2010-08-31, 12:11
Medlem
Har en idé om att bygga ett vertikalaxlat vindkraftverk och istället för att koppla på en generator så vill jag sätta dit en ac kompressor ur en bil, väldigt kortfattat förklarat.

Inspirationen kommer från Eole Water och Dutch Rainmaker, som dock gör betydligt större saker och horisontalaxlade vindkraftverk.

Frågan är om det är teoretiskt möjligt? Och i så fall, hur fungerar allt det praktiska?

Har tänkt utföra allt detta utomlands (i Nicaragua) under relativt primitiva förhållanden. Därför känns det lättare med ett VAWT eftersom det klarar turbulenta vindar och högre vindhastigheter bättre, ej behöver vridas mot vinden och jag får rotationen på en vertikal axel och behöver inte montera kompressorn lika högt upp. Den här modellen tänkte jag köra på:

http://www.windstuffnow.com/main/lenz2_turbine.htm

Har tänkt ha antingen en remväxel eller planetväxel för att växla upp rotationen till runt 3000 rpm vilket kompressorn kräver. Vet ej vilken som passar bäst.

Sen undrar jag om själva ac-kompressorn. Kan man fylla på gas i ett ac-system utan att ha något som kan driva kompressorn. Alltså, kan jag fylla på ac-systemet utan att ha kopplat in det till vindkraftverket? Är det lätt att själv montera ihop ac-systemet om man beställer allt från nätet?

Har massor med fler obesvarade frågor. Men kan börja med det här. Vore tacksam för svar
Citera
2010-08-31, 17:57
Medlem
BorgeHs avatar
Vertikalaxlade vindkraftverk har generellt lägre verkningsgrad än horisontalaxlade, men många säger att de är tystare. Problemet är oftast lagringen av axeln, den skall ju ta upp hela vikten av turbinen. Ett annat problem är vibrationer, de kan svänga som ett hopprep.

Men det största problemet är effektregleringen, hur har du tänkt hålla varvtalet? Med denna konstruktion kommer varvtalet att öka när det blåser mer. Är det det du vill? Vill du inte köra kompressorn med konstant varvtal?

Kompressorer brukar också vara trögstartade, det är inte helt lätt att få igång dem.

En konventionellare lösning är kanske att gå över ett bilbatteri. Då skulle du kunna köpa eller bygga ett vindkraftverk avsett för att vara batteriladdare. Låt den ladda batteriet på sedvanligt sätt, det finns många sådana konstruktioner. Eftersom det är i Nicaragua (mycket sol?) så skulle du kunna koppla in solceller också till batteriet. Utifrån batteriet kan du sedan driva kompressorn, även när det inte blåser. Om du har en kompressor med växelspänningsanslutning (kylskåp 230 V, 50 Hz?) så kan du köpa en simpel frekvensomriktare från Clas Ohlsson.
Senast redigerad av BorgeH 2010-08-31 kl. 17:59.
Citera
2010-08-31, 23:34
Medlem
Asgarvads avatar
En AC-anläggning till en bil är inte byggd för att ha maximal verkningsgrad: det behöver man inte vara så noga med när man har ett par hundra hästkrafter bilmotor att ta kraften ifrån. Allt som har med vindkraft och den energins omvandling till något nyttigt har verkningsgraden som största ledstjärna.
Bygg en så stor vindturbin du kan, större än denna: http://www.windstuffnow.com/main/L2_flying.JPG och stötta upp den med staglinor från toppen.
Det viktigaste: Skaffa en generator som ger ström direkt på rotorns varvtal utan en massa energislukande transmissioner med remmar eller planetväxlar.
Lagra strömmen i batterier när det blåser och vinden ändå svalkar och låt dem driva en elektrisk AC när det är hett och vindstilla.
Citera
2010-09-01, 12:36
Medlem
Tack, glad jag blir för kompetenta svar.

Tänkte inte ha någon speciell effektreglering förutom någon sorts cut-off när det börjar bli för höga vindhastigheter. Ac-kompressorer i bilar fungerar ju för väldigt varierande RPM-värden så jag tänkte utnyttja den egenskapen.

Står i valet och kvalet i val av vindkraftverk, konventionellt horisontalaxlat eller vertikalaxlat. Har främst velat ha vertikalaxlat för att få rotationen direkt på en vertikal axel så jag inte skulle behövt montera en kompressor och hela det systemet så högt upp. Men om jag ändå inte ska ha en ac-kompressor som drivs direkt av rotationen kanske det ändå blir lättare med ett horisontalaxlat. Har beställt Hugh Piggotts bok om att bygga vindkraftverk.

Har funderat över att gå över ett bilbatteri förut men ville försöka skala av "onödiga" komponenter såsom generator, men nu känns det kanske vettigare ändå. Och som du säger, så kan jag använda elen till annat också om det känns aktuellt när jag är där.

Måste jag inte ha en transformator också efter bilbatteriet?
Citera
2010-09-01, 13:59
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninyanja
Tack, glad jag blir för kompetenta svar.

Tänkte inte ha någon speciell effektreglering förutom någon sorts cut-off när det börjar bli för höga vindhastigheter. Ac-kompressorer i bilar fungerar ju för väldigt varierande RPM-värden så jag tänkte utnyttja den egenskapen.

Står i valet och kvalet i val av vindkraftverk, konventionellt horisontalaxlat eller vertikalaxlat. Har främst velat ha vertikalaxlat för att få rotationen direkt på en vertikal axel så jag inte skulle behövt montera en kompressor och hela det systemet så högt upp. Men om jag ändå inte ska ha en ac-kompressor som drivs direkt av rotationen kanske det ändå blir lättare med ett horisontalaxlat. Har beställt Hugh Piggotts bok om att bygga vindkraftverk.

Har funderat över att gå över ett bilbatteri förut men ville försöka skala av "onödiga" komponenter såsom generator, men nu känns det kanske vettigare ändå. Och som du säger, så kan jag använda elen till annat också om det känns aktuellt när jag är där.

Måste jag inte ha en transformator också efter bilbatteriet?

Det bästa, om man vill ha hög verkningsgrad är väl som du själv var inne på att få till det så att en kylkompressor drevs direkt av vindsnurran. Går inte det är ju en lågvarvig växelströmsgenerator på snurran och en växelströmsmotor på kylaggregatet som drivs direkt utan transformator eller likriktare en bra och flexibel kraftöverföring.
Men om man ändå vill ha ett batterisystem parallellt så kan man kolla på hur de löst problemet på elcyklar. Där drivs ju motorn, som är en växelströmmare, av likström från batterier via en elektronisk efffektreglerare/likriktare. Den grejen kan ju också få ut ström från motorn när den fungerar som generator vid bromsning och mata tillbaka ström till batterierna.
Den tekniken borde ju gå att använda och den är beprövad och rätt billig.
Citera
2010-09-02, 00:45
Medlem
Ett ac system måste du först vacum pumpa innan påfyllning samt du måste ha ett nytt torkfilter som du sätter in samtidigt. Kan nog va klurigt o göra själv, men dom har väl gubbar som fyller på kyl och frys o ac system där nere för 150 kr under bordet med

Är det för att få kyla du funderar på att bygga detta system så vore det nog betydligt enklare att du hyr en indian med en traktorgrävare och slänger ned 300 meter slang och nyttjar kylan direkt ur backen
Senast redigerad av Gaynar 2010-09-02 kl. 00:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in