvads avatar
En 00:a är helbilsgodkänd efter EU-gemensamma regler som innebär att man i princip inte kan bygga om dem ett dugg. En 92:a omfattas inte av de reglerna så den är lättare att modifiera lagligt. Så det kanske fanns en tanke bakom att lura bilprovningens ursprungskontroll med att ange bilen som äldre än vad den är vid importen.
Citera
2010-09-01, 15:23
Medlem
My name is Earls avatar
Om den är registrerad som en 92:a skall du ju inte betala priset för en 00, du kan ju aldrig sälja den som en 00 och en 8 år gammal bil måste ju ha ett väsentligt lägre värde, dessutom kan det ju rent faktiskt vara en stulen bil med gammal identitet.
Citera
2010-09-01, 20:17
Medlem
FordEscis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
En 00:a är helbilsgodkänd efter EU-gemensamma regler som innebär att man i princip inte kan bygga om dem ett dugg. En 92:a omfattas inte av de reglerna så den är lättare att modifiera lagligt. Så det kanske fanns en tanke bakom att lura bilprovningens ursprungskontroll med att ange bilen som äldre än vad den är vid importen.

Ja, men jag ringde till SBP idag, och de sa att det har blivit något fel vid registeringsbesiktningen och att det var deras fel. Han antog att det hade varit mycket stress just den dagen och därav slarvet.

Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Om den är registrerad som en 92:a skall du ju inte betala priset för en 00, du kan ju aldrig sälja den som en 00 och en 8 år gammal bil måste ju ha ett väsentligt lägre värde, dessutom kan det ju rent faktiskt vara en stulen bil med gammal identitet.

Jag kommer att få den riktigt billigt, men det är oväsenligt. Var inne hos en BMW-firma idag och bad de knappa in regnumret, och mycket riktigt. Den är tillverkad månad 12 år 1999. Det ska rättas till och försäkringsbolaget jag har vänt mig till har engagerat sig väldigt mycket och jobbar på att få rätsida på det. Dom sa att jag kunde köpa bilen och försökra den som en 92:a under tiden. Skulle en olycka uppstå så lär det bli en rejäl utredning, och jag skulle inte behöva bli lidaande.
Citera
2010-09-02, 01:52
Medlem
Kan tänka mig att polisen skulle bli ganska fundersamma om stulna plåtar ifall bilen skulle bli kollad vid kontroll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in