2004-05-25, 00:31
Medlem
Tim Sebastians avatar
Vilken nation i dagens värld är yngst? Öst-timor om man talar i termer om plats i FN-församlingen, fotbollslandslag och andra ytliga drag.

Men vilken nation, alltså med distinkt språk, kultur, geografisk placering, osv är yngst? Boerna/Afrikanerna?

Tror ni att det kommer att uppstå nya nationer i framtiden med egna språk, osv, som svar på den ökande rotlösheten?
Citera
2004-05-26, 11:49
Medlem
Damericuss avatar
Har Israel ett eget språk? Det är ju en relativt ny nation.
Citera
2004-05-26, 21:21
Medlem
Israel kör väl på jiddish misstänker jag, en modern form av hebreiska.
Citera
2004-05-27, 09:18
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automan
Israel kör väl på jiddish misstänker jag, en modern form av hebreiska.

Nej jiddish anänds mestadels utanför Israel. Inom Israel pratas hebreiska, ett språk som legat i träda men återupplivades samtidigt som staten Israel återuppstod. För övrigt pratas det också - på grund av den stora antalet arabiska medborgare - en hel del arabiska Israel.
Citera
2004-05-27, 10:56
Medlem
Ok,

fast säkerligen inte den klassiska hebreiskan?
Citera
2004-05-27, 11:07
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Automan
Ok,

fast säkerligen inte den klassiska hebreiskan?

Jag vågar inte svar på det. Hebreiskan var ju mer eller mindre ett dött språk och är i sin nuvarande form "rekonstruerad". Hur nära den ursprungliga hebreiskan den kommer vet jag inte. Men det är intressant och jag ska kika lite på det och kanske återkommer med ett bättre svar.
Citera
2004-05-27, 11:20
Medlem
käkmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian
...

Tror ni att det kommer att uppstå nya nationer i framtiden med egna språk, osv, som svar på den ökande rotlösheten?
Nej.
Våra gemenskaper blir ju bara större och större, historiskt sett.
Citera
2004-05-27, 22:37
Medlem
Luxemburg bestämde för några år sedan att deras Tyska dialekt
skulle vara landets officiella språk och kallas Luxembourgish.

Serbokroatiska utvecklas numera till tre olika språk Serbiska; kroatiska och Bosniska.

Sen har vi ju det norska Nynorsk som väll är ett konstruerat nytt språk byggande på västnorska dialekter.
Citera
2004-06-04, 14:17
Medlem
Von Bings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseman
Serbokroatiska utvecklas numera till tre olika språk Serbiska; kroatiska och Bosniska.

Mumbo jumbo. Man har bara bytt ut några ord i de otal dialekter som bildar serbokroatiskan i varje nytt land.
Citera
2004-06-04, 14:37
Medlem
Laments avatar
Angående hebreiska:

Hebreiska är ett semitiskt språk som talas av 3 - 4 miljoner människor, främst av judar i Israel, där hebreiska är officiellt språk.
Hebreiska är ett gammalt språk som från början använde det feniciskt-kananeiska alfabetet som omfattade 22 bokstäver (endast konsonanter). I och med Jerusalems fall 587 f.Kr. och de efterföljande deportationerna bytte man alfabet från från det feniciskt-kananeiska till det arameiska (även det med 22 konsonanter).

Med tiden upphörde hebreiskan som talspråk. Riktigt när vet man inte, men det har inte skett på en gång. Under nytestamentlig tid talade man arameiska och i viss utsträckning grekiska i Palestina. Men judarna behöll sina heliga skrifter på hebreiska. När nu hebreiska enbart var ett skriftspråk fick man problem med att komma ihåg hur orden uttalades. Därför började man använda hjälpbokstäver för att antyda vika vokaler som skulle användas. Systemet var inte tillräckligt och under 500-talet e.Kr. började man markera vokalerna med punkter i texten.

Den moderna hebreiskan har samma formlära som den gammaltestamentliga, men man har infört flera moderniteter som hjälpverb, tidsbetydelse på verbens tempusformer samt utökat ordförådet. Ord och namn som på vårt alfabet stavas med H uttalas med ett ch-ljud, t.ex Haifa?, Hamas, Hebron.

I Israel finns det inte olika dialekter inom hebreiskan.

Källa: http://www.susning.nu/Hebreiska
Citera
2004-06-04, 15:13
Medlem
Von Bings avatar
Vilket betyder att de sionistiska apskallarna lika gärna kunde ha lärt sig arabiska, istället för att återuppliva ett utdött språk helt i onödan.
Citera
2004-06-04, 15:37
Awaiting Email Confirmation
CgiBinLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Bing
Vilket betyder att de sionistiska apskallarna lika gärna kunde ha lärt sig arabiska, istället för att återuppliva ett utdött språk helt i onödan.

Kul att se dig, Von Bing!

För övrigt tycker jag att Italien borde återgå till latinet.

En kvalificerad gissning på vilken nation som är yngst är Östtimor, som ju sägs ha ett distinkt språk och befolkning.

De yngsta språken (om man nnu kan kalla dem det) är väl olika typer av ´s k pidginspråk som t ex patois, fast jag är osäker på om de är tillräckligt egenartade för att kunna utgöra ett eget språk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in