2010-08-29, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Det finns även en dödsskjutning i Dalarna där en polisman sköt ihjäl någon som drog ett luftvapen ur en garderob.

Jag var på en föreläsning som den polisen höll. Om jag inte minns fel så var det en replika av en Beretta 92. Alltså ännu mer lik en riktig pistol än vad de flesta soft airguns är, inte för att det gör någon juridisk skillnad men ändå. Var för övrigt samma polis som sköt Mattias Flink.
Citera
2010-08-29, 05:35
Medlem
PowerToThePeoples avatar
Tror inte precis de siktar i ansiktet pa dig, de kommer val formodligen skjuta dig i armen eller nagoting - fran eget perspektiv kommer de dock fa ett helvete, ja - for att svara pa den fragan. Men tror inte det kommer ha nagra valdigt drastiska efterfoljder efter media lugnat sig sedan de anda gjorde vad som kravdes for situationen.
Citera
2010-08-29, 07:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BadCop
Bara en detalj men suicide by cop är alls inte vanligt här i Amerikalandet. Speciellt inte sedan så stor del av poliser, deputies etc har utrustats med Tasers.
Tänkte på det också.
Citera
2010-08-29, 10:04
Bannlyst
Citat:
Bara en detalj men suicide by cop är alls inte vanligt här i Amerikalandet. Speciellt inte sedan så stor del av poliser, deputies etc har utrustats med Tasers.

Snabb fråga.. så dom väljer hellre o välja en taser, om det kommer en man viftandes med en pistol?
Smart

Iaf, inget fel om dom skjuter en då, dom känner sig ju hotade till livet, enda som vorw dåligt för dom är nog samvetet isf.. "Dödade ett barn med soft air gun",,
Citera
2010-08-29, 17:33
Bannlyst
Citat:
Skitsnack. Tasers räcker bara på kort avstånd. Dessutom gillar dom flesta amerikanska snutar att skjuta ihjäl.
Citera
2010-08-29, 17:48
Medlem
BadCops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerasim
Skitsnack. Tasers räcker bara på kort avstånd. Dessutom gillar dom flesta amerikanska snutar att skjuta ihjäl.

I helvete heller. Visst finns det idioter, men det stora flertalet absolut inte! Men visst beror det ocksa pa situationen. Verkligheten ar dock varken som filmerna eller som Cops. Tank pa att Cops destillerrar ner vad som hander over flera veckor till ett 30-minuters avsnitt.

EDIT: Bara att kolla statistiken fran DOJ for dem som verkligen vill veta.
Citera
2010-08-29, 18:45
Bannlyst
Citat:
I helvete heller. Visst finns det idioter, men det stora flertalet absolut inte! Men visst beror det ocksa pa situationen. Verkligheten ar dock varken som filmerna eller som Cops. Tank pa att Cops destillerrar ner vad som hander over flera veckor till ett 30-minuters avsnitt.

EDIT: Bara att kolla statistiken fran DOJ for dem som verkligen vill veta.
Finns massvis med material av brutal misshandel utfört av amerikansk polis på personer som bara käftat emot. Att amerikaner är vapengalna i allmänhet är ingen hemlighet.

Vardag i amerikanska fängelser, vakter våldtar och grovt förnedrar fångar:
http://www.youtube.com/watch?v=XCaKROXGjbQ
Citera
2010-08-29, 19:50
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
spelar ingen större roll om det var ett låtsasvapen efteråt.

de får skjuta om så det är en träpinne som riktas mot dom om de misstänker att det är en riktig pistol som ska avfyras mot dem
Frågan var inte om de får eller inte, alla poliser får såklar använda det våld de tycker nöden kräver, men jag funderade på om de skulle få ett juridiskt helvete ändå eller kanske bara ett helvete i media, med tanke på att när saker och ting "går fel" så är det polisen som får skit för det..
Citera
2010-08-29, 19:51
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PowerToThePeople
Tror inte precis de siktar i ansiktet pa dig, de kommer val formodligen skjuta dig i armen eller nagoting - fran eget perspektiv kommer de dock fa ett helvete, ja - for att svara pa den fragan. Men tror inte det kommer ha nagra valdigt drastiska efterfoljder efter media lugnat sig sedan de anda gjorde vad som kravdes for situationen.
Jo så kan det nog vara
Dock tror jag att de skjuter i bröstet om de ser en pistol, de lär sig väl två skott i bröstet och ett lite längre upp?
Det är svårt att sikta på en arm i stundens hetta tror jag
Citera
2010-08-29, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Frågan var inte om de får eller inte, alla poliser får såklar använda det våld de tycker nöden kräver, men jag funderade på om de skulle få ett juridiskt helvete ändå eller kanske bara ett helvete i media, med tanke på att när saker och ting "går fel" så är det polisen som får skit för det..
Skitsnack. Poliser får komma undan med i princip allt. Ta bara misshandeln vid bensinmacken för ett par år sedan i Sverige, kamera filmade allt och visade tydligt att poliserna anföll den äldre obeväpnade mannen och misshandlade honom. Poliserna fick inget straff. Finns många liknande exempel. Typiskt för poliser.
Citera
2010-08-29, 22:16
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Satt och funderade lite bara, i USA är det ju rätt vanligt att man viftar lite med en pistol så att poliserna skjuter mannen, ofta så är det det som han är ute efter.
Vad du talar om brukar benämnas suicide-by-cop vilket är ett fenomen som är enormt överdrivet, så pass överdrivet att det inte förtjänar ens ett eget begreppsord. Ordet har snarare tillkommit som ett led i olika polisfackförbund att försvara sina egna medlemmar när dessa är för glada på avtryckarfingret. Faktum är att svensk polis vid några tillfällen försökt att lansera ordet i pressmeddelanden, bland annat när polisen sköt Daniel Maiorana. Det säger sig själv att det är oerhört få, om ens några, som planerar att dö genom att bli skjuten av polisen. Hela begreppet är väldigt ohederligt.
Citat:
Men nu lever vi ju i Sverige och här får inte våra kära lagväktare göra ett piss känns det som.
Svensk polis och amerikansk polis har ungefär samma rättigheter till våld, däremot är den amerikanske polismannens andra rättigheter till exempel till husrannsakan och annat något mer begränsad än i Sverige.
Citat:
Så jag tänkte bara höra om ni vet vad som skulle hända, hypotetiskt sett om jag skulle vifta med en G17 (har en airsoft som är skrämmande lik original) mot polismän och de skulle skjuta för att döda, skulle poliserna få ett juridiskt helvete efter händelsen då det visar sig att det var en "leksakspistol"?
Poliserna skulle högst troligtvis inte få några problem efter en sådan händelse om de skjuter någon som de har anledning att tro kan skjuta dem - oavsett om det är ett leksaksvapen eller ej. Det hela handlar om hur poliserna uppfattat situationen.
Citat:
Jag bara kom att tänka på det när jag kollade på CSI nu
Ta inte intryck från amerikanska polisfilmer, de visar varken det amerikanska rättsväsendet eller det svenska rättsväsendet på ett rättvisande sätt.
Citera
2010-08-29, 22:19
Medlem
Sluta sniffa lim innan du sätter dig vid datorn.

Polismännen i sagda fall dömdes till fängelse för misshandel i tingsrätten. Hovrätten ändrade sedan domen till att bli böter för tjänstefel. Tre av hovrättens jurister ville dock döma poliserna till fängelse för misshandel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in