2010-08-27, 19:47
Medlem
final_cuts avatar
Om jag skaffar ett jobb och en lägenhet för sisådär 4500 kr och sen efter ett tag börjar plugga, tar fullt lån+bidrag (ca 8000 kr) hos CSN - kan man behålla lägenheten ändå?

Det är ju säkert många som har en 4000 kr lägenhet och förlorar sina jobb, börjar plugga eller går på soc - men inte flyttar de väl bara för det? Vad har man för valmöjligheter egentligen?
Citera
2010-08-27, 19:52
Medlem
micaeles avatar
Klart du kan och får behålla lägenheten. Så länge du betalar hyran kan inget hindra dig.
Allt hänger på hur mycket du är villig att slänga på hyreskostnader.
Citera
2010-08-27, 19:54
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Om jag skaffar ett jobb och en lägenhet för sisådär 4500 kr och sen efter ett tag börjar plugga, tar fullt lån+bidrag (ca 8000 kr) hos CSN - kan man behålla lägenheten ändå?

Det är ju säkert många som har en 4000 kr lägenhet och förlorar sina jobb, börjar plugga eller går på soc - men inte flyttar de väl bara för det? Vad har man för valmöjligheter egentligen?

Är du under 29 år och inte tjänar mer än 77.000:-/år så kan du söka bostadsbidrag från Försäkringskassan. Men det är inte mkt till ersättning man får där.
Soc kan betala hyra om man saknar inkomst eller då den inte räcker till, men då kan man i regel inte plugga på universitet/högskola utan endast på gymnasienivå. Undantaget är om man t.ex. bara har ngt år kvar innan man slutar sitt program på universitetet.
Senast redigerad av rubbergirl 2010-08-27 kl. 19:56.
Citera
2010-08-27, 20:16
Medlem
final_cuts avatar
Jag är 25 och planerar att börja plugga. Dessutom ska jag flytta till en annan stad och börja om så att säga, vill helst ha en någonlunda okej lägenhet där jag kan "stadga mig" och slippa tänka på att jag måste flytta ut så småningom eftersom jag inte trivs.

Hos CSN kan jag låna upp till 7-8000 och då blir det kämpigt med att betala hyran på 4,500 kr. Tänkte jag kanske skulle skaffa ett jobb, skaffa lägenheten och sen börja plugga... men frågan är som sagt vem ska pröjsa för lägenheten i längden. Får väl kolla med Försäkringskassan. Jag menar 4-5000 är väl inte en rikemanslägenhet direkt, det är väl ett ganska normalt pris om man inte räknar med källarförråd som har en hyra på 2000 o så.
Citera
2010-08-27, 21:10
Medlem
Citat:
Jag är 25 och planerar att börja plugga. Dessutom ska jag flytta till en annan stad och börja om så att säga, vill helst ha en någonlunda okej lägenhet där jag kan "stadga mig" och slippa tänka på att jag måste flytta ut så småningom eftersom jag inte trivs.

Hos CSN kan jag låna upp till 7-8000 och då blir det kämpigt med att betala hyran på 4,500 kr. Tänkte jag kanske skulle skaffa ett jobb, skaffa lägenheten och sen börja plugga... men frågan är som sagt vem ska pröjsa för lägenheten i längden. Får väl kolla med Försäkringskassan. Jag menar 4-5000 är väl inte en rikemanslägenhet direkt, det är väl ett ganska normalt pris om man inte räknar med källarförråd som har en hyra på 2000 o så.

Givetvis måste du betala för din egen lägenhet, även i längden. Men du kan som sagt få bostadsbidrag om du har låg inkomst. Annars får du väl göra som alla andra, ta ett extrajobb eller flytta till nåt billigare.
Citera
2010-08-27, 22:21
Bannlyst
Jag hade en lägenhet som kostade mig 3100/månaden som student (fullt lån, inget extrajobb). För det fick jag 700 i bostadsbidrag. Kolla upp hur det ser ut för dig!
Citera
2010-08-27, 22:26
Moderator
rotadents avatar
Bostad ---> Privatekonomi

//Mod
Citera
2010-08-27, 23:50
Medlem
Citat:

Det finns ju en anledning till att studenter bor i delade lägenheter, enstaka rum i korridor eller möjligen mindre lägenheter anpassade för studenter med lägre hyror.

Är inte det något du vill ha får du väl antingen jobba medan du pluggar eller spara ihop lite pengar du kan använda under tiden.

Soc betalar en viss levnadskostnad utöver hyran upp till en viss hyra. Men om du pluggar på universitet eller dylikt och har rätt till pengar från CSN så är det det du kommer få köra på och inte försörjningsstöd.
Citera
2010-08-28, 01:50
Medlem
final_cuts avatar
Ok tack, det var vad jag ville veta. CSN plus försörjningsstöd från annat håll utöver arbete = orealistiskt.
Citera
2010-08-28, 01:54
Medlem
LFEs avatar
Dock inte CSN + Bostadsbidrag som för din lägenhet borde ligga på 1000 spän.
Citera
2010-08-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Dock inte CSN + Bostadsbidrag som för din lägenhet borde ligga på 1000 spän.
Förutsatt att han är under 29 och inte tjänar för mycket på något annat vis, eller hur det är.

Fast det där är ju ännu en grej jag inte visste när jag pluggade.

Tycker hela systemet med CSN + försäkringskassan + arbetsförmedlingen (lönebidrag och dylikt väl?) + försörjningsstöd är skit.

Allting borde vara samordnat, ha koll på varandra (vilket ju inte är några problem under samma tak) och ge vad man helt enkelt har rätt till, vare sig mer eller mindre.

Tror reglerna för försörjningsstöd kan skilja sig emellan kommun till kommun, vet inte om man någonstans tillåts leva på försörjningsstöd istället för att göra "som alla andra" och ta bidrag och lån från CSN. Jag vet dock att undantag har förekommit men kan inte alls förstå varför, varför skall vissa behöva slippa undan att ta lån?

Men det rör sig väl antagligen om folk som redan lever på soc och sedan kanske lyckas få börja delta i något på universitetsnivå via något vuxendagis som slickar röv och försöker komma överens om något med någon sockärring för att ungen de har fått på halsen whinear så förjävla mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in