2010-08-28, 01:46
Medlem
cryptographys avatar
Personligen tror jag att Big Bang kan förklara uppkomsten av universum ganska bra, och det är vad vi utgår ifrån i denna tråd (att universum skapades/bildades genom "Big Bang")!

Mina långt gångna funderingar rör om man kan komma närmare sanningen kring Big Bang genom att i detalj studera de svarta hål som finns därute i kosmos? Först kan jag ju börja med min definition av ett svart hål! Det är när en supernova (superstjärna va?) imploderar när all dess energi i form av väte och andra lätta elementärpartiklar har förbrukats (kvar finns de tunga metallerna etc.)! Den döda supernovan kollapsar i sin egen gravitation och ett svart hål skapas iom att inte ens atomer och molekyler får plats i "rumtiden"!

En teori inom Big Bang-teorin är att när molekylerna och atomerna (ja till slut även elektronerna) fick plats i rumtiden så skapades en frånstötande kraft som utvidgade rumtiden!
Det är vad man tror hände i universums uppkomst? Man pratar om att universum expanderar med en accelererande rörelse, men som jag har förstått det så är det bara kosmos som utvidgas! Avstånden mellan galaxer ökar och ju längre ifrån galaxerna är varandra desto snabbare ökar avstånden (men inte beroende på en expansion utan att kosmos mellan galaxerna "utvidgas)! Jag tror att jag förstår det ganska bra, men kan inte riktigt förklara vad jag menar! Är du väldigt insatt i astrofysik kanske du förstår vad jag menar med att universum inte expanderar utan utvidgas! Expanderar universum så kan man ju tänka sig en central punkt där all massa och energi en gång fanns samlad i en singularitet, men eftersom kosmos utvidgas åt alla håll i ALL rumtid så finns ingen "mittpunkt" som vi kan peka ut (eller jo, allting är ju på sätt och vis det)!

Men vart jag vill komma är om man kan komma närmare Big Bang-teorins grundstenar genom att studera svarta hål (som dock troligtvis inte har i närheten av samma massa och gravitation som universum hade i sin singularitet)?
Ja, vissa anser ju att universum är ett svart hål där vi befinner oss inuti (se vitt hål för oss)! Men borde det då inte finnas en central punkt från vilken universum bildats/skapats (Gud skapade kanske universum? Vem skapade då gud?) och hur förklarar man då de universella lagar som vi har "funnit"? Kanske är de inte så universella egentligen?

Jag vill också säga att jag inte tror att Big Bang skapats/bildats från "ingenting" (jag tror inte att "ingenting" någonsin har funnits eller kan finnas)!
Detta kan också diskuteras, om vad som fanns innan Big Bang och om det finns någon mening att försöka förklara då tid och rum troligen inte existerade?
Citera
2010-08-28, 05:21
Medlem
Fysikaliskt grejsimojs

Filosofi --> Fysik etc.

/MOD
Citera
2010-08-28, 11:04
Medlem
BaalZeBubs avatar
För att diskutera sådana här saker är det bra att iallafall läsa några av de bättre lättlästa populärvetenskapliga böckerna i ämnet. Först.

Till exempel denna, skriven av mannen som hittade på strängteori:

Leonard Susskind - The Black Hole War: My Battle with Stephen Hawking to Make the World Safe for Quantum Mechanics
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in