2010-08-29, 23:05
Medlem
Lonnos avatar
Jag är i en situation där jag har två "hem" min egna bostadsrätt utanför Stockholm och en liten stuga i föräldrarhemmet. I stugan bor jag bara när jag är på besök uppe hos mina föräldrar en gång om året.

Jag har ändå folkbokfört mig där och betalar nu drygt tiotusen mindre i skatt om året.

Hur stor är risken att skatteverket ska börja misstänka något och kolla upp det?
Citera
2010-08-29, 23:28
Medlem
worldclassheros avatar
Bra fråga, enligt lagen ska man ju vara skriven i den bostaden som "ligger närmast" din sysselsättning, i detta fall ditt arbete. Men jag hade gjort som dig.
Det är väl om de beslutar att göra en granskning som det skulle finnas chans att de kommer på dig.
Citera
2010-08-30, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av worldclasshero
Bra fråga, enligt lagen ska man ju vara skriven i den bostaden som "ligger närmast" din sysselsättning, i detta fall ditt arbete. Men jag hade gjort som dig.
Det är väl om de beslutar att göra en granskning som det skulle finnas chans att de kommer på dig.

Det är väl snarast så att man ska vara folkbokförd i den bostad där man har majoriteten av sin dygnsvila (>183 dygn/år), vilket bör vara bostadsrätten i det här fallet. BRFen ser inget problem i att du inte står skriven där (brukar ofta göra det)?
Citera
2010-08-30, 09:04
Medlem
worldclassheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det är väl snarast så att man ska vara folkbokförd i den bostad där man har majoriteten av sin dygnsvila (>183 dygn/år), vilket bör vara bostadsrätten i det här fallet. BRFen ser inget problem i att du inte står skriven där (brukar ofta göra det)?
Stämmer, men mitt svar var ju hyfsat ändå :-)
Citera
2010-08-30, 20:18
Medlem
Lonnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
De har inte sagt något.

Skulle vara intressant att se hur många som åker på det varje år. Är det som piratkopiering eller är det som mord
Citera
2010-08-31, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonno
De har inte sagt något.

Skulle vara intressant att se hur många som åker på det varje år. Är det som piratkopiering eller är det som mord

Det är inte så farligt...
Citat:
Ursprungligen postat av folkbokföringslagen
43 § Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25 eller 26 § skall dömas till penningböter.
I ringa fall skall inte dömas till ansvar. Lag (1997:989).

25 § Den som flyttat skall inom en vecka anmäla flyttningen till Skatteverket, Försäkringskassan eller ett postbefordringsföretag som regeringen bestämmer.
Den som ändrar postadress utan att flyttning skett skall göra anmälan enligt första stycket om postadressen skall gälla för minst sex månader. Lag (2004:822).
Citera
2010-08-31, 13:12
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonno
Jag är i en situation där jag har två "hem" min egna bostadsrätt utanför Stockholm och en liten stuga i föräldrarhemmet. I stugan bor jag bara när jag är på besök uppe hos mina föräldrar en gång om året.

Jag har ändå folkbokfört mig där och betalar nu drygt tiotusen mindre i skatt om året.

Hur stor är risken att skatteverket ska börja misstänka något och kolla upp det?

Du gör inga avdrag för resor till och från arbetet eller för dubbel bosättning? Om du gör det finns det naturligtvis större anledning för Skatteverket att uppmärksamma din situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in