2010-08-29, 15:40
Medlem
Hej, som topic då.

Har nyss flyttat hemifrån och är lite lost så behöver er hjälp alternativt nån bra sida som behandlar det här ämnet.

Tänkte idag steka upp en jävla massa kycklingfilé för att sedan frysa ner i små lunchboxar, går detta? Hur länge håller de sig i kylen/frysen, och vilken förvarningsmetod är bäst? För en vecka, är det kylen eller frysen som passar bäst?

Pasta smakar skit om man fryser/kyler ner det har jag hört, true? Likaså med tortillabröd?

Vad brukar ni göra för enkla maträtter som funkar att frysa ner och ha som lunch under veckan? Då jag tränar så söker jag även kvantitet före smak. Gratänger borde ju passa perfekt för detta ändamål, funkar alla gratänger att frysa ner eller finns det undantag?
Citera
2010-08-29, 15:49
Medlem
harrings avatar
Personligen tycker jag att pasta smakar bättre när den är värmd efter att vara frusen än både ris och potatis. Frysta matlådor håller väldigt länge.

Se bara till att maten svalnat innan du lägger den i frysen.

ps. pasta med köttfärssås funkar kanon
Citera
2010-08-29, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harring
Personligen tycker jag att pasta smakar bättre när den är värmd efter att vara frusen än både ris och potatis. Frysta matlådor håller väldigt länge.

Ah ok, det fungerar alltså i alla fall. Bryr mig som sagt inte om smaken särskilt. Men vet du hur det är med kyckling? Och med falukorv för den delen, ok att frysa ner efter att ha tillretts (ugn/stekt)?
Citera
2010-08-29, 15:54
Medlem
Marsovs avatar
Enbart kött brukar inte var så jätte gott att värma upp efter varit fryst. Gör istället olika grytor och sådant, grytor brukar tom. vara godare efter nedfrysning.
Citera
2010-08-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Enbart kött brukar inte var så jätte gott att värma upp efter varit fryst. Gör istället olika grytor och sådant, grytor brukar tom. vara godare efter nedfrysning.

Ok, men det går i alla fall att göra. Tänkte som du säger göra någon form av gratäng/grytor osv.
Citera
2010-08-29, 15:58
Medlem
harrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laserion
Ah ok, det fungerar alltså i alla fall. Bryr mig som sagt inte om smaken särskilt. Men vet du hur det är med kyckling? Och med falukorv för den delen, ok att frysa ner efter att ha tillretts (ugn/stekt)?

När jag gjorde matlådor gjorde jag inte falukorv för jag inte gillade det alls och kyckling var man tvungen att vara för noga med när man lagade, visste att jag inte brydde mig så mycket över smaken efter träning så lagade bara saker som var lätta att laga samtidigt som man såg på TV eller någonting annat.

Lasagne är även sjukt gott efter att det varit fryst, extremt mättande också.
Citera
2010-08-29, 16:15
Medlem
Andersdamaans avatar
Också att tänka på om du ska frysa in mat är att, ju fetare kött och fisk desto kortare hållbarhet.
Citera
2010-08-29, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Också att tänka på om du ska frysa in mat är att, ju fetare kött och fisk desto kortare hållbarhet.

Ok men säg att jag nu steker upp all min kycklingfilé och slänger in det i frysen, det lär ju hålla minst en vecka då antar jag? Tänkte börja göra som så att jag gör alla mina lunchboxar varje söndag.
Citera
2010-08-29, 16:26
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ok men säg att jag nu steker upp all min kycklingfilé och slänger in det i frysen, det lär ju hålla minst en vecka då antar jag? Tänkte börja göra som så att jag gör alla mina lunchboxar varje söndag.

Det håller flera månader i en frys. Pasta o potatis kokar du och låter svalna kvällen innan du gör i ordning matlådan.
Kokt pasta och potatis blir äckliga om man fryser ner dom.
Citera
2010-08-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Det håller flera månader i en frys. Pasta o potatis kokar du kvällen innan du gör i ordning matlådan.
Kokt pasta och potatis blir äckliga om man fryser ner dom.

Okej, sen antar jag att det räcker om man värmer den utpinade kycklingen (som innan blivit stekt) i en micro?

Pasta har jag också hört smakar konstigt om man fryser ner dem så följer ditt råd där.
Citera
2010-08-29, 16:57
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Okej, sen antar jag att det räcker om man värmer den utpinade kycklingen (som innan blivit stekt) i en micro?

Pasta har jag också hört smakar konstigt om man fryser ner dem så följer ditt råd där.

Ja och kokt fryst potatis blir äckligt med. Däremot kan du frysa potatisgratänger osv utan att potatisen får äcklig konsistens
Citera
2010-08-29, 17:22
Medlem
Lobbaaans avatar
Pasta är OK att frysa.
Ett tips till dig är att göra någon god pastasås + pasta dagen innan. Ställ in såsen i kylen med lock på, smakar garanterat bättre dagen efter när du värmer den igen om du inte gjort något konstigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in