2010-08-30, 17:46
Medlem
Ska idag laga en trevlig middag bestående av...

1. Skagenröra på kavring

2. Lammytterfilé med ungsstekt delikatesspotatis och vitlöksfrästa champs

3. Ost

Att dricka, en bättre Shiraz

Detta var egentligen överflödig information. Det jag undrar över är stektiden på lammytterfílén.
Det rör sig om två eller tre filéer på totalt ca 550 gram, en något större än de/den andra.
Jag vill självklart ha köttet mkt lätt stekt men är osäker på stektiden, 1 min på varje sida eller?
Kommer att använda gjutjärnspanna och steka i smör.

Ska jag salta och peppra innan eller efter stekning? Hört att pepparn kan bli bitter om den steks på för hårt. Köttet kommer att vara rumstempererat.

Tack på förhand!
Citera
2010-08-30, 18:07
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montanegra
Ska idag laga en trevlig middag bestående av...

1. Skagenröra på kavring

2. Lammytterfilé med ungsstekt delikatesspotatis och vitlöksfrästa champs

3. Ost

Att dricka, en bättre Shiraz

Detta var egentligen överflödig information. Det jag undrar över är stektiden på lammytterfílén.
Det rör sig om två eller tre filéer på totalt ca 550 gram, en något större än de/den andra.
Jag vill självklart ha köttet mkt lätt stekt men är osäker på stektiden, 1 min på varje sida eller?
Kommer att använda gjutjärnspanna och steka i smör.

Ska jag salta och peppra innan eller efter stekning? Hört att pepparn kan bli bitter om den steks på för hårt. Köttet kommer att vara rumstempererat.

Tack på förhand!

Bryn på den snabbt i pannan så den får yta och skjut sedan in den i ugnen istället.
Låt den ligga till den når 55 graders kärntemp så är den röd men inte rå.
Med ugn och termometer så är det enklare att få köttet som du vill ha det.
Salta och peppra innan stekningen.
Citera
2010-08-30, 18:17
Medlem
Mitt tips är när du brynt den, massera in finhackad timjan, rosmarin och vitlök och kleta sen in den med ett tunt lager dijon senap! Nu kör du in den i ugnen! Glöm inte låta köttet vila 10 min efter det är klart!

Smaklig spis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in