2010-09-01, 08:08
Medlem
PolskProfets avatar
Det ger väll samma effekt om du sover med ett fönster öppet och andas med öppen mun?
Citera
2010-09-01, 09:39
Medlem
dtmp3s avatar
man blir sjuk av pathogener, dvs, virus, bakterier etc. INTE KYLA. det enda kyla kan göra är att om man under väldigt lång tid utsätts för det sänka immunförsvaret något och därmed bidra till att pathogenerna som vi hela tiden utsätts för, men som kroppen ofta bekämpar "vinner".

jag talar inte om subarktiska temperaturer här! sådanna temperaturer leder till köldskador.

AC kan bidra till men inte ge förkylning, influensa eller what ever. det bidrar till att circulera pathogenerna och utsätta dig för fler. Om någon som redan bär på smittan sitter i samma AC rum så är chanserna den personens nysning åt ditt motsatta håll återcirculerar rakt in i dina kroppsöppningar!
Citera
2010-09-01, 16:59
Medlem
morkfromorks avatar
Eftersom vi normalt inte har a/c hemma i sverige så blir det ofta att på semesterorten ställa a/c'n så kallt det bara går, vilket kan ge problem.

och som nämns ovan, filtren blir snuskiga på mycket kort tid, minst varje månad bör man göra rent de yttre filren och kanske varannan vartredje månad göra rent allt.
Citera
2010-09-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dtmp3
man blir sjuk av pathogener, dvs, virus, bakterier etc. INTE KYLA. det enda kyla kan göra är att om man under väldigt lång tid utsätts för det sänka immunförsvaret något och därmed bidra till att pathogenerna som vi hela tiden utsätts för, men som kroppen ofta bekämpar "vinner".

jag talar inte om subarktiska temperaturer här! sådanna temperaturer leder till köldskador.

AC kan bidra till men inte ge förkylning, influensa eller what ever. det bidrar till att circulera pathogenerna och utsätta dig för fler. Om någon som redan bär på smittan sitter i samma AC rum så är chanserna den personens nysning åt ditt motsatta håll återcirculerar rakt in i dina kroppsöppningar!

Om den bidrar till att man blir sjuk, är det ju inte fel att säga att man blir sjuk av den. Även om den inte är den enda orsaken.
Senast redigerad av Örfil 2010-09-01 kl. 21:22.
Citera
2010-09-01, 23:07
Medlem
dtmp3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Örfil
Om den bidrar till att man blir sjuk, är det ju inte fel att säga att man blir sjuk av den. Även om den inte är den enda orsaken.

jo det är fel eftersom den i sig inte kan göra dig sjuk, den kan bara öka chanserna OM det finns pathogener i som passerar genom den!
dvs används den i ett rum med friska människor och ren, men endå kall luft gör det ingenting!

vill påpeka att dessa filter inte hjälper då viruspartiklar är i storlekskategorin nanometer och tränger lätt igenom!
Citera
2010-09-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dtmp3
jo det är fel eftersom den i sig inte kan göra dig sjuk, den kan bara öka chanserna OM det finns pathogener i som passerar genom den!
dvs används den i ett rum med friska människor och ren, men ändå kall luft gör det ingenting!

vill påpeka att dessa filter inte hjälper då viruspartiklar är i storlekskategorin nanometer och tränger lätt igenom!

I dagligt tal så blir det inte fel. Om jag ska förklara för någon som jag ska dela rum med varför vi inte kan ha AC'n på över natten, kommer jag att säga "-För att jag blir sjuk av den" och inte "-På grund av att det finns pathonger i luften osv..." I dagligt tal förenklar vi, det skulle bli olidligt att prata med varandra annars.
Citera
2010-09-02, 09:03
Medlem
dtmp3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Örfil
I dagligt tal så blir det inte fel. Om jag ska förklara för någon som jag ska dela rum med varför vi inte kan ha AC'n på över natten, kommer jag att säga "-För att jag blir sjuk av den" och inte "-På grund av att det finns pathonger i luften osv..." I dagligt tal förenklar vi, det skulle bli olidligt att prata med varandra annars.

du gör som du vill, är inte här för att "lära" dig någonting...
Citera
2014-08-02, 10:32
Medlem
Juicy Js avatar
Detta stämmer mycket bra faktiskt. Men det gäller endast om du sover i ett väldigt varmt rum och samtidigt har fläkten på högsta effekten riktad mot dig. Man blir bla jävligt seg dagen efter, risk för maginfluensa tror jag det är eller något annat men jävligt ont i magen får man tillsammans med diarré och kräkningar. Detta har jag lärt mig av egna erfarenheter och att jag även sett det hända andra som sov i samma miljö.
Citera
2014-08-02, 11:12
Medlem
Moltas666s avatar
Det är ingen hemlighet att många blir sjuka av AC-anläggningar. Oavsett om du använder AC i bilen, vevar ner rutan i bilen och sticker ut huvudet, använder AC-utrustning i hemmet eller gör en flygresa så ökar risken för att bli sjuk.

En av de vanligaste anledningarna är att kroppens slemhinnor torkar ut. Det märks tydligt vid alla flygresor och inte bara vid långflygningar. Vid semesterresan till södra Europa så blir slemhinnorna torra vilket ökar risken för sjukdom, samma sak under hemresan. Under hemresan kommer kroppen från kanske 33 grader C i två veckor till en nästan kylig snustorr luft i flygplanet.

Att sitta i drag får samma effekt, man kyls ner och slemhinnorna torkar.

Samma problematik vid AC i hemmet. Första sommaren i huset så kom det en ordentlig värmebölja och AC-anläggningen fick visa vad den gick för. Vi drog ner temperaturen i sovrummet ordenligt och vaknade med heshet och lite halvsnuviga varje morgon.

Vi justerade AC-anläggningen en del och det blev bättre.

Dom gamla råden från äldre släktingar - sitt inte i drag, då blir du förkyld - stämmer alltså bra.
Citera
2014-08-02, 12:03
Medlem
sephines avatar
Jag har orsakat ett 20-tal kalvar diarré en gång. Glömde stänga luckan till höskullen som låg ovanför deras logement. Det blev korsdrag hela natten och deras Diarré var ett faktum.

Är själv otroligt känslig för att ligga och sova i drag eller att en rumsfläkt står och går. Vanligt mindre drag genom att ha flera fönster öppna för att få lite cirkulation stör mig dock ej.

Min lilla input till ämnet.
Citera
2014-08-02, 13:51
Medlem
Inte läst tråden, men detta är min teori:

AC avfuktar luften. Våra slemhinnor anpassar sig för det rådande klimatet. Då luften plötsligt blir torr blir slemhinnorna sköra. Patogener finns alltid närvarande, men friska slemhinnor står emot.

Får själv ofta ont i halsen första varma dagarna då man gasar AC i bilen max.

Edit: Skulle kanske tagit mig tid att läsa tråden. Moltas666 har helt rätt.
Citera
2014-08-03, 11:49
Medlem
Juicy Js avatar
Sen har det alltid varit ett mysterium för mig varför man väljer att kyla ner sig så otroligt mycket när äntligen värmen kommer. Tycker det är otroligt skönt att vara varm i kroppen än att ha nån konstgjord kyla. Känns inte alls naturligt samt obehagligt är det också..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in