2010-08-31, 19:46
Medlem
Offices avatar
Tja!

En tjomme som ville sälja pulversläckare till mig knackade på min ytterdörr. För bara 4000 kr (eller nåt i den stilen) kunde jag få en släckare från de ädla brandskyddsgossarna på TM Brandskydd. Även om jag över huvud taget inte är insatt i brandsläckarbranschen var jag lite tveksam till priset, hade jag inte sett någon släckare på Jula för 150 kr för några månader sedan? Nåväl, vi har ju något så käckt som en distans- och hemförsäljningslag så jag kan väl ta emot deras tjänst och sedan bestämma mig, tänkte jag.

Jag följer med honom ned till hans arbetsbil för att hämta brandsläckaren. Medan hissen långsamt för mig och låtsasbrandmannen mot marknivå föreställer jag mig en stor vit skåpbil ståendes på parkeringen, fullastad med tusentals brandsläckare i nyskick. Så blev det inte riktigt. Bilen var en rostig 855:a, brandsläckaren var en smått kantstött, dammig röd pulversläckare som hade tagit betäckning under ett parti skräp i bilens bagageutrymme. Enligt Brandis ska det minsann vara mer ordning i bagageutrymmet än vad man vid första anblick kanske tror. Nåväl, han följer med mig upp igen för att visa lite garantiavtal. Var placerar då brandskyddsförsäljaren sina garantiavtal tror ni? Jo, på min varma spisplatta. Ibland önskar man att man kunde spela in direkt från ögonen och lägga upp på YouTube.

Har ni haft något att göra med försäljare som verkligen inte har en aning om vad de snackar om?
Citera
2010-08-31, 19:56
Medlem
kristoes avatar
Lämnar du lägenheten med spisplattan på?
Citera
2010-08-31, 19:58
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristoe
Lämnar du lägenheten med spisplattan på?
Ja, har ingen värme i lägenheten så den får stå och gå på högsta effekt.
Citera
2010-08-31, 20:15
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Ja, har ingen värme i lägenheten så den får stå och gå på högsta effekt.
Wow, bra anledning

Du kanske borde investera i brandsläckaren illa kvickt.. Köpte du den eller vad sa du när han la pappret där han gjorde, tyckte din berättelse tog slut mitt i..
Citera
2010-08-31, 20:33
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Wow, bra anledning

Du kanske borde investera i brandsläckaren illa kvickt.. Köpte du den eller vad sa du när han la pappret där han gjorde, tyckte din berättelse tog slut mitt i..
Haha, nej, jag bara skojade lite. Hade precis stekt kyckling så plattan var fortfarande varm. Visserligen inte någon risk för brand i det läget kanske, men jag tyckte att situationen var så jäkla lustig.

Ja, jag köpte den faktiskt eftersom jag tyckte det verkade käckt med en brandsläckare, men de är så sjukt mycket billigare i butik så jag kommer ångra köpet. Man får ju en fin brandsläckare för några få hundralappar typ, och det tycker jag nog kan vara en käck investering.
Citera
2010-08-31, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Haha, nej, jag bara skojade lite. Hade precis stekt kyckling så plattan var fortfarande varm. Visserligen inte någon risk för brand i det läget kanske, men jag tyckte att situationen var så jäkla lustig.

Ja, jag köpte den faktiskt eftersom jag tyckte det verkade käckt med en brandsläckare, men de är så sjukt mycket billigare i butik så jag kommer ångra köpet. Man får ju en fin brandsläckare för några få hundralappar typ, och det tycker jag nog kan vara en käck investering.

Det låter som att du ändå var den större idioten av er båda. Du köpte ju möget - säljarens inkompetens till trots!
Citera
2010-08-31, 22:02
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenneth_k
Det låter som att du ändå var den större idioten av er båda. Du köpte ju möget - säljarens inkompetens till trots!

Ja varför köpa nått för att sedan jävlas med att lämna tillbaka det!
Citera
2010-08-31, 22:22
Medlem
hobbe1991s avatar
http://www.varbergsposten.se/News2.asp?idNews=1240

http://blt.se/nyheter/karlshamn/raddningschef-tycker-foretag-saljer-brandslackare-till-ockerpris%281966474%29.gm

Citera
2010-09-02, 17:41
Medlem
Imirons avatar
https://www.flashback.org/f281

Övrigt -> Företagsskvaller

/Mod
Citera
2010-09-02, 20:51
Medlem
Har den lämnats tillbaka nu? Var det svårt att få köpet att gå tillbaka?
Citera
2010-09-04, 23:19
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbe1991
http://www.varbergsposten.se/News2.asp?idNews=1240

http://blt.se/nyheter/karlshamn/raddningschef-tycker-foretag-saljer-brandslackare-till-ockerpris%281966474%29.gm

Kommentarerna till artikeln i BLT var fina. Man misstänker ju inte det minsta att säljarna själva kommenterat.

Med deras argument kan man lika gärna betala 40000 för släckaren, räddar den ett liv så är det väl investerade pengar. Eller varför inte slanta upp en miljon årligen för att hålla en brandman dygnet runt ståendes vid din spis?

En 6 kg pulversläckare för några hundra är fullt tillräcklig. Köp en ny var tionde år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in