2010-08-29, 16:12
Medlem
alpha-betas avatar
Till problemet då:

Jag ska springa några lopp under hösten och har satsat på ett ganska intensivt löpningsprogram. Jag är inne på min fjärde vecka efter ett sommaruppehåll på 4 veckor. Jag löptränar fem pass i veckan med pass mellan 7 och 15 kilometer där upplägget är att jag springar de korta snabbt och de långa långsammare.

Jag försöker samtidigt gå ner några kilo i vikt för att komma i bra löpform, detta gör jag genom att äta en proteinrik och kolhydratfattig kost. Jag äter kolhydrater till frukost och lunch men inte till middag. Jag vet inte om det är löpningen eller kosten som gör det, men min mage har kollapsat fullständigt. Nu pratar jag inte om lite magknip, utan konstant rinnande vattnig diarre, och när känslan av tryck kommer så behövs det en toalett inom några minuter. Vad fan är det som har hänt? Jag vill fan inte springa en halvmara med en vattning diarre rinnande för benen, hur fan blir jag av med detta? Det har pågått i över en vecka nu...Någon som känner igen problemet?
Citera
2010-08-29, 16:20
Medlem
Freddesssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Till problemet då:

Jag ska springa några lopp under hösten och har satsat på ett ganska intensivt löpningsprogram. Jag är inne på min fjärde vecka efter ett sommaruppehåll på 4 veckor. Jag löptränar fem pass i veckan med pass mellan 7 och 15 kilometer där upplägget är att jag springar de korta snabbt och de långa långsammare.

Jag försöker samtidigt gå ner några kilo i vikt för att komma i bra löpform, detta gör jag genom att äta en proteinrik och kolhydratfattig kost. Jag äter kolhydrater till frukost och lunch men inte till middag. Jag vet inte om det är löpningen eller kosten som gör det, men min mage har kollapsat fullständigt. Nu pratar jag inte om lite magknip, utan konstant rinnande vattnig diarre, och när känslan av tryck kommer så behövs det en toalett inom några minuter. Vad fan är det som har hänt? Jag vill fan inte springa en halvmara med en vattning diarre rinnande för benen, hur fan blir jag av med detta? Det har pågått i över en vecka nu...Någon som känner igen problemet?

Kan inte så mkt om detta, men räcker det inte med att du tränar mkt och äter normala, men ändå sunda grejer? Kommer inte viktnedgång osv på köpet då?
Citera
2010-08-29, 16:39
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddessson
Kan inte så mkt om detta, men räcker det inte med att du tränar mkt och äter normala, men ändå sunda grejer? Kommer inte viktnedgång osv på köpet då?

Mjo...kanske.

Jag tänkte gå ned 2 kilo till nästa lopp. Tanken är att gå ned 0,5-1 kg i veckan. Löpningen borde skapa att underskott på 3000-4000 kalorier, så jag tänkte att om jag minskar det dagliga intaget med ca 500 kalorier så borde det ge ganska mycket effekt, vilket det dessutom har gjort hittills. Men nu har magen kollapsat i ställe...
Citera
2010-08-29, 16:44
Medlem
sn1gels avatar
Var en man och spring ändå.

LÄNK
Citera
2010-08-29, 16:47
Medlem
Daftdesigns avatar
Sluta träna och ät vanlig mat ett tag för att se om det släpper. Gör det inte det får du gå till läkaren.
Citera
2010-08-29, 17:35
Medlem
plojboys avatar
fortsätt träna. Men ät mer kolhydrater. men så finns det ju tabletter att ta till mot diare. och ett bra tips är att dricka avslagen coca-cola före loppen.
Citera
2010-08-29, 19:58
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sn1gel
Var en man och spring ändå.

LÄNK

Haha, det är EXAKT den bilden jag tänkte på och det är det jag vill inte ska hända.
Citera
2010-08-29, 20:00
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daftdesign
Sluta träna och ät vanlig mat ett tag för att se om det släpper. Gör det inte det får du gå till läkaren.

Citat:
fortsätt träna. Men ät mer kolhydrater. men så finns det ju tabletter att ta till mot diare. och ett bra tips är att dricka avslagen coca-cola före loppen.

Ja, jag vill helst inte sluta träna just nu för att jag har satt upp mål med träningen och behöver alla pass för att uppnå det. Det kanske blir att äta kolhydrater ett tag då men fortsätta med löpningen. Tabletter är kanske värt att prova tillfälligt. Känner mig lite skeptisk till avslagen Cola, har inte det samma effekt som kaffe? För kaffe är definitivt ingen hit för mig...
Citera
2010-08-29, 20:03
Medlem
GainomaxamoniaGs avatar
Jag hade detta problemet hela förra sommaren. Hade för dåligt med återhämtning, åt för dåligt och sprang för långt. Detta året har jag ätit massor, kan springa länge utan problemen men har ändå gått ner i vikt.

Men ett tips om det trycker på: Stanna och gå i raskt takt och andas djupt, det lugnar magen tillfälligt, men så fort du börjar springa igen kommer det trycka på igen
Citera
2010-08-29, 20:51
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GainomaxamoniaG
Jag hade detta problemet hela förra sommaren. Hade för dåligt med återhämtning, åt för dåligt och sprang för långt. Detta året har jag ätit massor, kan springa länge utan problemen men har ändå gått ner i vikt.

Men ett tips om det trycker på: Stanna och gå i raskt takt och andas djupt, det lugnar magen tillfälligt, men så fort du börjar springa igen kommer det trycka på igen

Jo, krypgången är återkommande vid det här stadiet. Brukar även ladda med lite papper i shortsen så kan man i alla fall ta en tur till skogen i stället för att skita ner sig.

Men du började äta normalt och gick alltså ner bara mha träning?
Citera
2010-08-29, 21:17
Medlem
har haft liknande problem och det som har hjälpt mig är regelbunden kost. Spelar inte så stor roll vad jag äter bara jag gör det regelbundet.

Och vad det gäller vikt nedgång brukar det inte vara något problem när man samlar så många km/vecka som du gör
Citera
2010-08-29, 21:24
Medlem
GainomaxamoniaGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Jo, krypgången är återkommande vid det här stadiet. Brukar även ladda med lite papper i shortsen så kan man i alla fall ta en tur till skogen i stället för att skita ner sig.

Men du började äta normalt och gick alltså ner bara mha träning?
Japp, har väldigt lätt att gå ner med hjälp av löpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in