2010-08-27, 08:32
Bannlyst
Vad händer om jag avregistrerar en EU moped. Dvs blir det en 30moped? Eller får man då endast använda den inom inhägnat område?

Man kan då inte ha den försäkrad eller hur?

Tacksam för alla svar.
Citera
2010-08-27, 08:48
Medlem
actionbents avatar
Då blir det bara godkänt inhängnatområde som den får köras på och försäkra den blir svårt.
Citera
2010-08-27, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Då blir det bara godkänt inhängnatområde som den får köras på och försäkra den blir svårt.

ok..
men vad händer om tex polisen skulle stoppa mig ute på en cykel väg,när ja kör den?
Olovlig körning??
Citera
2010-08-27, 09:42
Medlem
actionbents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K33
ok..
men vad händer om tex polisen skulle stoppa mig ute på en cykel väg,när ja kör den?
Olovlig körning??

Olovlig körning om du saknar körkort för den, böter för oreggat och oförsäkrat. Skulle du krocka så kommer det skadestådnskrav från TFF som ersätter den du krockar med, dyrt alltså.
Citera
2010-08-27, 10:04
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
ok..
Olovlig körning??

Är du så jävla snål så du inte kan ha försäkring då ska du inte ha moped heller!
Citera
2010-08-27, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Är du så jävla snål så du inte kan ha försäkring då ska du inte ha moped heller!

Du har nog missuppfattat det.
Citera
2010-08-27, 15:20
Medlem
Forbliranonyms avatar
Citat:
Du har nog missuppfattat det.
Okej då ber jag så mkt om ursäkt!
Citera
2010-08-27, 16:58
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Vad händer om jag avregistrerar en EU moped. Dvs blir det en 30moped? Eller får man då endast använda den inom inhägnat område?

Man kan då inte ha den försäkrad eller hur?

Tacksam för alla svar.
Du kan inte göra om din klassI-moped till en 30-moppe men du kan ändra den till en klassII och få den godkänd i en mopedbesiktning. Måga av klassI-mopederna säljs ju också som klassII där skillnaderna ligger i hur motorn är strypt. (Kan vara så att klassII har en varvtalsbegränsad CDI som klassI saknar) Ta alltså reda på om just din moppe finns i klassII-version och skaffa de originaldelar som krävs tillsammans med något slags intyg från importören och beställ en tid hos bilprovningen på en station som har kompetens att mopedbesiktiga, vilket alla säkert inte har.
Hela den här proceduren kostar tid och pengar och lönar sig inte ekonomiskt för fem öre. Avregistrerar du bara moppen, om det nu går utan skrotningsintyg, blir den som vilken oregistrerad motorcykel som helst.
Citera
2010-08-28, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Du kan inte göra om din klassI-moped till en 30-moppe men du kan ändra den till en klassII och få den godkänd i en mopedbesiktning. Måga av klassI-mopederna säljs ju också som klassII där skillnaderna ligger i hur motorn är strypt. (Kan vara så att klassII har en varvtalsbegränsad CDI som klassI saknar) Ta alltså reda på om just din moppe finns i klassII-version och skaffa de originaldelar som krävs tillsammans med något slags intyg från importören och beställ en tid hos bilprovningen på en station som har kompetens att mopedbesiktiga, vilket alla säkert inte har.
Hela den här proceduren kostar tid och pengar och lönar sig inte ekonomiskt för fem öre. Avregistrerar du bara moppen, om det nu går utan skrotningsintyg, blir den som vilken oregistrerad motorcykel som helst.

ok ja förstår. Låter både krångligt och onödigt dyrt,kanske lika bra att ha en liten fiddy som leksak då.
Asså,om ja reggar av den,så får ja inte köra den på allmän väg eller hur?
Citera
2010-08-28, 14:22
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
ok ja förstår. Låter både krångligt och onödigt dyrt,kanske lika bra att ha en liten fiddy som leksak då.
Asså,om ja reggar av den,så får ja inte köra den på allmän väg eller hur?
Nej.
Citera
2010-08-28, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Nej.

ok,tackar för svaren.. Skiter i att avregga lill homot..
Citera
2010-09-07, 07:15
Bannlyst
Ja prövade med att avregga vespan:

Först ville dom ha ett skrotningsintyg å bla bla bla.
Sen sen jag bara att denna kommer finnas inom inhängat område,och därav kommer ej köra utanför området.

Dvs ja vill lära min yngste son att köra,på säkra ställen innan han börjar köra på vanliga väg.
Den dagen han börjar köra så kommer vi antagligen att köpa en ny vespa eller om denna är i bra skick,så hoppas ja man kan återinföra den så att den blir reggad som en Eu vespa.

Så de går och de är redan gjort.

Extra nyheter: Polisen stannade mig igår kväll,med den oreggade vexpan som ja kör nu.
Dom snokade bland chassinummer osv osv,utan resultat.

Så ja sa åt honom att detta är en 30h moppe och ingen Euvespa som behöver regg skylt och annan krilifix som krävs.

Han trodde på deoch sa "kör lugn, och använde "Hjälm Calle"

Så tydligen va dom flesta svarar bra på sitt sätt,men övning ger färdighet heheh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in