2010-08-29, 21:41
Medlem
Jag har nyss skaffat en lätt MC som har ett lite rostigt styre.

Hur kan man på bästa sätt behandla rosten och måla/lacka om det?

Berätta gärna om egna erfarenheter!
Citera
2010-08-29, 21:43
Medlem
båtflyktings avatar
Slipa rent hela styret och dra på en klarlack,eller är den kromad?
Citera
2010-08-29, 21:47
Medlem
båtflyktings avatar
Eller om du är seriös så blästrar du styret och målar den i valfri färg.
Ett nytt kostar ju inte så mycket,några hundringar kanske.
Citera
2010-08-29, 22:00
Medlem
Västgötens avatar
En lag lika sann som relativitetsteorin: Rost kommer alltid tillbaka. Med det sagt vill jag styrka båtflyktings rekommendation om att köpa ett nytt styre.

Om du vill hålla nere på budgeten däremot och väljer att fixa det gamla styret så rekommenderar jag främst att du börjar med att blästra styret. Det kommer ta bort 99,98% av rosten. Om du vill hålla dig till den lite mer alldagliga lösningen så föreslår jag en kombination av smärgelduk och biltemas sliptillsatser till borrmaskiner. Slipa bort så mycket rost du kan och lacka därefter med en grundfärg av lämplig färg till den färg som du sedan tänker måla styret i. Grundfärg använder man för att förhindra att rosten tränger igenom den "vanliga färgen" när styret väl blivit målat. Införskaffa därefter lackfärg och måla styret i 2-4 lager. Det finns egentligen ingen optimal sanning till hur många lager färg du ska ha, men en god täckning är önskvärt.

Sedan införskaffar du dig en klarlack och sprutar på. Här behöver du inte fega med lagrena då en större mängd klarlack ger ett bättre skydd mot slitage på färgen. Se bara till att det inte börjar rinna. Sunt bonnförnuft är bäst!
Citera
2010-08-29, 22:29
Medlem
Asgarvads avatar
Lättare ytrost på krom kan gå bort med Cola och aluminiumfolie: blöt ner med cola och gnugga med folien.
Citera
2010-09-11, 01:13
Medlem
Beroende på hur mycket ytrost du har så funkar detta alltid: Autosol + putstrasa. När all rost är borta och delen skiner som om den var ny så lägger du på ett lager vax. Sedan putsar och gnider du lite och lägger på ytterligare ett lager vax. Har du rost på ett styre och som den här metoden inte biter på så skall du skruva av det och kasta det i närmaste sopcontainer innan du får för dig att åka en sväng med hojen.
Citera
2010-09-11, 01:35
Medlem
TripPels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Beroende på hur mycket ytrost du har så funkar detta alltid: Autosol + putstrasa. När all rost är borta och delen skiner som om den var ny så lägger du på ett lager vax. Sedan putsar och gnider du lite och lägger på ytterligare ett lager vax. Har du rost på ett styre och som den här metoden inte biter på så skall du skruva av det och kasta det i närmaste sopcontainer innan du får för dig att åka en sväng med hojen.
Nu skriver TS inte om styret är kromat eller inte, men jag är helt inne på samma linje. Autosol kan göra underverk på smårostiga delar. Om styret är kromat borde även avgasrör vara kromat. Autosol funkar även där.
Citera
2010-09-11, 13:11
Medlem
Asgarvads avatar
Om det är rost utanpå styret, hur ser det då ut inuti? Gamla styren kan vara blanka och fina utanpå men helt genomrostade inifrån och går därför av utan förvarning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in