2010-08-27, 21:31
Medlem
Sprains avatar
Som ni säkert vet har FI rekommenderat bankerna att endast tillåta 85% belåning med bostäder som underliggande säkerhet.

Vilka banker ger i dagsläget ut lånelöften åt folk som endast kan skrapa ihop 10% (eller kanske bara 5%) av köpeskillingen? För att det ska vara möjligt får givetvis ett paket skapas där bolånet står för 85% av köpeskillingen, kontantinsatsen för 5-10% och blancolån för övriga 5-10%.

Anledningen till att jag frågar är att de flesta formulär på bankernas hemsidor totalvägrar om man inte har 15% kontantinsats men jag gissar att en del accepterar lägre kontantinsatser ändå, förutsatt att kalkylen håller.

Det är dock rätt tidsödande att ringa runt till alla banker och svaren kan nog varierar inom bankerna också beroende på om man har en bra bankkontakt eller endast pratar med en ekonomstudent på telefonsupporten som ger ett standardsvar.

Banker som godkänner högre belåning än 85%
Nordea - Upp till 95% sa killen jag pratade med, bara kalkylen håller.
Citera
2010-08-27, 21:42
Medlem
Jag har 100 % i lånelöfte hos swedbank. Men jag får betala lagfart och pantbrev själv.
Hos länsförsäkringar har jag 90%.
Citera
2010-08-27, 21:49
Medlem
Sprains avatar
Ska ta kontakt med ett lokalkontor på Swedbank då. Tack för infon.
Citera
2010-08-27, 21:57
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettsondanne
Jag har 100 % i lånelöfte hos swedbank. Men jag får betala lagfart och pantbrev själv.
Hos länsförsäkringar har jag 90%.

Vad har du som säkerhet då?
Citera
2010-08-27, 22:00
Medlem
Inga speciella. Har en lägenhet nu som ska säljas när vi köper hus. Jag och sambon min har jobb båda två men inga sparade pengar direkt.
Citera
2010-08-27, 22:10
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettsondanne
Inga speciella. Har en lägenhet nu som ska säljas när vi köper hus. Jag och sambon min har jobb båda två men inga sparade pengar direkt.

Då tror jag inte du kommer få låna till 100%
Citera
2010-08-27, 22:24
Medlem
jag fick låna 100% gick inte in med en krona, men ska spara lite under året, köpet genomförs nästa sommar. detta var handelsbanken och lånelöftet ställdes ut i juni, alltså ett år innan affär. De tyckte min inkomst såg tillräckligt bra ut så det var inget behov av kontantinsats.
Citera
2010-08-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter
jag fick låna 100% gick inte in med en krona, men ska spara lite under året, köpet genomförs nästa sommar. detta var handelsbanken och lånelöftet ställdes ut i juni, alltså ett år innan affär. De tyckte min inkomst såg tillräckligt bra ut så det var inget behov av kontantinsats.

det beror ju även på saker som era inkomster och hur mycket ni ska låna.
Citera
2010-08-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriscenter

Det beror ju även på saker som era inkomster och hur mycket ni ska låna, skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in