2010-08-30, 15:10
Medlem
Har mamman rätt att säga "nej du får inte ha pojkvän"?
Isåfall hur länge? Tills hon fyller 18?
Citera
2010-08-30, 15:11
Medlem
johanness avatar
ja, även mödrar har yttrandefrihet. till och med efter att deras barn fyllt arton.
Citera
2010-08-30, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
ja, även mödrar har yttrandefrihet. till och med efter att deras barn fyllt arton.
Ok men tjejen har rätt till att ha pojkvän om hon vill det fastän hon ej är 18 och mamman säger nej.
Citera
2010-08-30, 15:17
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexandergre
Ok men tjejen har rätt till att ha pojkvän om hon vill det fastän hon ej är 18 och mamman säger nej.
vad menar du med "rätt"? det finns ingen sådan rättighet inskriven i någon konvention, men jag antar att det inte är det du menar.
Citera
2010-08-30, 15:19
Medlem
Citat:
vad menar du med "rätt"? det finns ingen sådan rättighet inskriven i någon konvention, men jag antar att det inte är det du menar.
Ok tack så myckey för svaret nu förstår jag hur det är.
Tack igen
Citera
2010-08-30, 15:27
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexandergre
Ok tack så myckey för svaret nu förstår jag hur det är.
Tack igen
gör du? kan du i så fall förklara så att vi andra också förstår?
Citera
2010-08-30, 16:46
Medlem
Modern kan ju knappast hindra dottern från att träffa sin pojkvän hemma hos denne eller ute någonstans. Hon kan däremot förbjuda pojkvännen att vistas i hennes hem.
Citera
2010-08-30, 19:15
Medlem
SingleStars avatar
Barn fyllda 15 år får fritt välja partner för sexuellt umgänge. Brottsbalken Kapitel 6.

Barn har rätt att själva välja sitt umgänge. Finns inget i föräldrabalken som stipulerar att barn får förbjudas att välja umgänge av vårdnadshavare.
Citera
2010-08-30, 19:24
Medlem
hatchets avatar
Dock finns det ju inte heller något som hindrar mamman att dra in veckopeng/månadspeng om barnet ej följer de regler som föräldrarna satt upp.

Men juridiskt är det såklart svårt att hindra barnet från att ha umgänge med andra barn.
Citera
2010-08-30, 19:28
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Men juridiskt är det såklart svårt att hindra barnet från att ha umgänge med andra barn.
inte i det egna hemmet. en mor som har besittningsrätten till ett hus eller en lägenhet får också bestämma vem som får släppas in där. hennes barn kan inte överta den rätten utan moderns samtycke.
Citera
2010-08-30, 20:23
Medlem
En mor kan också ta kontakt med soc. om hon anser att sällskapet inte är bra för sitt barn.
Sök på LVU om ni vil veta vad det kan innebära...
Kan även ta kontakt med BUP, vilket även det kan påverka dotterns liv och frihet.
Citera
2010-08-30, 20:27
Medlem
hatchets avatar
Citat:
inte i det egna hemmet. en mor som har besittningsrätten till ett hus eller en lägenhet får också bestämma vem som får släppas in där. hennes barn kan inte överta den rätten utan moderns samtycke.

Självklart bestämmer hon vem som får vistas i hemmet. Mitt svar rörde hur mamman reglerar dotterns umgänge utom hemmet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in