2010-08-28, 22:19
Medlem
mjohan84s avatar
Har nu sålt min bostadsrätt, vinsten blir 75000 och mäklaren ska ha 31500... hur mycket behöver man egentligen skatta bort? räknas mäklarens arvode som vinst? har målat om o grejat lite men har inga kvitton på detta men räcker det med bilder på lägenheten innan vi köpte den och nu för att bevisa att jag har målat om ?
Citera
2010-08-29, 01:28
Medlem
Du får dra av mäklarens arvode från vinsten. Har för mig att skatten är 21 % men kan ha fel (max 30 % är det iaf). Om du har köpt ny bostad kan du dessutom få uppskov med skatten under vissa förutsättningar.

Om det bara rör sig om mindre belopp är väl risken ganska liten att SKV kommer fråga efter kvitton på dina renoveringar, men skulle de göra så är det väl upp till dig att visa det troligt att du haft utgifterna ändå. (Observera dock att det måste röra sig om renoveringar som gör bostaden i bättre skick vid försäljning än vid köpet.)
Citera
2010-08-29, 11:15
Medlem
nostashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockyx
Du får dra av mäklarens arvode från vinsten. Har för mig att skatten är 21 % men kan ha fel (max 30 % är det iaf). Om du har köpt ny bostad kan du dessutom få uppskov med skatten under vissa förutsättningar.

Om det bara rör sig om mindre belopp är väl risken ganska liten att SKV kommer fråga efter kvitton på dina renoveringar, men skulle de göra så är det väl upp till dig att visa det troligt att du haft utgifterna ändå. (Observera dock att det måste röra sig om renoveringar som gör bostaden i bättre skick vid försäljning än vid köpet.)

Min mäklare hjälpte mig med deklerationen !!

Vad jag vet är skatten 22% om du har haft den som privatbostad.
Citera
2010-08-29, 11:42
Medlem
Phalanxs avatar
Mäklarkostnaden får du givetvis räkna bort från vinsten eftersom det är en kostnad för att få bostaden såld.

Skatten är 22 procent. Något uppskov kan du inte få eftersom för det krävs det att vinsten uppgår till minst 50 000 kr.
Citera
2010-08-29, 12:29
Medlem
joceks avatar
Du kan ju alltid försöka få avdrag för gjorda förbättringar, worst case är ju bara att du inte får igenom dem. Så skriv dit t.ex. 3500 spänn för måleri när du redovisar försäljningen. Så sammanfattning: din vinst = 75000 - 31500 - 3500 = 40000, vilket du tar upp som kapitalinkomst på din nästa självdeklaration. Om du inte har några kapitalförluster så skattar du 22% av 40000 = 8800:-
Citera
2010-08-29, 17:37
Medlem
stillsams avatar
Läs även denna tråd: https://www.flashback.org/t1130690
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in