• 1
  • 2
2010-08-30, 17:25
Medlem
Sessilays avatar
Om jag inte minns helt tokigt så har man 7 eller 10 dagar på sig att bestrida från att man fått en delgivning.
Citera
2010-08-30, 21:10
Medlem
Azphyxias avatar
Det är alla våras kära E-ON.

Alltså, Det hade inte varit några problem utifall inte inkassobolaget varit inblandat.

Jag förstår att deras affärsidé är att tjäna pengar - men att inte ens mot ränta osv. kunna tänka sig att skjuta upp ett datum 4 dagar är bara snålt.
Citera
2010-08-30, 22:14
Medlem
Historien låter smått otrolig men är den sann tycker jag definitivt att du ska kontakta konsumentombudsmannen samt byta el-bolag. Stämmer det som du har berättat har bolaget gjort sig skyldiga till en hel del grova felaktigheter.
Citera
2010-08-31, 07:58
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Historien låter smått otrolig men är den sann tycker jag definitivt att du ska kontakta konsumentombudsmannen samt byta el-bolag. Stämmer det som du har berättat har bolaget gjort sig skyldiga till en hel del grova felaktigheter.

På vilket sätt då? Jag har kollat i villkoren och enligt dem har de rätt att ta ut betalning i efterskott om något inte varit korrekt som jag förstår det.

I mina ögon är det inkassobolaget som är boven i dramat, EON har hela tiden varit tillmötesgående, det som varit konstigt är hur EON meddelat mig att allt är grönt medans inkasso sagt motsatsen, och nu sitter jag klämd.
Citera
2010-09-14, 07:10
Medlem
Azphyxias avatar
Lite update då.

Jag hörde av mig i förra veckan till inkassobolaget - Fick ett autogenererat svar i from av "Nej du kan ej beviljas en delbetalningsplan då ärendet gått till personlig delgivning" och att summan nu är 7200;- (!)

MEN - Kors i taket - som av en händelse kom det faktiskt en fatukra från EON på ett normalt belopp ( ca 320;- ) men samma dag , med samma post så att säga, kom det från Inkasso att "xxx har tillkommit till er skuld". Jag påpekade detta till Inkassobolaget, utan vettigt svar.

Blev ganska irriterad och skrev i detalj ned allt med datum och hela rasket en gång till och svarade att jag inte vill ha någon delbetalningsplan, bara att jag kan få betala den 25/9.
Jag ifrågasatte även det hela med summan då delgivningen var på 3800. Jag har inte fått något svar, det är 7 dagar sedan jag talade med dem i telefon och mailade in allting - inget svar.

Jag mailade även EON. Jag har inte fått svar därifrån. Fortfarande säger de på deras KTJ att det visserligen saknas betalningar och att det är konstigt att ingen faktura kommit utan bara "Har tillkommit till din skuld" från inkasso.

Imorgon är det 21 dagar efter delgivning, och jag har ingen aning om hur vi ska lösa detta
Citera
2010-09-14, 17:18
Medlem
En fråga... Har du blivit kontaktad av soc?
Citera
2010-09-15, 08:51
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
En fråga... Har du blivit kontaktad av soc?

Nej, inte alls.
Citera
2010-09-15, 10:54
Medlem
Inkassobolag är allt som oftast helt omedgörliga. De är inte intresserade av om du verkligen är skyldig pengarna eller inte. Nu är jag inte expert på vad som händer om man skrivit på delgivningen och inte bestridit men för framtiden håll i åtanke att man ALLTID bestrider fakturor där man inte vet vad de grundar sig på. Vad gäller en elfaktura är det hela enkelt. Den grundar sig på er elförbrukning. Alltså måste man visa upp att ni har haft den elförbrukningen.
Verkar förbrukningen orimlig så kräver man att mätaren kontrolleras.
Har man en delgivning hängande över sig så släpp inte in eller visa att du är hemma för främmande personer (kontras iofs enkelt genom att söka upp dig på arbetsplatsen).
Ta kontakt med kronofogdemyndigheten eller en konsumentombudsman för att få förklarat för dig hur man går tillväga.

Oavsett om du är intresserad av att kunna hantera liknande i framtiden så ta kontakt med din konsumentombudsman. Är ganska säker på att soc måste kontaktas för att man ska kunna stänga av strömmen. Sådanna saker är bra om du vet.
Behöver du hosta upp lite pengar så kontakta pantbanken, allt av ädelmetall borde du kunna få ett vettigt lån på.
Senast redigerad av RMgX 2010-09-15 kl. 11:14.
Citera
2011-02-18, 09:39
Medlem
Är det någon som vet om elbolaget kan släcka ned elen även om de inte har kunnat överlämna en delgivning, om man t ex är bortrest när delgivningsmannen kommer?
Citera
2011-02-18, 20:12
Medlem
Lustigt att du inte fått brev från Soc då elbolag enligt lag ska rapportera när en kund ligger efter med betalningar och riskerar avstängning. Något du verkar göra med antalet brev från inkasso i åtanke. Nåt verkar väldigt, väldigt fel...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in