2010-08-28, 22:15
Medlem
Hej!

Jag undrar om man kan fällas för "medhjälp till illegal nedladdning"? Om jag t.ex. har en sida med guider, kan jag då fällas för det!

*kanske skulle passa bättre under juridik*

Mvh
Citera
2010-08-28, 22:17
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Killarna från The Pirate Bay gjorde ju det. Det håller på att testas. Målet tas upp igen i slutet av september.

Citat:
Ursprungligen postat av csmannen
Hej!

Jag undrar om man kan fällas för "medhjälp till illegal nedladdning"? Om jag t.ex. har en sida med guider, kan jag då fällas för det!

Mvh
Citera
2010-08-28, 22:22
Medlem
Tack för svaret! Jo jag har tänkt på det, men i lagboken finns det väl ingen paragraf för det väl? Har nämligen inte boken här så att jag kan titta...
Citera
2010-08-28, 22:38
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Killarna från The Pirate Bay gjorde ju det. Det håller på att testas. Målet tas upp igen i slutet av september.

Ja, det gjorde de, men inte för att de hade en guide över hur man använder bittorent utan för att de hade en tracker, och ett indexeringssystem som de såg till innehöll vad det utgav sig för att innehålla (Om X-MEN 2 inte ledde till X-MEN 2, så togs den bort) men om upphovsrättsinnehavaren bad dem ta bort det, så togs det däremot inte bort.
Citera
2010-08-28, 22:48
Medlem
Danny Gomezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csmannen
Hej!

Mvh

Känner du dig paranoid kan du alltid se till att formulera dig så att du inte skriver någonting om att "såhär laddar du ner Lady Gagas senaste", utan att du bara förklarar hur Bittorrent-tekniken fungerar och hur man beter sig för att ladda ner något. Tekniken är ju inte olaglig.

Men du kanske syftade på guider till speciella privattrackers med olagligt material?
Citera
2010-08-28, 22:56
Medlem
Bakfotens avatar
Visa hur man laddar ned, sedan är det upp till den som läser guiden VAD personen laddar ned.

Om du vill vara helt säker så kan du i dina guider uppmana till att inte begå några brott.
Citera
2010-08-29, 16:12
Medlem
som nån sa att så länge du inte visar hur man laddar ner något olagligt borde det va lugnt, finns ju lagliga torrent nedladdningar också...
blev flummigt där men du borde fatta
Citera
2010-08-31, 20:04
Medlem
RollerBoySEs avatar
IT-säk -> Juridik

/Mod
Citera
2010-08-31, 20:58
Medlem
Att göra en guide hur man laddar ned kan jag inte tänka mig är olagligt.
att sprida och ladda ned upphovsrättsskyddade filer är däremot!

Du kan sprida dina egna saker via torrents med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in