2010-08-29, 00:26
Medlem
Jag läste för länge sedan någon text av Richard Feynman där han skrev att det faktum att stolen inte förintas när vi sätter oss på den (stolens atomer består nästan enbart av vakuum och det som är kvar är inte materia) är ett resultat av Heisenbergs osäkerhetsprincip.

Är det någon som tror sig veta att det här stämmer och kan förklara ungefär tankegången? Eller är det någon rentav som vet att det där är trams som jag kanske missförstått eller att jag helt enkelt minns fel?
Citera
2010-08-29, 00:30
Medlem
evolutes avatar
Vet du vad det var för text?
Citera
2010-08-29, 01:23
Medlem
FractalDimensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag läste för länge sedan någon text av Richard Feynman där han skrev att det faktum att stolen inte förintas när vi sätter oss på den (stolens atomer består nästan enbart av vakuum och det som är kvar är inte materia) är ett resultat av Heisenbergs osäkerhetsprincip.

Är det någon som tror sig veta att det här stämmer och kan förklara ungefär tankegången? Eller är det någon rentav som vet att det där är trams som jag kanske missförstått eller att jag helt enkelt minns fel?

Vet inte riktigt vilken text du menar, men det rent fysiska resultatet av Heisenbergs osäkerhetsprincip blir att de partiklar som bygger upp atomen inte finns i kända banor (Se Köpenhamnstolkningen) i dessa tomrum, utan detta tomrum är ett område inom vilket dessa partiklar är högst sannolika att dyka upp vid ett givet ögonblick. (Heisenbergs osäkerhetsprincip handlar egentligen om att man inte kan mäta en partikels position och hastighet samtidigt.)
Effekten kan liknas vid att tomrummet sjuder av partiklar. Om man hade kunnat se en atom, hade man inte sett atomkärna och elektroner på bestämda platser som våra skolböcker gärna visa de som. Man ser diffusa "moln" av partiklar.

Sen hur den hindrar stolen från att gå sönder vet jag inte, men den hindrar dig från att sjunka igenom stolen...
Citera
2010-08-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FractalDimension
Vet inte riktigt vilken text du menar, men det rent fysiska resultatet av Heisenbergs osäkerhetsprincip blir att de partiklar som bygger upp atomen inte finns i kända banor (Se Köpenhamnstolkningen) i dessa tomrum, utan detta tomrum är ett område inom vilket dessa partiklar är högst sannolika att dyka upp vid ett givet ögonblick. (Heisenbergs osäkerhetsprincip handlar egentligen om att man inte kan mäta en partikels position och hastighet samtidigt.)
Effekten kan liknas vid att tomrummet sjuder av partiklar. Om man hade kunnat se en atom, hade man inte sett atomkärna och elektroner på bestämda platser som våra skolböcker gärna visa de som. Man ser diffusa "moln" av partiklar.

Sen hur den hindrar stolen från att gå sönder vet jag inte, men den hindrar dig från att sjunka igenom stolen...

Jag tror din förklaring stämmer. Vi kan tänka oss en värld där osäkerhetsrelationen inte stämmer. Varje partikel, oavsett hur liten har en exakt position och hastighet (även om det naturligtvis är svårt att mäta den). När jag då sätter mig på stolen så är det som att sätta sig i tomma luften eftersom stolen nästen enbart består av tomrum.

Men i vår värld gäller osäkerhetsrelationen. Elektronerna i förhållande till atomkärnan befinner sig på miljarder olika ställen på samma gång med olika grad av sannolikhet. Därmed kan man tala om atomskal och atomer som fasta objekt.

Klumpigt förklarat kanske, men jag tror jag fattar.
Citera
2010-08-29, 13:54
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Jag tror din förklaring stämmer. Vi kan tänka oss en värld där osäkerhetsrelationen inte stämmer. Varje partikel, oavsett hur liten har en exakt position och hastighet (även om det naturligtvis är svårt att mäta den). När jag då sätter mig på stolen så är det som att sätta sig i tomma luften eftersom stolen nästen enbart består av tomrum.

Men i vår värld gäller osäkerhetsrelationen. Elektronerna i förhållande till atomkärnan befinner sig på miljarder olika ställen på samma gång med olika grad av sannolikhet. Därmed kan man tala om atomskal och atomer som fasta objekt.

Klumpigt förklarat kanske, men jag tror jag fattar.

Säg att den inte stämmer, och förklaringen med banor likt ett solsystem stämmer. Då kommer elektronerna dels vara så många, dels röra sig så snabbt, och dels finnas så många atomer att det oavsett hur man sätter sig kommer finnas en mängd elektroner som är tillräckligt nära varandra för att repellera varandra, varmed vi kan sitta på stolen.

Sedan spelar det ingen roll att det till största del är tomrum om man ser på själva rummet, för det är inte att vi krockar med elektronerna i stolen som gör att vi kan sitta, det är att de negativa laddningarna hos våra elektroner och stolens elektroner krockar med varandra som gör att vi kan sitta. Dessa fält har självklart en mycket större utbredning än själva elektronernas rumsliga (hade de inte haft någon utbredning hade inte elektroner kunna befinna sig på ett avstånd ifrån atomkärnorna).

Jag ser alltså inte vad i din förklaring, som omöjliggör "solsystemsmodellen".
Citera
2010-08-29, 20:49
Medlem
lehrbuchs avatar
Det är nog sista stycket på första sidan av andra volymen av hans Lectures on physics (länk) du menar. Jag tyckte tydligen också att det var intressant när jag läste det för det är markerat med överstrykningspenna i mitt exemplar.
Citera
2010-08-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehrbuch
Det är nog sista stycket på första sidan av andra volymen av hans Lectures on physics (länk) du menar. Jag tyckte tydligen också att det var intressant när jag läste det för det är markerat med överstrykningspenna i mitt exemplar.

Det kan det mycket väl vara för den lånade jag i stencilformat av en kompis. Men om jag minns rätt så förklarade han inte där riktigt hur han menade, eller har jag fel?
Citera
2010-08-30, 20:33
Medlem
lehrbuchs avatar
Citat:
Det kan det mycket väl vara för den lånade jag i stencilformat av en kompis. Men om jag minns rätt så förklarade han inte där riktigt hur han menade, eller har jag fel?

Om du går in på Amazonlänken i mitt inlägg och trycker på "Look Inside" kan du läsa stycket. Det är inte speciellt utförligt, men han förklarar nog vad han menar.
Citera
2010-08-30, 20:52
Medlem
Tror att det är Pauli's uteslutningsprincip som avses.
Citera
2010-08-30, 22:00
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehrbuch
Om du går in på Amazonlänken i mitt inlägg och trycker på "Look Inside" kan du läsa stycket. Det är inte speciellt utförligt, men han förklarar nog vad han menar.

Menar du sista stycket på sidan 1-1? Där står väl inget om någon stol?
Citera
2010-08-31, 21:13
Medlem
lehrbuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Menar du sista stycket på sidan 1-1? Där står väl inget om någon stol?

Ja. Nej, men TS inte verkar ha någon klar minnesbild så jag antog att "stolen" var något som kom med i efterhand. Det kan så klart vara någon annan text TS menar.
Citera
2014-04-02, 23:58
Medlem
Superlistigs avatar
Hittade denna tråd nu... kanske finns någon som läser fortfarande?

Vad jag har hört är att Pauliprincipen ligger bakom, dvs Fermioner (som elektroner) inte kan ha samma kvanttillstånd. Därför åker inte dina rumpelektroner som ligger i kvanttilstånd kring sina kärnor igenom "tomrummet" för då måste de dela kvanttillstånd vid något tillfälle med stolelekttonerna. Alternativt behöver de exiteras till nya tillstånd, vilket kostar energi.

Tur att elektroner inte är Bosoner som kan dela kvanttillstånd med varandra.

På mobilen.

edit: såg nu att någon redan svarat....
Senast redigerad av Superlistig 2014-04-03 kl. 00:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in