2010-08-27, 14:27
Medlem
pettaofcs avatar
Tja FB

För några dar sen köpte jag en hdmi-kabel för att använda tv:n som skärm till laptopen. Fungera utmärkt, både bild o ljud, var bara att koppla in skiten. Men när jag koppla ur kabeln o skulle använda datorn som vanligt så fungera inte ljudet, datan trodde att hdmi kabeln fortfarande var i och ''HDMI'' var ljudenheten som användes. Så jag tog bort/inaktiverade enheten och då funkade ljudet på datorn. Men sen när jag skulle koppla i datan till tv:n igen så spelas ljudet upp på datorn, inte tv:n. HDMI-ljud enheten hittar jag inte. Vad ska jag göra?

Har windows 7
Citera
2010-08-27, 15:29
Medlem
Plottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettaofc
Tja FB

För några dar sen köpte jag en hdmi-kabel för att använda tv:n som skärm till laptopen. Fungera utmärkt, både bild o ljud, var bara att koppla in skiten. Men när jag koppla ur kabeln o skulle använda datorn som vanligt så fungera inte ljudet, datan trodde att hdmi kabeln fortfarande var i och ''HDMI'' var ljudenheten som användes. Så jag tog bort/inaktiverade enheten och då funkade ljudet på datorn. Men sen när jag skulle koppla i datan till tv:n igen så spelas ljudet upp på datorn, inte tv:n. HDMI-ljud enheten hittar jag inte. Vad ska jag göra?

Har windows 7

Var det någon mjukvara du installerade eller drivrutin? Eller kopplade du bara in och körde? För isåfall så måste du endast byta till att ljudet ska komma från högtalarna och inte HDMI uttaget.
Citera
2010-08-27, 21:45
Medlem
pettaofcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plotti
Var det någon mjukvara du installerade eller drivrutin? Eller kopplade du bara in och körde? För isåfall så måste du endast byta till att ljudet ska komma från högtalarna och inte HDMI uttaget.

Installerade inget, bara kopplade in o körde
Citera
2010-08-27, 23:09
Medlem
Var har du för grafikkort (ATI)?

Starta TV FÖRST. Sen datorn för att få ljud via TV (kunna välja).
Startar du tvärtom kommer ljudet via datorn även om du EJ ändrat något.

Lättast att fixa det är att startar båda i rätt ordning. Väljer du igen. Installerar drivrutiner igen osv.
Citera
2010-09-01, 19:34
Medlem
pettaofcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Var har du för grafikkort (ATI)?

Starta TV FÖRST. Sen datorn för att få ljud via TV (kunna välja).
Startar du tvärtom kommer ljudet via datorn även om du EJ ändrat något.

Lättast att fixa det är att startar båda i rätt ordning. Väljer du igen. Installerar drivrutiner igen osv.

Prövade det du sa, inget funkade, ljudet kom genom datorn. Fan va irriterande, de funka ju förut Har försökt att ''lägga till enhet'' i kontrollpanelen, den hitta ingen.

Mitt grafikkort är: ATI Mobility Radeon HD 4200
Citera
2010-09-22, 22:41
Medlem
pettaofcs avatar
Någon som har en idé?
Som ja skrev inaktiverade jag ljudenheten. Jag har prövat att låta windows söka efter ljudenheterenheter med hdmi kabeln, såklart. Hittade inget. Det här kan ju knappast vara ett olösligt problem!
Citera
2010-09-22, 23:27
Medlem
bergsturks avatar
Det är väldigt svårt att svara om man inte har löst exakt samma problem själv (vilket jag inte har). Det är även beroende på datormodell, ljudkort, drivar, mixerapplikation etc etc. Men om jag får lov att lite luddigt peka åt ett visst håll så finns det i vissa drivrutiner en inställning om output, typ om det skall vara digital/analog/optisk. Tex i Vista/7-standard-mixern (dubbelklicka på högtalaren) kan du välja med en liten dropdown mellan högtalarikonen och "slidern" vilken utgång som ska användas.
Citera
2011-03-11, 09:31
Medlem
Da4rces avatar
Jag vet exakt vad du pratar om. Jag saknar också ljudenheten. Den fanns där men sedan försvann den och nu vet jag inte hur jag ska få tillbaka både HDMI och laptophögtalarna som val när man väljer enhet för ljuduppspelning.

Det stämmer att när man startar om så fattar inte datorn att den ska skicka både ljud och bild via HDMI by default även nästa gång. Istället får man koppla in alla sladdar varje dag om igen för att min laptop ska fatta.

Med andra ord, jag har också "tappat bort" min ljudenhet och skulle vilja få upp den igen som ett alternativ.
Citera
2011-03-11, 10:13
Medlem
Da4rces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettaofc
Någon som har en idé?
Som ja skrev inaktiverade jag ljudenheten. Jag har prövat att låta windows söka efter ljudenheterenheter med hdmi kabeln, såklart. Hittade inget. Det här kan ju knappast vara ett olösligt problem!

Tjabba!

Nu har jag löst det för mig i alla fall. Detta måste ju vara en bugg i W7 och jävligt ogenomtänkt!
Allt började med:
När jag startar min laptop med HDMI sladd i så fattar datorn att den är kopplad till TVn och projicerar bilden men ljudet stannar kvar i laptophögtalarna av någon anledning. (Den enkla lösningen på det var att dra ur HDMI sladden så att laptopen kunde identifiera ljudenheten och signalen.) Vad jag istället gjorde var att försöka aktivera från ljud ikoen (välj ljudenhet) där fanns det ingen "refresh" knapp som jag hade hoppats på och jag tar bort HDMI out, men nu har inte W7 något alternativ där man kan lägga till ljudenhet. Alltså så fanns HDMI ljudenhet i enhetshanteraren men inte som en enhet att välja bland ljudenheterna. Jag vet inte än idag hur man ska identifiera en ny ljudenhet.

Testade att:
-leta efter hårdvaruförändringar i enhetshanteraren
-uppdatera drivrutiner

Jag gjorde systemåterställning till 3 dagar innan problemet upptäcktes:
(Start - Alla program - tillbehör - systemverktyg - systemåterställning)
Citera
2011-03-11, 15:10
Medlem
pettaofcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da4rce
Tjabba!

Nu har jag löst det för mig i alla fall. Detta måste ju vara en bugg i W7 och jävligt ogenomtänkt!
Allt började med:
När jag startar min laptop med HDMI sladd i så fattar datorn att den är kopplad till TVn och projicerar bilden men ljudet stannar kvar i laptophögtalarna av någon anledning. (Den enkla lösningen på det var att dra ur HDMI sladden så att laptopen kunde identifiera ljudenheten och signalen.) Vad jag istället gjorde var att försöka aktivera från ljud ikoen (välj ljudenhet) där fanns det ingen "refresh" knapp som jag hade hoppats på och jag tar bort HDMI out, men nu har inte W7 något alternativ där man kan lägga till ljudenhet. Alltså så fanns HDMI ljudenhet i enhetshanteraren men inte som en enhet att välja bland ljudenheterna. Jag vet inte än idag hur man ska identifiera en ny ljudenhet.

Testade att:
-leta efter hårdvaruförändringar i enhetshanteraren
-uppdatera drivrutiner

Jag gjorde systemåterställning till 3 dagar innan problemet upptäcktes:
(Start - Alla program - tillbehör - systemverktyg - systemåterställning)

Bra att det löste sig för dig En systemåterställning känns tyvärr inte optimalt för mig, eftersom jag ''tog bort'' ljudenheten för flera månader sen. När jag kollar på film kopplar jag numera in högtalare i datorn, vilket höjer upplevelsen men jag måste bära omkring på skiten.
Citera
2011-09-26, 12:43
Medlem
Hej, löste just samma problem.

Kontrollpanelen- Hantera ljudenheter- Högerklickar på "Speakers" i listan vilket ni borde ha- Kryssar i "visa inaktiverade enheter"- sen ploppar tv:n upp och det är bara att aktivera den.

Hoppas det hjälpte nån!
Citera
2011-09-26, 14:22
Medlem
Da4rces avatar
Se där,
1 år och 2 månader senare hittar vi lösningen på W7 buggen. Kul! Tack för att du tog dig tid och posta din lösning! (Jag drar drar fortfarande ut sladden och sätter i den igen för att hitta ljudkällan, men ska testa din lösning nästa gång)
Tack!
(Buggen är väl snarare en brist i användarvänlighet, ungefär som när jag skiftar mellan TV och DATOR vilket kväver 5 (FEM) knapptryckningar på min fjärrkontroll varje gång, otroligt jobbigt)
Senast redigerad av Da4rce 2011-09-26 kl. 14:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in