Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-29, 21:47
Medlem
Studierektorns avatar
Jag fick en macbook 2.1 2007 för några månader sedan. Den var i stort sett oanvänd. Nyligen la den av efter att luckan inte stängts vid avstängning, tydligen ett inte helt ovanligt sätt för hårddiskar att krascha. Nu vill jag byta hårddisk men är osäker på om nåt mer kan ha pajat. När jag kör installationsskivan så hittar den inte hårddisken. Den går inte att reparera, inte heller att analysera. "Ogiltig storlek för B-trädet" står det. Ytterligare info är att ingen Airport hittas och att skivan inte kan matas ut. Vad kan ha skadats om något mer än hårddisken har skadats?

Väldigt, väldigt tacksam för all hjälp!
Citera
2010-08-29, 22:01
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studierektorn
Jag fick en macbook 2.1 2007 för några månader sedan. Den var i stort sett oanvänd. Nyligen la den av efter att luckan inte stängts vid avstängning, tydligen ett inte helt ovanligt sätt för hårddiskar att krascha. Nu vill jag byta hårddisk men är osäker på om nåt mer kan ha pajat. När jag kör installationsskivan så hittar den inte hårddisken. Den går inte att reparera, inte heller att analysera. "Ogiltig storlek för B-trädet" står det. Ytterligare info är att ingen Airport hittas och att skivan inte kan matas ut. Vad kan ha skadats om något mer än hårddisken har skadats?

Väldigt, väldigt tacksam för all hjälp!

Är det jag som är trött och inte kopplar vad du menar, eller är det du som yrar? En hårddisk pajar väl inte för att man inte fäller ner skärmen efter avstängning.
Citera
2010-08-29, 22:18
Medlem
Studierektorns avatar
Nej det kanske den inte gjorde heller. Men det är tänkbart, eftersom den var död efter händelsen. Jag läste om detta nyligen och det har hänt fler än mig. Man stänger av datorn och fäller ner locket men det går inte igen helt. Kan varav rena svammlet, kanske inte. Skit samma, disken verkar död. Kan du ge några tips på mina frågor?
Citera
2010-08-29, 22:23
Bannlyst
Fixa Discwarrior och kör en analys med det. Kan inte Discwarrior laga så är det ny disk som gäller.
Citera
2010-08-29, 22:24
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studierektorn
Nej det kanske den inte gjorde heller. Men det är tänkbart, eftersom den var död efter händelsen. Jag läste om detta nyligen och det har hänt fler än mig. Man stänger av datorn och fäller ner locket men det går inte igen helt. Kan varav rena svammlet, kanske inte. Skit samma, disken verkar död. Kan du ge några tips på mina frågor?

Nu förstod jag vad du menade =)
Men jag tycker det låter konstigt ändå, när man kopplar in macbook till en stationär skärm så brukar ju locket vara stängt finns ju tom ställ för detta ändamål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in