2010-08-28, 16:00
Medlem
Wurzels avatar
Hej!

Jag ska köpa en akustisk stålsträngad gitarr och jag behöver tips på vad jag ska kolla efter. Självklart ska jag dra till någon musikaffär och testa för att själv hitta en jag gillar.

Det jag behöver är tips på märken/modeller ni anser att jag bör testa, så jag slipper testa i blindo.

Budgeten ligger på 4000-5000kr.

Någon kanske även har tips på någon bra musikaffär för att testa gitarrer utöver Musikbörsen, 4sound och Jam i Stockholm?

Tack!

OBS. att jag försökte använda den redan befintliga tråden om köpråd - denna var dock helt värdelös då ingen verkar kolla i den förutom de som behöver hjälp.
Citera
2010-08-28, 16:20
Medlem
johanness avatar
landola-gitarrer är ofta dyrare än din budget medger men ibland hittar man undantag. de låter helt fantastiskt och om jag hade haft pengar över till en gitarr hade jag nog köpt en sådan.

det finns lite skrivet på flashback om landola-gitarrer: https://www.flashback.org/sok/landola
Citera
2010-08-28, 16:57
Medlem
brainspaces avatar
Dom billiga Martin gurorna som görs i Mexico ska tydligen vara bra
Citera
2010-08-28, 17:02
Medlem
Noetlovskijs avatar
Mitt mest värda gitarrköp hittills. I fråga om gitarr för pengarna då.

http://www.thomann.de/se/ibanez_aw40cent_westerngitarre.htm
Citera
2010-08-28, 23:25
Medlem
nbzs avatar
Skulle också säga ibanez aw. Så jävla skön att spela på! gillar deras smala halsar med och design
Citera
2010-08-29, 01:41
Medlem
Kalevalas avatar
Furch gillar jag. Finns på musikbörsen har jag för mig, så passa på att testa
Citera
2010-08-29, 02:07
Medlem
jag kan också rekommendera ibanez aw. Annars är Yamahas APX500 väldigt mycket gitarr för pengarna. Mitt mest prisvärda gitarrköp hittils. Dessutom billigare än din budget.
Citera
2010-08-29, 02:15
Avslutad
En kompis har en Yamaha APX700.
http://www.thomann.de/se/yamaha_apx700_bl.htm

Jag kan inte så mycket om akustiska gitarrer men enligt mig var det iaf en skön och lättspelad gitarr. Värd att kollas upp iaf.
Citera
2010-09-01, 20:22
Medlem
Wurzels avatar
Tack för alla tips! Det slog mig nu att jag förmodligen bör ha skrivit det i första posten, men har inte tänkt att köpa en gitarr med cutaway och det ska heller inte vara möjligt att koppla in den till en stärkare - detta eftersom jag har hört att detta ofta bidrar till sämre ljud då den icke är ikopplad.

Någon som har fler förslag eller andra förslag nu när ni vet mera exakt vad jag är ute efter?

Tack igen!
Citera
2010-09-01, 20:48
Medlem
Haha, det börjar nästan bli löjligt att se vad man alltid tipsar om samma gitarr i dessa trådar.

Ibanez AW40 som Noetlovskij länkade är en otroligt bra gitarr för pengarna.

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av Wurzel
Tack för alla tips! Det slog mig nu att jag förmodligen bör ha skrivit det i första posten, men har inte tänkt att köpa en gitarr med cutaway och det ska heller inte vara möjligt att koppla in den till en stärkare - detta eftersom jag har hört att detta ofta bidrar till sämre ljud då den icke är ikopplad.

Någon som har fler förslag eller andra förslag nu när ni vet mera exakt vad jag är ute efter?

Tack igen!

Med det inlägget skriver jag än en gång. Ibanez AW40 CENT. Provspela på den, du kommer inte ångra dig. Den har cutaway och går att koppla in via både tele och XLR, samt att den har en inbyggd stämapparat.

EDIT2, jaha såg att du inte ville ha finesserna. Köp då en Ibanez AW40 utan cutaway, haha.
Senast redigerad av Finnjaevel 2010-09-01 kl. 21:00.
Citera
2010-09-01, 20:54
Medlem
RealMadrid852s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzel

Tack igen!
Ibanez AW40 utan cutaway:

http://www.thomann.de/se/ibanez_aw40nt.htm mkt billigare också!
Citera
2010-09-04, 14:37
Medlem
Wurzels avatar
Ibanez AW40 ska definitivt testas! Är det någon som har något sista förslag/tips innan jag beger mig mot musikaffären?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in