Har en idé om att bygga ett vertikalaxlat vindkraftverk och istället för att koppla på en generator så vill jag sätta dit en ac kompressor ur en bil, väldigt kortfattat förklarat.
Inspirationen kommer från Eole Water och Dutch Rainmaker, som dock gör betydligt större saker och horisontalaxlade vindkraftverk.
Frågan är om det är teoretiskt möjligt? Och i så fall, hur fungerar allt det praktiska?
Har tänkt utföra allt detta utomlands (i Nicaragua) under relativt primitiva förhållanden. Därför känns det lättare med ett VAWT eftersom det klarar turbulenta vindar och högre vindhastigheter bättre, ej behöver vridas mot vinden och jag får rotationen på en vertikal axel och behöver inte montera kompressorn lika högt upp. Den här modellen tänkte jag köra på:
http://www.windstuffnow.com/main/lenz2_turbine.htm
Har tänkt ha antingen en remväxel eller planetväxel för att växla upp rotationen till runt 3000 rpm vilket kompressorn kräver. Vet ej vilken som passar bäst.
Sen undrar jag om själva ac-kompressorn. Kan man fylla på gas i ett ac-system utan att ha något som kan driva kompressorn. Alltså, kan jag fylla på ac-systemet utan att ha kopplat in det till vindkraftverket? Är det lätt att själv montera ihop ac-systemet om man beställer allt från nätet?
Har massor med fler obesvarade frågor. Men kan börja med det här. Vore tacksam för svar