2010-08-30, 15:18
Medlem
Marakecas avatar
Jag har lämnat in min moped av ett vanligt förekommande märke för att den läckte bensin. Verkstaden konstaterade att bränslekranen läckte och beställde en ny. Verkstadskillen lovade att ringa när den var fixad och monterad vilket han inte gjorde. När jag till slut blev lite frustrerad av att ha varit utan moppen ganska så länge för en rutinreparation så ringde jag istället. Då hade han monterat på en ny bränslekran men även den läckte. Jag frågade då om han var säker på att det var just kranen som var orsaken till läckaget vilket han sa att det var han. Ny kran skulle beställas men har fortfarande ej anlänt, så jag har nu gett verkstan till imorrn förmiddag att fixa upp den, annars lämnar jag in den någon annanstans.

Nu till min fråga. Den har stått på samma verkstad i två veckor utan att mer än en okulärbesiktning av felet gjorts, samt förstås montering av den nya kranen. Är två veckor verkligen rimligt för en sån enkel reparation och kan jag slippa betala med hänvisning till att inget egentligt arbete har gjorts? Jag börjar bli tämligen irriterad, eftersom syftet med moppeinköpet var att kompensera för en andrabil och för att underlätta transporter för familjen. När min fru jobbar har hon moppen så jag kan köra ungarna i bilen och vice versa. Nu har den stått lika länge på verkstad som jag hann köra den efter inköp och snart är ju den egentliga säsongen för att köra tvåhjuligt slut...
Citera
2010-08-30, 15:29
Medlem
Globazs avatar
Nej det låter inte rimligt för en sån simpel grej.
Citera
2010-08-30, 17:47
Medlem
Asgarvads avatar
Är det en plastscooter du har? Garantireparation som firman får göra gratis? Verkstaden påstår att de bytt bränslekran men även den nya läckte. Hur stor chans är det att det händer och hur svårt är det i så fall att skaffa ytterligare en ny kran??
Antingen är det så att de inte gjort ett piss åt moppen och kör en nödlögn eller så har de grovt feldiagnostiserat läckan och är handfallna om hur de ska göra.
Ta moppen därifrån och byt bensinkran själv eller lämna in till en riktig verkstad. Vad heter verkstaden och var ligger den?
Citera
2010-08-30, 19:29
Medlem
Marakecas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Är det en plastscooter du har? Garantireparation som firman får göra gratis? Verkstaden påstår att de bytt bränslekran men även den nya läckte. Hur stor chans är det att det händer och hur svårt är det i så fall att skaffa ytterligare en ny kran??
Antingen är det så att de inte gjort ett piss åt moppen och kör en nödlögn eller så har de grovt feldiagnostiserat läckan och är handfallna om hur de ska göra.
Ta moppen därifrån och byt bensinkran själv eller lämna in till en riktig verkstad. Vad heter verkstaden och var ligger den?

Mjo, på sätt och vis är det väl en plastscooter, dock ingen garantireparation. Den är köpt begagnad, började läcka efter ungefär 1,5 vecka. Inget stort läckage, men står den ett dygn finns det en liten bensinfläck under den.

Ja du, jag har också börjat tänka i termerna att de inte har gjort något alls, men jag vet inte. Den nya kan ju vara defekt även om man kan tycka att det skulle vara lätt för en erfaren mekaniker att täta en bränslekran, det är ju inte raketforskning vi pratar om direkt. En slang in och en slang ut och en klämma på varje sida, svårare är det ju inte.

Jag har tänkt i banorna om att ta den därifrån, men som frågan löd i mitt första inlägg så undrar jag ju om jag ska behöva betala något över huvud taget, eftersom de inte gjort något alls. Skulle möjligtvis vara så att de kan debitera mig för en felsökning, men det är väl i så fall allt. Verkstaden heter Aros racing och ligger i Västerås, en såvitt jag vet bra verkstad, iaf enligt vad jag hört, men de är ju inte alltför villiga att ringa och informera ELLER svara på mail så jag vet inte...
Citera
2010-08-30, 21:11
Medlem
INTPs avatar
Är fortfarande hojsäsong så många verkstäder har mycket att göra, på mitt jobb är det över en vecka från bokning tills vi har tid att börja titta på grejerna. Efter det ska delarna som behövs beställas om dom inte finns i lager, och sedan är det inte säkert att dom kan monteras samma dag som dom levereras...

Så, sett från en mekanikers synvinkel är två veckor inte alls en orimlig tid ens för en såpass enkel reparation - som kanske inte är så enkel som det låter när det gäller en modern scooter. Kan röra sig om en timmes jobb om det är en mopedmodell där mycket kåpor måste bort innan man kommer åt kranen.

Och angående att ringa och höra av sig så kan man lägga en ganska stor del av en arbetsdag på att jaga kunder av en eller annan anledning. Det är i praktiken obetald arbetstid, så att ringa och säga att hojen inte är lagad än är inte många som gör... Saknar du din hoj, ring verkstaden och fråga hur det går!
Senast redigerad av INTP 2010-08-30 kl. 21:18.
Citera
2010-08-30, 23:52
Medlem
Marakecas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Är fortfarande hojsäsong så många verkstäder har mycket att göra, på mitt jobb är det över en vecka från bokning tills vi har tid att börja titta på grejerna. Efter det ska delarna som behövs beställas om dom inte finns i lager, och sedan är det inte säkert att dom kan monteras samma dag som dom levereras...

Så, sett från en mekanikers synvinkel är två veckor inte alls en orimlig tid ens för en såpass enkel reparation - som kanske inte är så enkel som det låter när det gäller en modern scooter. Kan röra sig om en timmes jobb om det är en mopedmodell där mycket kåpor måste bort innan man kommer åt kranen.

Och angående att ringa och höra av sig så kan man lägga en ganska stor del av en arbetsdag på att jaga kunder av en eller annan anledning. Det är i praktiken obetald arbetstid, så att ringa och säga att hojen inte är lagad än är inte många som gör... Saknar du din hoj, ring verkstaden och fråga hur det går!

Okej. Jag tackar dig för det svaret, det låter rimligt det du säger, så jag avvaktar ett par dar till. De är trevliga och verkar seriösa, det är mest min otålighet som gör att jag surnar till av den här väntan. Alltid intressant att få se båda sidorna av myntet...
Citera
2010-09-11, 16:14
Medlem
Marakecas avatar
Jag bumpar den här tråden med en följdfråga eftersom verkstaden efter över två veckor fortfarande inte lyckats fixa den, och jag således hämtade ut den. Resultatet efter två veckor var att den fortfarande läckte, trots att de, enligt deras utsago provat med två bränslekranar. Tydligen slöt de inte tätt med resultatet att förgasaren flödar över och därefter läcker. Jag tror ärligt talat att de inte gjort ett skit åt den men det är en annan diskussion.

Det jag undrar över nu är om någon har något husmekartips om hur fan jag får stopp på läckan. Jag noterade att jag har en s. k vakuumkran med tre slangar. Jag sökte på bränslekran till min Adly och fick upp en universalmodell, manuell med endast två slangar. Skulle en sån kran funka att slänga dit, vad har den tredje slangen för funktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in