2011-09-11, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Du får nog vara lite mer specifik så för att få bra svar.
1.07 innebär att du får ha flera konton och använda dessa växelvis, så länge du inte diskuterar [citerar] dig själv eller enbart nyttjar dessa för att backa upp dina egna påståenden.
Ej heller får du använda ett konto för att besöka forumet då du är avstängd på kort eller lång tid.

Men hur skall moderatorerna kunna veta om en person har två konton? Den personen kan ju ha gjort en e-postadress till det ena kontot och en annan till det andra?

Och att gå efter IP-nummer är ju totalt otänkbart. Flera personer kan ju dela på samma dator (och därmed kan flera flashbackare ha samma IP-nummer).

Finns det något annat sätt?
Senast redigerad av Aina-Safir 2011-09-11 kl. 03:16.
Citera
2011-09-11, 03:16
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aina-Safir
Men hur skall moderatorerna kunna veta om en person har två konton? Den personen kan ju ha gjort en e-postadress till det ena kontot och en annan till det andra?
Det finns många fler sätt att kontrollera detta än bara epost. T.ex. har vi IP-adresser, inloggningstider, skrivsätt, beteenden, ...
Men exakt hur moderatorer och admins arbetar för att sammankoppla konton är höljt i dunkel. Detta för att inte meddela exakt hur man skall komma runt detta.
Citera
2011-09-11, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Det finns många fler sätt att kontrollera detta än bara epost. T.ex. har vi IP-adresser, inloggningstider, skrivsätt, beteenden, ...
Men exakt hur moderatorer och admins arbetar för att sammankoppla konton är höljt i dunkel. Detta för att inte meddela exakt hur man skall komma runt detta.
Aha.
Jag blir lite orolig därför att vi är tre personer som delar på samma dator, och två av oss är med på FB.
Jag och hon vill ju kunna skriva i samma tråd utan att riskera att bli avstängda ...
Och ibland så loggar hon in precis när jag loggat ut, för att kolla om hon blivit citerad osv.
Och både hon och jag är ofta uppe på nätterna och vi har flera gemensamma intressen, så våra "beteenden" kan tyckas rätt lika ...
Citera
2011-09-11, 08:51
Medlem
epost72s avatar
Det är nog ingen större fara, men om någon av er blir avstängd så är rådet att alla låter FB vila under avstängningstiden eftersom brott mot 1.07 leder till bannlysning av samtliga konton.
Citera
2011-09-11, 14:00
Medlem
Moltas666s avatar
Det här aktualiserar frågan hur FB hanterar medlemskonton när flera anställda på ett företag eller myndighet har samma IP-nummer och samtidigt är inloggade på FB...och dessutom postar i samma tråd.

Frågeställningen gäller också för dom medlemmar som är anslutna till olika legala nätverk.

Jag har ställt frågan förut i någon tråd men aldrig fått något svar.
Citera
2011-09-11, 17:31
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det här aktualiserar frågan hur FB hanterar medlemskonton när flera anställda på ett företag eller myndighet har samma IP-nummer och samtidigt är inloggade på FB...och dessutom postar i samma tråd.

De anställda får väl kommunicera med varandra och säga "skriv inte i den tråden för jag är aktiv där".
Citera
2011-09-12, 13:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
De anställda får väl kommunicera med varandra och säga "skriv inte i den tråden för jag är aktiv där".

Hur hade du tänkt att det skulle fungera när användarna inte känner varandra och inte vet om varandras existens?
Citera
2011-09-12, 16:33
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:

Frågeställningen gäller också för dom medlemmar som är anslutna till olika legala nätverk.

Ofta lär det inte vara särskilt svårt har t.ex. användare A och B oftast samma IP mellan 7-17:00 men inte annars är det ju en rätt stark indikation på att att de inte är samma person utan helt enkelt delar IP på jobbet.
Citera
2011-09-12, 20:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Ofta lär det inte vara särskilt svårt har t.ex. användare A och B oftast samma IP mellan 7-17:00 men inte annars är det ju en rätt stark indikation på att att de inte är samma person utan helt enkelt delar IP på jobbet.

Det förutsätter att A och B har samma surfningsmönster. Om den ene av dom inte surfar hemifrån så faller ditt resonemang.

Dessutom kvarstår frågan om legala nätverk. I den stad där jag bor känner jag till 13 privata nätverk (det finns säkert fler) där klienterna har möjlighet att surfa via nätverket oavsett var dom befinner sig.

Totalt sett, räknat över hela landet, är det sannolikt många FB-medlemmar som riskerar att deras IP faktiskt används av någon annan.

Jag får en känsla av att man från FB admins sida inte gärna vill rota i frågan, möjligtvis eftersom frågan kan komplicera den strategi man använder sig av vid medlemskontroll.
Citera
2011-09-13, 01:30
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:

Mig veterligen har det där aldrig varit ett problem. Vi är lite för raffinerade för att stänga av samtliga som jobbar på AstraZeneca bara för att de ev. delar ip-adress.
Citera
2011-09-16, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det är nog ingen större fara, men om någon av er blir avstängd så är rådet att alla låter FB vila under avstängningstiden eftersom brott mot 1.07 leder till bannlysning av samtliga konton.

Jag kommer inte att sluta skriva på FB bara för att hon som använder samma dator blir avstängd.
Citera
2011-09-16, 06:28
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aina-Safir
Jag kommer inte att sluta skriva på FB bara för att hon som använder samma dator blir avstängd.
Du gör naturligtvis som du vill, det var bara ett gott råd för att inte samtliga skulle bli bannlysta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in