2010-09-01, 21:19
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Som nån sa tidigare i tråden:

Fattade det som att alla såna här mönster går att läsas även vertikalt, men han kanske endast syftade på just de uppgifterna från Mensa som jag hade som exempel.

Nej, det varierar också från uppgift till uppgift även på FRT-A.
Citera
2010-09-25, 02:29
Bannlyst
Hej mina vänner!

Läste denna tråd och kikade in testet. Just detta test var samma test jag gjorde för ett tag sedan. Jag har provat ett par IQ-test tidigare (som varit annorlunda) och fått ganska varierande förslag på vilken potentiell IQ som jag har. Jag har även testat min IQ hos Mensa och min IQ är fastställd till 146. Detta var innan jag började supa. Jag är 24 idag, var 20 när jag gjorde testet.

Jag har tidigare gjort IQ-tester med minnesdel där jag failat kraftigt (på nääätet woho). Alla IQ-test är annorlunda och det måste ni ha i åtanke. Att kunna tänka logiskt, eller om ni frågar mig --> SVARTVITT är ganska lätt, men när det kommer till just minnet är det inte min starkaste sida! Alla test är olika och när det gäller det logiska tänkandet så går det att träna upp det via att träna gamla IQ-test osv, se sambanden, nöt på. Ni kommer att fatta mer och mer allt eftersom!

Något jag även vill poängtera är att IQ och EQ skiljer sig kraftigt. Kom alltid ihåg det!

Nu pratar vi iaf Mensas provtest och här har ni mitt "facit" och en video där jag försöker att förklara lite. Jag är ganska packad och ni kommer att märka att jag ibland förklarar lite halvtaskigt. Det beror mest på tidspress och att jag är en dålig lärare. Undrar ni specifikt över någon fråga så skriv den här eller maila till mig så förklarar jag genomgående! Jag förklarar lite dåligt på vissa frågor men jag kan gå igenom det mer ordentligt eller så kan någon annan här på FB ta det

Anyways! Här kommer min genomgång och mitt lilla "facit". Hade bara 10 minuter på mig men hör av er så går vi igenom det vidare... (ignorera min bögiga röst jag är SJUKT cool annars) !!!

http://tinypic.com/player.php?v=21cy2gz&s=7
Citera
2010-09-25, 02:38
Bannlyst
Vet inte om slutet kom med, återkom annars och ge mig direktiv till var jag kan laddar upp ca 11+ minuter.

Ha en trevlig helg annars och sup röven i bitar !
Citera
2010-09-25, 09:42
Medlem
Barbaflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortificator
Jag har även testat min IQ hos Mensa och min IQ är fastställd till 146. [...]
Nu pratar vi iaf Mensas provtest och här har ni mitt "facit" och en video där jag försöker att förklara lite. Jag är ganska packad och ni kommer att märka att jag ibland förklarar lite halvtaskigt.
Ellerhur. Det man märker är att du förklarar ganska tydligt, men att ditt svar på en av de tidiga uppgifterna inte är det mest logiska. Jag kunde inte se så mycket av videon, så jag vet inte hur det går för dig på de senare uppgifterna. Men jag tvivlar på att det går bättre.
Citera
2010-09-25, 16:35
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Hej mina vänner!

Läste denna tråd och kikade in testet. Just detta test var samma test jag gjorde för ett tag sedan. Jag har provat ett par IQ-test tidigare (som varit annorlunda) och fått ganska varierande förslag på vilken potentiell IQ som jag har. Jag har även testat min IQ hos Mensa och min IQ är fastställd till 146. Detta var innan jag började supa. Jag är 24 idag, var 20 när jag gjorde testet.

Jag har tidigare gjort IQ-tester med minnesdel där jag failat kraftigt (på nääätet woho). Alla IQ-test är annorlunda och det måste ni ha i åtanke. Att kunna tänka logiskt, eller om ni frågar mig --> SVARTVITT är ganska lätt, men när det kommer till just minnet är det inte min starkaste sida! Alla test är olika och när det gäller det logiska tänkandet så går det att träna upp det via att träna gamla IQ-test osv, se sambanden, nöt på. Ni kommer att fatta mer och mer allt eftersom!

Något jag även vill poängtera är att IQ och EQ skiljer sig kraftigt. Kom alltid ihåg det!

Nu pratar vi iaf Mensas provtest och här har ni mitt "facit" och en video där jag försöker att förklara lite. Jag är ganska packad och ni kommer att märka att jag ibland förklarar lite halvtaskigt. Det beror mest på tidspress och att jag är en dålig lärare. Undrar ni specifikt över någon fråga så skriv den här eller maila till mig så förklarar jag genomgående! Jag förklarar lite dåligt på vissa frågor men jag kan gå igenom det mer ordentligt eller så kan någon annan här på FB ta det

Anyways! Här kommer min genomgång och mitt lilla "facit". Hade bara 10 minuter på mig men hör av er så går vi igenom det vidare... (ignorera min bögiga röst jag är SJUKT cool annars) !!!

http://tinypic.com/player.php?v=21cy2gz&s=7
Du svarar fel på fråga 5. Det ska vara D, inte C som du säger.
Citera
2010-09-25, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Du svarar fel på fråga 5. Det ska vara D, inte C som du säger.

Nej, jag svarar inte fel. Jag gör aldrig fel eller har aldrig fel ock jag stavvar alldrig fel!!! Det är det som är det speciella med min fjantigt höga IQ. Hade jag svarat fel på fråga 5 hade jag inte toppat testet!

Fråga 5 är en luring men jag förklarar den lite i videon. Se cykeln och att det är en stående i varje och därav ska det var en stående på sista också, man behöver inte krångla till det mer än så faktiskt.

Varför det inte är stående nummer B är för att enligt mig ökas strecken så en stående med många streck kändes mer logisk än med mindre. Berätta gärna ditt tänk om varför det skulle var D, intressant att höra andras tankar...

Jag inser hur sjukt nördigt det egentligen är att sitta på en lördagskväll och diskutera ett IQ-test men vafan, skål!
Citera
2010-09-25, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbaflink
Ellerhur. Det man märker är att du förklarar ganska tydligt, men att ditt svar på en av de tidiga uppgifterna inte är det mest logiska. Jag kunde inte se så mycket av videon, så jag vet inte hur det går för dig på de senare uppgifterna. Men jag tvivlar på att det går bättre.

Ibland kan det vara sjukt logiskt i hjärnan, svårt att få ut det och förklara sen var jag rätt packad också säg gärna vilken fråga så ska jag försöka att förklara den tydligt.

Du tvivlar? Jag toppar ju testet...

Kan recorda en ny video med Snagit och fånga upp min skärm ist.
Citera
2010-09-25, 22:29
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ibland kan det vara sjukt logiskt i hjärnan, svårt att få ut det och förklara sen var jag rätt packad också säg gärna vilken fråga så ska jag försöka att förklara den tydligt.

Ta screenshots på uppgifterna istället, jag kan inte se videon!
Citera
2010-09-25, 23:13
Medlem
Du har som sagt fel på uppgift 5, det ska vara D.
Om det nu är som du säger att det måste vara en rättstående på varje rad, då borde det vara en vågrätt på varje med. Istället kan man se det som att man plusar på en pinne och vrider 45 grader för varje ny ruta ...
Citera
2010-09-26, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisse pisse
Du har som sagt fel på uppgift 5, det ska vara D.
Om det nu är som du säger att det måste vara en rättstående på varje rad, då borde det vara en vågrätt på varje med. Istället kan man se det som att man plusar på en pinne och vrider 45 grader för varje ny ruta ...
Stämmer bra.
Citera
2010-09-26, 12:29
Medlem
Nohs avatar
Citat:

Toppar? http://data.fuskbugg.se/skogsturken/scrot.png
Kan du skicka screenshot på ditt resultat? För jag tror nämligen inte att det står exakt sådär på den.
Citera
2010-09-26, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Toppar? http://data.fuskbugg.se/skogsturken/scrot.png
Kan du skicka screenshot på ditt resultat? För jag tror nämligen inte att det står exakt sådär på den.

Gör testet och fyll i mina svar så ser du väl det själv? Varför skulle jag ljuga om det när jag sitter och går igenom testet ifrån scratch

Jag läser även upp vad som står på mitt resultat och vad du tror och inte tror är inte relevant! Lyssna och jämför med din print screen, är det svårt för dig?

Provat att göra testet och välja D på fråga 5 ist för C. Fick högsta poäng då också. Kan det vara så att det finns 2 rätta svar? Enligt min logik är svaret C, enligt er som jag misstänker inte är mensa-material så är svaret D.

Hur som helst kommer vi inte kunna lösa det eftersom att personerna som skapat testet inte lämnar ut information om rätta svar, möjligheten att två svar kan vara rätt är ju inte obefintlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in