Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-30, 23:57
  #13
Moderator
skunkensunes avatar
Personligen försöker jag vara så restriktiv som möjligt med salt, eller så använder jag alternativa sältor när jag lagar mat. Gjorde en tråd om detta för något år sedan.

https://www.flashback.org/t900820

Därför håller jag delvis med om att man lika gärna skulle kunna använda smör med en högre salthalt istället för att vräka på med "vanligt" salt i efterhand.
Citera
2012-11-13, 07:48
  #14
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag bor utomlands sedan många år tillbaka och tycker att det är hemskt med det saltade smöret i Sverige. Det smakar förfärligt. Tyvärr är saltat smör på uppgång även här och det går inte längre att ta vilket smör som helst och veta att det ändå kommer vara osaltat.
Citera
2012-11-17, 16:15
  #15
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Överlag när man tittar på matlagningsprogram på TV så används det mer eller mindre uteslutande osaltat smör vid alla former av matlagning och bakning.
Detta är ett fenomen som jag aldrig riktigt har förstått mig på...

Den allra största fördelen som jag ser med att använda saltat smör är att man inte behöver använda så mycket av det raffinerade saltet i efterhand när man smakar av rätterna.
Detta innebär också i slutändan att det raffinerade saltet man köper hem räcker mycket längre.
Dessutom används ju även salt mycket i bakning, så även där gör det saltade smöret nytta.

Nu till mina frågor:

Vad är det egentligen som är så himla negativt med att använda saltat eller kanske t.o.m extrasaltat smör i köket?
Beror användandet av osaltat smör på den anti-salt-hysteri som har varit en del av den större hälsohysterin de senaste åren, eller beror det på andra orsaker?

Vilket av de två alternativen använder ni själva i köket?

Extrasaltat ska det vara!
Citera
2020-04-02, 22:07
  #16
Medlem
Det finns sk "clarified butter" med betydligt (?)
bättre stekegenskaper (högre svart-/röktemp)
än "vanligt smör".

Och tror en del osaltat smör är sådant. Inte för
osaltet då utan för proteinämnen borta - se här

https://en.wikipedia.org/wiki/Clarified_butter

PS. Verkar vara rätt gammal tråd detta .
__________________
Senast redigerad av OskarOskarsson 2020-04-02 kl. 22:16.
Citera
2020-04-03, 10:39
  #17
Medlem
Vem0ths avatar
Saltat smör för grönsaker, osaltat för kött.
Citera
2020-11-03, 04:42
  #18
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Saltat smör för grönsaker, osaltat för kött.

Varför inte salta själv i alla lägen?

Har inte förstått mig på att man köper en så äkta produkt som smör när den är modifierad. Tyvärr är det svårt att få tag i stora förpackningar med osaltat smör, typ 1kg. Det beror naturligtvis på att konsumenterna oftast köper normalsaltat men det kan ju också bero på utbudet och hur butiken exponerar, de flesta kanske inte ens reagerar på detta utan tar det som är lättast tillgängligt utan att fundera.

Jag själv köper bara osaltat, då kan jag styra salthalten själv i både bak och kok.

En liten bump. Tänkte starta tråd om detta men gjorde det som många andra missar, använde sökfunktionen. 😉
Citera
2020-11-03, 10:11
  #19
Medlem
Ambelains avatar
Haha ...

Alltså, vilket jävla skitsnack från er alltså.

Vadå "bättre kontroll över saltmängden" med osaltat smör ... ???

... precis som om man inte kan Smaka själv och se om det behövs mer salt eller inte.


Man kan ju inte ha några smaklökar överhuvudtaget om det Extrasaltade smöret gör det omöjligt att kunna "ha kontroll över saltmängden."


Faktum är, att Extrasaltat smör alltid smakar bättre än det osaltade smöret.
Alltid, utan undantag.

Det där jävla tramset med osaltat smör, det är en nymodighet.
Det handlar om den där löjliga trenden med att "varje råvara ska stå för sig själv," som av någon dum anledning blivit så dominerande idag.

Men, "Minimalism" har sin plats - men platsar långt ifrån alltid och i alla lägen.

Om man vill laga till något som är GOTT, som det är meningen att man ska bli Mätt och Belåten av, så finns det inte så många alternativ.
Extrasaltat måste det va.


Tro inget annat.

Bakning kan man ha osaltat till.
Men inte matlagning inte.
Citera
2020-11-03, 11:07
  #20
Medlem
Argumentet jag sett i kok- och bakböcker är att osaltat smör skall vara färskare och därför bättre.
Citera
2020-11-03, 12:36
  #21
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0dspr1t
Argumentet jag sett i kok- och bakböcker är att osaltat smör skall vara färskare och därför bättre.

Finns ingen anledning det ska vara färskare, den har kortare hållbarhet pga saltet ger den längre livslängd i kylskåpet.

Ett saltat och osaltat smör tillverkad samma dag är lika färska.

Och även som Ambelain säger, det är 1,3% salt i normalsaltat smör vilket motsvarar 1,3g salt per 100g smör man klickar i vilket nästan exakt motsvarar en nypa. Och att saltet redan är upplöst i smöret ger smöret en annorlunda smak vilket enligt mig passar väldigt bra till smörstekta grönsaker och när man bakar. Att jag avslutar mina köttbitar i osaltat smör är enbart för enligt min erfarenhet det skvätter betydligt mindre i pannan och lämnar allt omkring spisen relativt rent, varför vet jag inte det bara är så.

Att osaltat smör förekommer i recept har två orsaker: antingen gjordes receptet med osaltat smör eller så har den lilla smakskillnaden i osaltat smör en viktig roll i slutprodukten.
Citera
2022-08-02, 12:10
  #22
Medlem
Osaltat smör var ett tag sen.
Men vissa strör flingsalt på för att höja smakupplevelsen något med osaltat smör.
Citera
2022-08-02, 12:18
  #23
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0dspr1t
Argumentet jag sett i kok- och bakböcker är att osaltat smör skall vara färskare och därför bättre.

Min mormor gjorde eget smör i kärna och hon hade alltid i ordentligt med smör. Även smör som andra gjort var oftast väldigt salt betydligt saltare än det man kan köpa i butikerna nuförtiden. Så det normala är nog snarare ett hårt saltat smör.

Släkten är från Norrland och de gjorde oftast smör själva i byarna där uppe så jag har smakat en hel del folks egentillverkade smör genom åren. Tror de som smakat hemkärnat smör håller med mig där.

Antagligen hade man i ordentligt med salt av två orsaker den ena var nog hållbarheten och den andra att man skulle visa att man inte var "snål" och höll igen på saltet. Saltbristen i Norrland skapade ju Surströmmingen en gång i tiden. I norrlands inland så var salt inte alltid helt enkelt att få tag på.

Även vid kusten så innebar det en hel del tidsödande arbete att koka salt av havsvattnet.
Citera
2022-08-09, 10:55
  #24
Medlem
Sladdarens avatar
I genomtänkta recept så anger man oftast om det ska var normalsaltat smör eller osaltat smör
Antingen för att rätten inte ska ha salt utan bara smörsmaken eller att den ska ha en helt annan form av sälta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback