Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-29, 20:05
Medlem
Mindatorlaggars avatar
Hej. Skulle installera windows 7 på min systers dator... Allting gick bra tills den startade om en sista gång och fick fram ett meddelande "Setup is preparing your computer for the first use" Vi har låtit datorn ladda i timmar och nu är hon förbannad på mig och säger att hon absolut inte kan förlora något som ligger på hårddisken!! Jag kan installera om datorn men då försvinner ju allt. Fan HJÄLP!
Hur löser jag detta? Finns det något sätt?

Kan vara så att datorn inte var riktigt kompatibel med windows 7, alltså hade för lite ram eventuellt.

MYCKET tacksam för svar!
Citera
2010-08-29, 20:09
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindatorlaggar
Hej. Skulle installera windows 7 på min systers dator... Allting gick bra tills den startade om en sista gång och fick fram ett meddelande "Setup is preparing your computer for the first use" Vi har låtit datorn ladda i timmar och nu är hon förbannad på mig och säger att hon absolut inte kan förlora något som ligger på hårddisken!! Jag kan installera om datorn men då försvinner ju allt. Fan HJÄLP!
Hur löser jag detta? Finns det något sätt?

Kan vara så att datorn inte var riktigt kompatibel med windows 7, alltså hade för lite ram eventuellt.

MYCKET tacksam för svar!
För lite RAM kan ge sådana symptom. Är en enkel och billig sak att åtgärda egentligen, bara peta i lite mer.
Citera
2010-08-29, 20:16
Medlem
Mindatorlaggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuze
För lite RAM kan ge sådana symptom. Är en enkel och billig sak att åtgärda egentligen, bara peta i lite mer.

Det är en ganska gammal dator, trodde den hade 1gb minst men det verkar vara 750mb. Går det inte att sätta tillbaka den till xp?
Citera
2010-08-29, 20:19
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Det är en ganska gammal dator, trodde den hade 1gb minst men det verkar vara 750mb. Går det inte att sätta tillbaka den till xp?
Inte utan ytterliggare en formatering.
Citera
2010-08-29, 20:36
Medlem
Mindatorlaggars avatar
Citat:
Inte utan ytterliggare en formatering.

Så det enda viset att gå till väga är att antingen köpa ram minne (vilket låter långsökt) eller att formatera om skiten ?
Citera
2010-08-29, 20:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Så det enda viset att gå till väga är att antingen köpa ram minne (vilket låter långsökt) eller att formatera om skiten ?

Men idag så kostar internminnet några tjugolappar. Att trigga in XP och uppåt på 750mb internminne är vansinnigt. Man kan om man vill utföra en installation av nLite, se Google.
Citera
2010-08-29, 20:44
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Om du vill rädda hennes filer går det att lösa genom en live-cd av valfritt Linuxoperativsystem. Stoppa in, boota upp, kopiera över alla filer till ett USB-minne eller liknande och sen kan du lösa datorn på smidigaste sättet utan att riskera alla filer.
Citera
2010-08-29, 20:54
Medlem
Mindatorlaggars avatar
Citat:
Om du vill rädda hennes filer går det att lösa genom en live-cd av valfritt Linuxoperativsystem. Stoppa in, boota upp, kopiera över alla filer till ett USB-minne eller liknande och sen kan du lösa datorn på smidigaste sättet utan att riskera alla filer.

Tack så mycket, ska prova det!
Citera
2010-08-29, 21:04
Medlem
Mindatorlaggars avatar
Citat:

Är det förresten svårt att fixa en sådan live-cd? Kan man göra det själv med tex ett program? Sökte på google men förstår inte hur man gör.
Citera
2010-08-29, 21:12
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Är det förresten svårt att fixa en sådan live-cd? Kan man göra det själv med tex ett program? Sökte på google men förstår inte hur man gör.
Ladda ner t.ex. Ubuntu och bränn imagefilen till en cd. Stoppa in den i datorn och starta om, datorn ska nu boota Ubuntu och du får ett fullt användbart system som ej är installerat utan körs från cdn och RAM-minnet. Nu kan du söka upp filerna du vill spara och kopiera dem till valfritt lagringsmedium.
Citera
2010-08-29, 21:16
Medlem
Kan även rädda grejerna genom att sätta hårddisken i en annan stationär dator.
Se till att den INTE startar från din systers hårddisk när den är i den andra datorn.

När vissa installerade Win 7 var de tvungen att även ta bort gamla partitionen och skapa ny som (snabb) formaterades (bör göras oavsett Win version). Det betyder att du flyttar på allt på din syster vill ha kvar innan.
Citera
2010-09-12, 21:10
Medlem
Mindatorlaggars avatar
Fixade det med en live-cd! Kunde dock ha gjort samma med en vanlig windows xp skiva... aja, nu blev den om installerad och jag sparade de viktiga filerna. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in