2010-08-29, 07:45
Medlem
hej alla intresserade!

jag och min flickvän har 2 jättefina små svarta katter på 5 1/2 månader. en av dom har acklimatiserat sig bra under tiden vi haft dom, men den andra är fortfarande lite småskygg och rädd. hon är också busigare och det brukar oftast handla om triviala saker som att hon envisas med att försöka äta upp min mat så fort jag inte håller i talriken, eller att hon hoppar upp på diskbänken där det oftast ligger vassa knivar och annat farligt. men hon har också kissat i soffan vid ett flertal tillfällen, vilket visade sig vara för att hon ville ha en egen kattlåda (som båda nu ändå använder gemensamt, fast bara till kiss för det mesta).

vanligtvis reagerar jag genom att plocka ner henne, från vart det nu är hon har hoppat upp, och säga "nej" med bestämd men ofarlig röst. hon har ju självklart inte lagt av med dessa beteenden bara för att jag har börjat jobba och plugga igen efter sommaren, men jag blir mer och mer irriterad och därför mer och mer aggressiv i mina svar på hennes egentligen harmlösa upptåg och i natt lyckades jag till sist "vinna" över henne då jag röt till när hon hoppade upp på spisen för att käka upp den sista biten fisk som låg kvar i pannan, för hon blev helt stel i kroppen, inte paralyserad men stel, och började röra sig jättelångsamt och med svansen mellan benen och har varit jättesnäll sen dess
detta ledde dock till att jag kände mig jättedum och gosade med henne tills hon spann högre än jag hört henne spinna någon gång förut och till slut somnade spinnandes, och fortsatte spinna i sömnen i säkert 10 min vilket var rätt sött. och nu är hon som hon brukar vara igen, fast reagerar faktiskt ganska bra och hoppar ner självmant när jag säger nej, till skillnad ifrån förut då hon knappt brydde sig ifall jag tyckte det ena eller det andra om hennes rackartyg utan mest blev rädd i största allmänhet så fort jag närmade mig henne när hon visste att hon gjorde något jag inte gillade.

min fråga är iallafall om jag bör vara rädd att jag har fördärvat min stackars katt för att jag eventuellt fått henne att se mig som överlägsen (vilket jag iofs är rent tekniskt..) eller om hon kommer att fortsätta tycka om mig ändå? jag har aldrig haft katt själv förut men har hängt en hel del med andras katter och har därför egentligen bara semi-erfarenhet av att ta hand om katter, så jag är tacksam för alla svar.

de flesta katter jag träffat har gillat mig lika mycket som jag gillat dom så jag tror inte att jag har helt kass hand om dom, men man vet ju aldrig helt förrän man har en själv på riktigt. den av de två katterna som inte är så rädd av sig gillar mig dock starkt, vilket jag är väldigt glad över för hon var den av dom som var räddast i början och nu hon kommer ofta fram och och är extremt kelig och börjar spinna ordentligt så fort hon ser att jag fått syn på henne

ursäkta det sjukt långa inlägget, men jag har inte sovit i natt så jag skyller på övertrötthet!
Senast redigerad av shijua 2010-08-29 kl. 07:49.
Citera
2010-08-29, 09:43
Moderator
ofays avatar
Om du inte vill ha katten upp på bänken, lämna då inte matrester kvar i pannan på spisen. De kan ju också sätta igång spisen av misstag och starta en brand.
Citera
2010-08-29, 12:21
Medlem
Gallipolis avatar
Lämnar du mat på spisen lär tävlingen hålla på i evigheter
Citera
2010-08-29, 13:14
Medlem
Eliza CTs avatar
Svaren ovan säger det jag tänkte skriva. Fresta inte katten! Visst ska du säga ifrån men med måtta. Anpassa efter den rädda katten.
Alla katter är olika och din är känslig vad jag förstår. På 45 år med katter (9 st) har jag bara varit med om EN som inte hittat på hyss och dumheter. Som lydde perfekt.
Vår förra snodde husses frukostsmörgås så fort han vände ryggen till - när han lagade till sitt the och smörgåsen obevakad. Och det var en marmeladsmörgås. Hade vi gett den på matplatsen hade han definitivt INTE ätit den.

I stort samma med katter som kissar på kläder som ligger på golvet. Man måste förebygga. Kläder ska inte ligga på golvet.
Mat måste inte stå framme mer än tills den svalnat. Sen in i kyl eller ev kastas.
Använd istället en sprayflaska med vatten just när katten gör det förbjudna - ser ni inte så skäll och straffa inte.
Den här katten klarar tydligen inte utskällningar. Undvik det då den är känslig. I värsta fall får ni en problemkatt.
Lycka till!
Citera
2010-08-29, 15:12
Medlem
tack för svaren! men det känns som att alla missade poängen ganska grovt, och istället hakade upp sig på att jag lämnade maten framme.. det spelar väl ingen roll? om den står framme får man väl som sagt räkna med att den kan bli uppäten. och detta ser jag som rätt harmlöst, som jag skrev i det första inlägget också.

och jag vet att man inte ens bör försöka tämja sin katt något vidare eftersom dom antagligen bara kommer bli skumma i huvudet av det, och båda är i allmänhet snälla och relativt lugna. men det är just reaktionen från henne igår natt jag är så osäker över, fortfarande?

vad det gäller maten så är det just yoghurt och saker som består till stor del av gräddfil eller creme fraiche som lockar oftast, så i princip mejeriprodukter i allmänhet. sen är vi vegetarianer både jag och min flickvän (så vi äter INTE fisk, nej. för det gör man INTE ifall man är vegetarian, trots mångas uppfattning om detta nuförtiden) och fisken som låg framme var endast till katterna egentligen, och det bör då kanske tilläggas att det var av rädsla för att hon ska skada sig i framtiden om hon fortsätter hoppar upp på just spisen och arbetsytorna i köket som jag reagerade, inte för att hon käkade upp sin fisk. sen är det ju inte heller så fresht att dom går i kattlådan och sen hoppar upp på skärbrädan hur som helst, för trots att dom är renliga djur så fastnar det ofta lite småskit mellan deras tår och på trampdynorna som jag helst inte vill ha i min mat

och för dom av er som inte uppfattade att titeln på inlägget var lite skämtsamt och ironiskt formulerad så kan jag härmed meddela att jag döpte tråden till detta för att visa att den inte handlade om något dödsallvarligt utan bara ville veta vad folk trodde om reaktionen hon visade vid det tillfället jag berättade om. men som sagt så är alla svar välkomna, så tack igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in