Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Satt och funderade lite bara, i USA är det ju rätt vanligt att man viftar lite med en pistol så att poliserna skjuter mannen, ofta så är det det som han är ute efter.
Vad du talar om brukar benämnas suicide-by-cop vilket är ett fenomen som är enormt överdrivet, så pass överdrivet att det inte förtjänar ens ett eget begreppsord. Ordet har snarare tillkommit som ett led i olika polisfackförbund att försvara sina egna medlemmar när dessa är för glada på avtryckarfingret. Faktum är att svensk polis vid några tillfällen försökt att lansera ordet i pressmeddelanden, bland annat när polisen sköt Daniel Maiorana. Det säger sig själv att det är oerhört få, om ens några, som planerar att dö genom att bli skjuten av polisen. Hela begreppet är väldigt ohederligt.
Citat:
Men nu lever vi ju i Sverige och här får inte våra kära lagväktare göra ett piss känns det som.
Svensk polis och amerikansk polis har ungefär samma rättigheter till våld, däremot är den amerikanske polismannens andra rättigheter till exempel till husrannsakan och annat något mer begränsad än i Sverige.
Citat:
Så jag tänkte bara höra om ni vet vad som skulle hända, hypotetiskt sett om jag skulle vifta med en G17 (har en airsoft som är skrämmande lik original) mot polismän och de skulle skjuta för att döda, skulle poliserna få ett juridiskt helvete efter händelsen då det visar sig att det var en "leksakspistol"?
Poliserna skulle högst troligtvis inte få några problem efter en sådan händelse om de skjuter någon som de har anledning att tro kan skjuta dem - oavsett om det är ett leksaksvapen eller ej. Det hela handlar om hur poliserna
uppfattat situationen.
Citat:
Jag bara kom att tänka på det när jag kollade på CSI nu

Ta inte intryck från amerikanska polisfilmer, de visar varken det amerikanska rättsväsendet eller det svenska rättsväsendet på ett rättvisande sätt.