2010-08-27, 20:17
Medlem
pissoars avatar
En ganska enkel fråga. Vi hade i min och min väns gemensamma lägenhet, en liten efterfest under way out west-helgen som enligt mina grannar blev högljudd. Så någon hade ringt securitas som kom och sa till oss att sänka musiken på ett ganska otrevligt vis. Jag sa självklart och så var det bra med det trodde jag. Idag kom en fastighetsskötare att jag och min vän skall betala utryckningsavgiften på 1500. Är det så det skall få gå till?
Kan tilläga att fastighetsägaren är SGS och det rör sig således om studentboende i Göteborg.
Citera
2010-08-27, 20:21
Bannlyst
Ja så är det.
Citera
2010-08-27, 20:22
Medlem
brisingrs avatar
Det står väll i avtal du har bundit?
Citera
2010-08-27, 20:33
Medlem
Vädurs avatar
Exakt så går det till.

Du stör grannarna, grannarna kontaktar störningsjouren (i det här fallet Securitas), störningsjouren åker ut och kontrollerar om störning föreligger och om så behövs - säger till den som stör övriga hyresgäster att upphöra med det.

Räkningen för utryckningen går sedan till lägenhetsinnehavaren som är ansvarig för sitt och sina gästers beteende.

På så vis riskerar inte grannarna att råka ut för ytterligare otrevligheter som någon form av hämd från den som stör, och ansvarig får lära sig att det kostar att inte visa hänsyn för övriga boende.
Citera
2010-08-27, 20:40
Medlem
pissoars avatar
Jag vet faktiskt inte vad som står i kontraktet, det är min sambo som står på det. Men vad jag nu läste på sgs hemsida så verkar det som att de är vårt ansvar att betala, så det blir att bita i det sura äpplet. Det står också: Är störningarna allvarliga finns möjligheten att få hjälp via vaktbolag, se under "Felanmälan". En sådan utryckning kostar dock över 1 000 kr och man bör därför använda sig av denna möjlighet med viss återhållsamhet.
Fittgrannar som inte knackade på först. Aja, tråden kan låsas och nu skall jag bli full. HEJ!
Citera
2010-08-28, 07:41
Medlem
Enligt en jag känner som jobbar på hyresgästföreningen så behöver man inte betala ett skit. Är du med i hyresgästföreningen? Isf, gå till dem. Om inte. Jadu, du kan ju försöka höra med dem iaf och lova att du ska gå med i hopp om att dom vill hjälpa dig. Men det kan ju hända att dom vägrar hjälpa dig pga. att du inte var medlem vid händelsen.

Jag har själv betalat 1000kr före jag fick reda på detta.
Citera
2010-08-28, 08:19
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Enligt en jag känner som jobbar på hyresgästföreningen så behöver man inte betala ett skit. Är du med i hyresgästföreningen? Isf, gå till dem. Om inte. Jadu, du kan ju försöka höra med dem iaf och lova att du ska gå med i hopp om att dom vill hjälpa dig. Men det kan ju hända att dom vägrar hjälpa dig pga. att du inte var medlem vid händelsen.

Vad är det för skitsnack? Varför behöver man inte betala? Källa? Och nej, "en jag känner" räcker inte.
Citera
2010-08-28, 08:22
Medlem
TarmTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz

Du har fel. Hyresgästföreningen betalar inte för dina misstag..
Citera
2010-08-28, 08:32
Medlem
Pasolinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TarmTomte
Du har fel. Hyresgästföreningen betalar inte för dina misstag..

Handlar inte om att de betalar utan att de kan hjälpa till juridiskt. Jag var i samma sits i ett par år sen och fick detta som svar från HGF som jag vidarebefodrade till mitt bostadsbolag då jag bestred fakturan

”Hyresgästföreningens uppfattning är att det måste framgå i hyresavtalet eller motsvarande att sådana avgifter kan debiteras vid konstaterade störningar. I annat fall skall det bedömas som en allmän förvaltningskostnad som hyresvärden får stå för"

Hörde inget mer från bostadsbolaget i ärendet
Citera
2010-08-28, 18:48
Medlem
Megahallons avatar
Det är ju inte själva utryckningen som kostar 1500 kr.
Bostadsbolaget betalar ofta en fast summa till bevakningsbolagen för tjänsten.
Avgiften tar bostadsbolaget ut för att det skall ha någon effekt.
Citera
2010-08-28, 20:28
Medlem
DaEzzs avatar
Du bör kontrollera att det finns ett underlag för Securitas ingripande, dvs en skriftlig rapport som styrker att störningen krävde en tillsägning.

Om detta finns så får du nog bita i det sura äpplet däremot så tycker jag att du inte ska betala en ev faktura utan att kontrollera ovanstående först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in