2010-08-29, 18:11
Medlem
Sjgrss avatar
Hejsan, nu r det s att jag har 2 datorer (1 stationr med en piratkopierad version av Windows 7 Ultimate och en laptop med en tillhrande version av Windows 7 Home Premium), men jag har hela tiden haft problem med Windows backup och vill grna ha tips p bra alternativa program.

P min stationra s r problemet att jag inte har tillrckligt mycket minne p mina hrddiskar (och vill ju helst inte radera mina saker) fr att skapa en backup och det gr inte att stta en backup p min externa hrddisk (den stannar bara efter 2 tredjedelar), och p min laptop har jag lyckats gra en backup-fil till hrddiskpartitionen men jag vill ju givetvis inte ha min backup p sjlva datorn, srskilt eftersom det inte r en separat HD, och ven dr har jag problemet att jag varken kan skapa en backup till min externa hrddisk eller kopiera/verfra backupen till den externa.

Min externa r en rtt s gammal Iomega, det str att modellen r "MDHD320-U" p den (behver ocks kpa en ny extern hrddisk men det har jag inte rd med fr tillfllet och jag r vldigt rdd fr att mista alla mina bilder och filer p datorerna s jag vill ju grna kunna anvnda min nuvarande externa HD ifall det gr).

Min stationra:
Operativsystem: Windows 7 Ultimate, 32-bitars.
Service Pack: Lyckas ej f fram detta men gissningsvis den senaste versionen?
Antivirus: Har tergtt till Avira efter att Kasperskys trial-version gick ut (mitt WoW-konto blev hackat men kpte en Blizzard Authenticator).
Brandvgg: Windows egna efter att Kaspersky-trialen gick ut.
Mrkesdator eller sjlvbyggd: Mrkesdator - Fujitsu Siemens. Kptes i brjan av 2008.
Problembeskrivning: Vill gra en backup men kan ej gra en till min externa HD genom Windows 7s egna backup-program.
Felmeddelande: Brukar helt enkelt behva avbryta hela backupen eftersom den avstannar, d brukar jag f felmeddelandet "Backup encountered a problem while backing up file [C:/kjaglkdfj osv] Error: The system cannot find the file specified. (0x80070002)" om jag minns rtt.
Frskt hittills: Hmja, googla. Jag r inte tillrckligt bra p datorer fr att frst mig p frklaringar som andra anvndare ftt nr de frskt ska hjlp fr sina problem, och nr jag sker efter alternativa backup-program s har jag ingen som helst aning om vad jag ska prova frst och om jag vgar frlita mig p att dessa fungerar vl med Windows 7. Har ven frskt ska hr p Flashback, men stter p samma problem som nr det gller googlandet.
Vad har du fr skiva till Windows: Ingen, bara den jag brnde nr jag piratkopierade Windows 7. Windows Vista medfljde datorn, men jag fick hra att man bara kan installera denna en gng s om s r fallet s kan jag inte anvnda den skivan igen. Dessutom hatar jag Windows Vista.

Min laptop:
Operativsystem: Windows 7 Home Premium. (Hr hade jag problemet att jag rkade vlja svenska som systemsprk och detta gr inte att ndra i Home Premium. Funderar p att prova Vistalizator, men d framkommer ju ocks problemet att jag inte har en backup som jag kan anvnda mig av ifall jag skulle ha oturen att stta p problem.)
Service Pack: Precis som med min stationra s har jag inte riktigt frsttt hur jag ska kolla upp detta, men gissningsvis den senaste hr med eftersom jag precis kpte datorn.
Antivirus: En trialversion av Trendmicro som medfljde, kommer sannolikt byta ut den mot Avira - eventuellt efter att ha krt en trialversion av Kaspersky d jag tyckte om det programmet.
Brandvgg: Windows egna mig veterligen.
Mrkesdator eller sjlvbyggd: Mrkesdator - Asus UL30VT-QX018V.
Problembeskrivning: Har tillrckligt med plats p D-hrddiskpartitionen fr att skapa en backupfil genom Windows egna backup-program, men denna kan jag ej skapa p eller verfra till min externa.
Felmeddelande: -
Frskt hittills: Detsamma som med den stationra.
Vad har du fr skiva till Windows: Fick aldrig ngon. Laptopen har ej en CD/DVD-spelare s kan heller inte brnna skivor. >.<

Tips, frklaringar, instruktioner ngon?
Senast redigerad av Sjgrs 2010-08-29 kl. 18:17.
Citera
2010-08-29, 22:08
Medlem
hasenfrasens avatar
Frst av allt, r din externa hrddisk formatterad i NTFS? De flesta r FAT32 vilket gr att backupfiler strre n 4GB INTE fr plats pga begrnsningar i filsystemet FAT32. Du kan konvertera din FAT32-disk till NTFS genom att utfra admin-kommandot: convert x: /fs:ntfs
dr X: r din externa disk.

Du har antingen ett virus/trojan p datorn eller ett logiskt/fysiskt diskfel.

Frst av allt kr du Antimalware i "felskert lge med ntverk" och sen Superantispyware.

Utfr sen en utfrlig felkontroll av din hrddisk genom att hgerklicka p C: i utforskaren och dr vlja Egenskaper och sen fliken Verktyg och felkontroll. Vlj bda alternativen, dvs bde "Fixa" och "skanna". Du lr starta om datorn (Windows berttar det fr dig nr du trycker p OK) fr att felkontrollen ska utfras. Rkna med att det kan ta ngon timme att utfra felkontrollen.

Prova sen en gng till att kra backupen.
Senast redigerad av hasenfrasen 2010-08-29 kl. 22:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in