2010-08-31, 13:16
Medlem
Många recept tarvar antingen äggulor eller äggvitor, med påföljden att man får över av det andra slaget. Jag tänkte att den här tråden skulle kunna handla om tips på vad man kan göra utav sådana rester.

För egen del brukar jag röra ned dem tillsammans med hela ägg i en omelett, men ännu oftare glömmer jag dem i kylskåpet tills de blir dåliga. Fler tips?
Citera
2010-08-31, 13:24
Medlem
Nussans avatar
Äggulorna brukar jag göra majonnäs av.
Äggvitor blir extra i äggröran.
Eller så bakar jag.
Citera
2010-08-31, 13:31
Medlem
stenrydhs avatar
Maränger av vitorna.
Citera
2010-08-31, 13:56
Medlem
dePauls avatar
Separerade vitor och gulor går att frysa in. Gulorna kräver lite förarbete. Vitorna kan man köra in som de är.

När man har mycket av båda så kan man baka allt möjligt av gulorna och fixa maränger, kinamat (uppvispad äggvita) samt diverse bakverk och suffleer på vitorna.

~Paul~
Citera
2010-08-31, 15:22
Medlem
johnCottons avatar
Det allra bästa är att slå ut den delen man inte vill ha i vasken. Fungerar varje gång.
Citera
2010-08-31, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Separerade vitor och gulor går att frysa in. Gulorna kräver lite förarbete. Vitorna kan man köra in som de är.

Det här är intressant. Vad är det för förarbete du talar om? Och hur fryser man bäst in vitor? Kan man ha en låda i frysen och bara "fylla på" när man har några över? Sedan så småningom taga ut hela klumpen, tina och göra sufflé?
Citera
2010-08-31, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nussan
Äggulorna brukar jag göra majonnäs av.

Då bör man förmodligen göra majonäsen per omgående, då den säkert håller sig bättre än gulor? Jag har ett par gulor i kylen sedan en vecka, och jag vågar inte göra majonäs på dem längre, eller någonting annat som inte tarvar uppvärmning.
Citera
2010-08-31, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenrydh
Maränger av vitorna.

Jag har tänkt på det, men det verkar omständligt om man bara har ett par vitor. Dessutom uppstår frågan vad man då gör med dessa maränger senare. Är det någonting du brukar göra?
Citera
2010-08-31, 21:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Det här är intressant. Vad är det för förarbete du talar om? Och hur fryser man bäst in vitor? Kan man ha en låda i frysen och bara "fylla på" när man har några över? Sedan så småningom taga ut hela klumpen, tina och göra sufflé?
I gulorna bör du ha lite fett, t ex smör och röra ihop allt (olja funkar också). I vitorna bör du ha lite vatten.

Vitorna kan du ha i t ex en burk från Grekisk/Turkisk youghurt, så håller de i åratal. Jag har för närvarande ca 60 vitor i min burk. När det är dags att avända vitorna så brukar jag hugga av en bit med en vanlig morakniv. Jag brukar då väga mängden eftersom man inte längre kan gå efter enskilda ägg. Äggvita från ett ägg väger ca 38 gram.

~Paul~
Citera
2010-08-31, 22:08
Medlem
MadamMims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnCotton
Det allra bästa är att slå ut den delen man inte vill ha i vasken. Fungerar varje gång.

Bäst förslag hittills.
Citera
2010-08-31, 22:31
Medlem
stenrydhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Jag har tänkt på det, men det verkar omständligt om man bara har ett par vitor. Dessutom uppstår frågan vad man då gör med dessa maränger senare. Är det någonting du brukar göra?

Du äter marängerna? Nej jag brukar inte göra det, farmor brukade dock, förjädra gott.
Citera
2010-08-31, 23:43
Medlem
johnCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadamMim
Bäst förslag hittills.

Tack, det värmde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera