Tja!
En tjomme som ville sälja pulversläckare till mig knackade på min ytterdörr. För bara 4000 kr (eller nåt i den stilen) kunde jag få en släckare från de ädla brandskyddsgossarna på TM Brandskydd. Även om jag över huvud taget inte är insatt i brandsläckarbranschen var jag lite tveksam till priset, hade jag inte sett någon släckare på Jula för 150 kr för några månader sedan? Nåväl, vi har ju något så käckt som en distans- och hemförsäljningslag så jag kan väl ta emot deras tjänst och sedan bestämma mig, tänkte jag.
Jag följer med honom ned till hans arbetsbil för att hämta brandsläckaren. Medan hissen långsamt för mig och låtsasbrandmannen mot marknivå föreställer jag mig en stor vit skåpbil ståendes på parkeringen, fullastad med tusentals brandsläckare i nyskick. Så blev det inte riktigt. Bilen var en rostig 855:a, brandsläckaren var en smått kantstött, dammig röd pulversläckare som hade tagit betäckning under ett parti skräp i bilens bagageutrymme. Enligt Brandis ska det minsann vara mer ordning i bagageutrymmet än vad man vid första anblick kanske tror. Nåväl, han följer med mig upp igen för att visa lite garantiavtal. Var placerar då brandskyddsförsäljaren sina garantiavtal tror ni? Jo, på min varma spisplatta.

Ibland önskar man att man kunde spela in direkt från ögonen och lägga upp på YouTube.
Har ni haft något att göra med försäljare som verkligen inte har en aning om vad de snackar om?