2010-08-30, 21:34
Bannlyst
I praktiken?
Citera
2010-08-30, 21:36
Medlem
micaeles avatar
Du får nog vara lite mer specifik så för att få bra svar.
1.07 innebär att du får ha flera konton och använda dessa växelvis, så länge du inte diskuterar [citerar] dig själv eller enbart nyttjar dessa för att backa upp dina egna påståenden.
Ej heller får du använda ett konto för att besöka forumet då du är avstängd på kort eller lång tid.
Citera
2010-08-30, 21:36
Medlem
lendrygghs avatar
Om du kunde fråga lite utförligare kan det vara enklare att besvara den. Jag kommer nu vara sådär tråkig och intetsägande och bara citera regelverket rakt av:
Citat:
1.07. Missbruk av multipla konton är förbjudet

Det kan finnas godtagbara orsaker till att ha multipla konton, men det är inte tillåtet att ha flera användare som diskuterar exakt samma frågor om man inte är öppen med det. Vid misstanke om missbruk ska RP eller PM användas till att meddela moderatorerna om detta, (för att inte riskera bryta mot regel 1.06).

Missbruk av multipla konton, exempelvis att man omväxlande använder flera konton i samma tråd, resulterar i bannlysning av samtliga konton.

Det är inte tillåtet att besöka forumet (inklusive IRC) genom ett alternativt konto ifall man är temporärt eller permanent avstängd.
Jag tycker det förklarar rätt bra vad som gäller och inte gäller? Eller hur menar du?
Citera
2010-08-30, 21:37
Medlem
co3ras avatar
Framgår la rätt tydligt?
Antar de är en rätt lättvinding regel, men kanske inte ska starta en tråd å sen logga in på ett annat konto å svara på den
Citat:
1.07. Missbruk av multipla konton är förbjudet

Det kan finnas godtagbara orsaker till att ha multipla konton, men det är inte tillåtet att ha flera användare som diskuterar exakt samma frågor om man inte är öppen med det. Vid misstanke om missbruk ska RP eller PM användas till att meddela moderatorerna om detta, (för att inte riskera bryta mot regel 1.06).

Missbruk av multipla konton, exempelvis att man omväxlande använder flera konton i samma tråd, resulterar i bannlysning av samtliga konton.

Det är inte tillåtet att besöka forumet (inklusive IRC) genom ett alternativt konto ifall man är temporärt eller permanent avstängd.
Citera
2011-01-24, 21:46
Medlem
Brutes avatar
Istället för att starta en ny tråd om regel 1.07 så lyfter jag den här, även om det inte riktigt träffar min kärnfråga om regeln.

Många trådar slås sammanfogas till "Stora tråden om...", främst i de mer praktiska ämnena (data, elektronik, bilar, bostad, film etc..).

Bra i grunden, så att det inte blir en massa ego-fråge-trådar.

Men, låt säga att jag varit inne och frågat/svarat enstaka gång i någon stor klädstilstråd.
Nu blir jag plöstligt sugen på att visa lite foton på mig i den tråden för att få lite feedback och förslag på klädstil etc. Så jag vill skapa ett konto där jag kan vara lite mer öppen med min verkliga id, med risk att närstånde som kan finnas här inne kan känna igen mig eller miljön jag tagit fotona.

Jag vill alltså endast undvika att mina närstående kan koppla samman mig med alla andra ämnen "Brute" deltar i här inne.

Jag har alltså ej för avsikt att skicka svar på samma fråga i en tråd, med nytt användarkonto, men vill besöka och posta i samma tråd som jag tidigare har postat i. Då det ju är stora samlingstrådar som avhandlar många enskilda frågor inom samma ämne.

Hur går tankarna kring detta hos er mods i de mer praktiska ämnena där samlingstådar finns?

Andra användare som har samma funderingar/behov, era synpunkter?

//Brute
Citera
2011-01-24, 21:56
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Istället för att starta en ny tråd om regel 1.07 så lyfter jag den här, även om det inte riktigt träffar min kärnfråga om regeln.

Många trådar slås sammanfogas till "Stora tråden om...", främst i de mer praktiska ämnena (data, elektronik, bilar, bostad, film etc..).

Bra i grunden, så att det inte blir en massa ego-fråge-trådar.

Men, låt säga att jag varit inne och frågat/svarat enstaka gång i någon stor klädstilstråd.
Nu blir jag plöstligt sugen på att visa lite foton på mig i den tråden för att få lite feedback och förslag på klädstil etc. Så jag vill skapa ett konto där jag kan vara lite mer öppen med min verkliga id, med risk att närstånde som kan finnas här inne kan känna igen mig eller miljön jag tagit fotona.

Jag vill alltså endast undvika att mina närstående kan koppla samman mig med alla andra ämnen "Brute" deltar i här inne.

Jag har alltså ej för avsikt att skicka svar på samma fråga i en tråd, med nytt användarkonto, men vill besöka och posta i samma tråd som jag tidigare har postat i. Då det ju är stora samlingstrådar som avhandlar många enskilda frågor inom samma ämne.

Hur går tankarna kring detta hos er mods i de mer praktiska ämnena där samlingstådar finns?

Andra användare som har samma funderingar/behov, era synpunkter?

//Brute

Eftersom du inte har haft ngt uppsåt att missbruka dina konton skulle jag säga att detta hade varit tillåtet (även om jag inte längre är moderator).
Citera
2011-01-24, 22:29
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Eftersom du inte har haft ngt uppsåt att missbruka dina konton skulle jag säga att detta hade varit tillåtet (även om jag inte längre är moderator).

Du har tolkat mig rätt.
Men så klart är jag intresserad av hur slaviskt denna regel tolkas så att jag inte riskerar att straffa ut mig.

Du blev inte avsatt som mod för att du var för slapphänt med reglerna va? ;-)

//Brute
Citera
2011-01-25, 00:04
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Du har tolkat mig rätt.
Men så klart är jag intresserad av hur slaviskt denna regel tolkas så att jag inte riskerar att straffa ut mig.

Du blev inte avsatt som mod för att du var för slapphänt med reglerna va? ;-)

//Brute
När jag modererade så lades mycket fokus på "missbruk". Slås en tråd ihop med en annan och du har skrivit i båda, med olika konton, har du knappast missbrukat dina konton. En viktig gräns är när man använder två olika konton för att på något vis få fördelar i diskussionen. Ofta genom att citera och hålla med sig själv, för att det ska framstå som om man är flera om åsikten. En annan variant är när man använder sina två (eller flera) konton till att piska upp stämningen genom att förstöra debatten eller argumentera mot sig själv.

Jag tror inte att särskilt mycket ändrats på två månader, men någon sittande moderator får gärna informera om hur landet ligger.
Citera
2011-01-25, 22:59
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
När jag modererade så lades mycket fokus på "missbruk". Slås en tråd ihop med en annan och du har skrivit i båda, med olika konton, har du knappast missbrukat dina konton. En viktig gräns är när man använder två olika konton för att på något vis få fördelar i diskussionen. Ofta genom att citera och hålla med sig själv, för att det ska framstå som om man är flera om åsikten. En annan variant är när man använder sina två (eller flera) konton till att piska upp stämningen genom att förstöra debatten eller argumentera mot sig själv.

Jag tror inte att särskilt mycket ändrats på två månader, men någon sittande moderator får gärna informera om hur landet ligger.

Ja, även dina tankar kring detta låter sunda.
Men jag vill höra vad sittande mods har att säga om detta, så det känns safe.

Någon mod?

//Brute
Citera
2011-01-25, 23:39
Medlem
ormanoffs avatar
Alla moderatorer talar ju för sig själva, och min åsikt är att den situation du beskriver ovan inte är ett missbruk, och att det därför inte föranleder någon åtgärd. Syftet med 1.07 är ju att stoppa den som stör diskussionen eller försöker ta sig runt en avstängning med flera konton. Då är det också så jag kommer använda den regeln.

Nu är jag hyfsat ny moderator, men det är i alla fall mina tankar kring det.
Citera
2011-01-26, 00:02
Medlem
najass avatar
1. Ditt konto Brute har postat i någon klädrådstråd
2. Du skapar kontot Brute2 och postar bilder i den tråden och visar upp din svid

= helt OK

3. du kommenterar Brute2:s bilder med ditt Brute-konto, typ: "fan vad snajsig svid grabben!"

= INTE ok

Hoppas det illustrerar skillnaderna och svara på dina frågor.
Citera
2011-01-27, 18:56
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Alla moderatorer talar ju för sig själva, och min åsikt är att den situation du beskriver ovan inte är ett missbruk, och att det därför inte föranleder någon åtgärd. Syftet med 1.07 är ju att stoppa den som stör diskussionen eller försöker ta sig runt en avstängning med flera konton. Då är det också så jag kommer använda den regeln.

Nu är jag hyfsat ny moderator, men det är i alla fall mina tankar kring det.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av najas
1. Ditt konto Brute har postat i någon klädrådstråd
2. Du skapar kontot Brute2 och postar bilder i den tråden och visar upp din svid

= helt OK

3. du kommenterar Brute2:s bilder med ditt Brute-konto, typ: "fan vad snajsig svid grabben!"

= INTE ok

Hoppas det illustrerar skillnaderna och svara på dina frågor.

Tack!
Och tack för tips på passande namn på mitt blivande nya konto! :-)
Nu skall jag bara hitta en passande avatar också.

Se nu till ni två, att ni deltar flitigt på outlawmötenas omröstningar.

//Brute
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in