• 3
  • 4
2010-09-03, 22:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Om nu dina vänner inte är kapabla till att tillhandahålla en vass kniv av lämpligt format så tycker jag att det är betydligt trevligare med en kniv som man trivs med i sitt eget kök.
Bara att ta med i knivfodral istället för att hålla på med fällkniv.
Låt vännerna gärna prova på den vassa kniven så kanske du slipper nyttja egen kniv nästa gång.
Så kan man göra förståss. Men de flesta vännerna är totalt ointresserade av matlagning och knivar, trots att de varit i mitt kök och provat på mina egna knivar. Så vad gör man .

Så i stället för att varje gång släpa på en kockkniv så finner jag det bekvämare att ta med fällkniven. Den går visserligen inte att jämföra med en kockkniv men jag har lärt mig att hantera den och är ganska flink med den också .

~Paul~
Citera
2010-09-03, 22:09
Medlem
Spritzys avatar
Tycker inte den fungerar bra på en köttbit alls. Blir ett himla skärande. En kirurgvass köttkniv fixar biffen.
Citera
2010-09-03, 22:16
Medlem
Vattenspanns avatar
Jag äger inte ens en brödkniv av den enkla anledningen att det är en helt meningslös attiralj i köket. När jag skär bröd, vilket är otroligt sällan då jag nästan inte äter det, så blir det att skära med den vanliga vassa allt-i-allokniven.
Citera
2010-09-03, 22:17
Medlem
machete funkar för mig.
Citera
2010-09-03, 23:28
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så kan man göra förståss. Men de flesta vännerna är totalt ointresserade av matlagning och knivar, trots att de varit i mitt kök och provat på mina egna knivar. Så vad gör man .

Så i stället för att varje gång släpa på en kockkniv så finner jag det bekvämare att ta med fällkniven. Den går visserligen inte att jämföra med en kockkniv men jag har lärt mig att hantera den och är ganska flink med den också .

~Paul~

OK, de är hopplösa knivfall, som tur är så har alla mina barn fått en riktig knivuppfostran, inga skärande aktiviteter med köksknivar på annat än skärbrädor, eggen upp vid förflyttande av det skurna.
Samt en knivsats av hyfsad kvalitet till den egna bostaden. Skärpstål också.
Detta simpla räcker väldigt långt, konstigt att så många har svårigheter med att hålla en kniv i någorlunda skick.
Och som avslutning så är det jävligt trist att laga mat hos folk utan fungerande knivar.
Citera
2010-09-04, 04:56
Medlem
Tant_Gröns avatar
Det enda jag använder min brödkniv till är just bröd och även småkakor, nötter och mandel.
Precision är inte direkt vad en brödkniv är anpassad för med sitt vågiga/tandade blad.

Hade en tjej i kallskänken som envisades med att använda brödkniven jämt och ständigt.
Det var först när hon hade lärt sig slipa kniven och vi jämförde skillnaden mellan det som var skuret med brödkniv respektive kockkniv som hon såg. För det syns, man kan aldrig få samma släta och jämna yta med en brödkniv. Man ser spåren av det vågade bladet på framförallt gurka och morötter.
Citera
2010-09-04, 07:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tant_Grön
Det enda jag använder min brödkniv till är just bröd och även småkakor, nötter och mandel.
Precision är inte direkt vad en brödkniv är anpassad för med sitt vågiga/tandade blad.

Hade en tjej i kallskänken som envisades med att använda brödkniven jämt och ständigt.
Det var först när hon hade lärt sig slipa kniven och vi jämförde skillnaden mellan det som var skuret med brödkniv respektive kockkniv som hon såg. För det syns, man kan aldrig få samma släta och jämna yta med en brödkniv. Man ser spåren av det vågade bladet på framförallt gurka och morötter.
Dessutom har brödkniven en tendens att vika av i skäret eftersom den i de allra flesta fall är kataba-slipad (slipad edast på ena sidan). Skivorna blir gärna tunna upptill och tjocka nedtill.

~Paul~
Citera
2010-09-04, 07:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Och som avslutning så är det jävligt trist att laga mat hos folk utan fungerande knivar.
Verkligen, extremt trist. Ofta så finns det heller inte de vanligaste kryddor och övrig utrustning.

Ett exempel. En kompis till mig hade bjudit hem en del folk på grillparty och undrade om jag kunde hjälpa honom att fixa maten. I praktiken betyder detta alltid att jag slutligen står där själv och fixar rubbet . Men tyvärr kunde jag inte med att svara NEJ. Han ville ha grillad fläskkarré, sallad, bröd och ost-tomatsoppa med krutonger.

Soppan fixade jag hemma för den hade kanske varit svår att laga på plats. I min naivitet så trodde jag att han hade i alla fall ättika eller vinäger hemma, alternativt citron, soja och vitlök. Det visade sig att jag hade fel i mitt antagande. Det blev en kväll i improvisationens tecken . Som tur är så fixade sig allting ändå.

Kompisens knivar är självklart lika vassa som ett bebis-knä . I det läget var min fällkniv det enda valet.

~Paul~
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in