2010-08-29, 21:25
Medlem
Rubriken säger det mesta. Inte helt säkert exakt hur mycket det blir men runt 800 000 - 1 000 000 ska placeras utanför börsen/fastigheter osv. Uppbundet 6 - 12 månader, eventuellt lite mer eller mindre. Vad bör man välja?

Finns det någon risk man bör tänka på över huvud taget? I övrigt är det mer aktier som jag placerar i och har ingen koll på vanliga räntekonton alls.
Citera
2010-08-30, 05:32
Bannlyst
Jätte svår fråga men det är ganska högrisk att gå utanför dom normala rammarna som redan är fyllda med risker. Du verkar ju veta vad du gör. Gratis till Miljonen, är det första ?
Citera
2010-08-30, 08:31
Medlem
KongKeyDons avatar
Jag har funderat på Akelius ett tag. De har några investeringsalternativ mot garanterad avkastning.
Fungerar väl troligen på att de genererar mer än den garanterade avkastningen och så behåller de mellanskillnaden.

http://www.akelius.com/invest/konton.asp?sida=3

I övrigt undrar man väl vilken risk du kan ta.
Du kan ju satsa pengarna på nåt löfte i exempelvis musikbranschen, kanske i någon film. Hög risk, men även chans till hög avkastning.
Citera
2010-08-30, 08:40
Medlem
Normalt sätt vill man ju bara kolla på olika alternativ med olika räntor, men såhär samma dag som HQ Bank tvångslikivdiseras så vet man ju inte riktigt var man vill/vågar lägga in pengar.

Något annat (t.ex. filmalternativet) än konto blir det nog inte dock, avkastning och risk finns redan i aktiedepån, nu är det dags att ha lite som ska ligga stabilt och som inte ska försvinna.

Akelius både som person och som företag tycker jag verkar seriösa. Jag är dock inget fan av vanliga konton och tycker bara att det ser tråkigt ut, men men, något ska väljas och den här gången ska det inte vara aktier..
Citera
2010-08-30, 09:28
Medlem
Enydrions avatar
Nå hos akelius får man inte sätta in mer än 50k så ointressant i detta fall...

hoist, bluestep, marginalen - stora sparkontot (min 250k) de har bankgaranti,och max 500 k hos varje, så att alla pengarna är säkrade
Citera
2010-08-30, 09:29
Medlem
KongKeyDons avatar
Kolla på tidningen/sajten privata affärer. (privataaffarer.se) Där kan man få en hel del tips. Själv prenumererar jag på tidningen!
Citera
2010-08-30, 09:55
Medlem
Eventuellt får det bli 500 000 på Bluestep12 (3% - 15 000 blir det då) och resten på aktier/något annat konto.

Tycker bara att vanliga konton känns så tråkiga. 3% räcker ju inte till mycket mer än att undvika inflationen. Kanske får lägga in pengar i en lägenhet i centrala Lund istället?
Citera
2010-08-30, 11:34
Medlem
MisterZegnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Rubriken säger det mesta. Inte helt säkert exakt hur mycket det blir men runt 800 000 - 1 000 000 ska placeras utanför börsen/fastigheter osv. Uppbundet 6 - 12 månader, eventuellt lite mer eller mindre. Vad bör man välja?

Finns det någon risk man bör tänka på över huvud taget? I övrigt är det mer aktier som jag placerar i och har ingen koll på vanliga räntekonton alls.

Låg risk och så hög ränta som möjligt? Kort räntefond skulle jag säga. En med minimal avgift. Finns ju obligationer också förstås. För så kort tid skulle jag inte bry mig så mycket om räntan men minimera avgifterna.
Citera
2010-08-30, 19:25
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterZegna
Låg risk och så hög ränta som möjligt? Kort räntefond skulle jag säga. En med minimal avgift. Finns ju obligationer också förstås. För så kort tid skulle jag inte bry mig så mycket om räntan men minimera avgifterna.

antar att man tappar bankgarantin med fonder eller obligationer...

minns att jag köpte obligationer för några decennier sedan, är det någon mening med det idag?

var hittar man räntor och kurser? minns att det stod i tidningarna då i forntiden, finns det på nätet någonstans?
Citera
2010-08-30, 19:29
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Eventuellt får det bli 500 000 på Bluestep12 (3% - 15 000 blir det då) och resten på aktier/något annat konto.

Tycker bara att vanliga konton känns så tråkiga. 3% räcker ju inte till mycket mer än att undvika inflationen. Kanske får lägga in pengar i en lägenhet i centrala Lund istället?

Gör det och hyr ut den billigt till mig! Genast!

Det är för klen avkastning med bankränta. Jag säger fond.
Citera
2010-08-30, 21:37
Medlem
MisterZegnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
antar att man tappar bankgarantin med fonder eller obligationer...

minns att jag köpte obligationer för några decennier sedan, är det någon mening med det idag?

var hittar man räntor och kurser? minns att det stod i tidningarna då i forntiden, finns det på nätet någonstans?

Om det är statsobligationer är konkursrisken liten, minst sagt... Även räntefonder bör vara ganska riskfritt, eftersom de investerar i statsobligationer. Fondbolagets eventuella konkurs påverkar inte fondandelarna. Kurser m m får du från din mäklare.
Citera
2010-08-30, 21:49
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterZegna
Om det är statsobligationer är konkursrisken liten, minst sagt... Även räntefonder bör vara ganska riskfritt, eftersom de investerar i statsobligationer. Fondbolagets eventuella konkurs påverkar inte fondandelarna. Kurser m m får du från din mäklare.

ska man tro vad som står här http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/tryggt-med-rantefonder-men-inte-for-lange-1.654023

så verkar det duga minst lika bra med nishbankernas räntor...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in