2010-08-27, 01:50
Medlem
Står inför ett dilemma: Satsa på rugby eller am.fotboll? Har spelat båda tillräckligt länge för att vara hyfsad, lite bättre i rugby kanske.

Olika aspekter kan vägas in:
-Socialt klimat
-Pengar
-Socialt status
-Skaderisk

1. Rugbyspelare tycker jag är "skönare" socialt sett än football-spelare. Lite mer gentlemanna-aktigt och inte över-macho som i den andra sporten. Spelarna känns lite mognare, helt enkelt.

2. Finns väl inte pengar att tjäna i Sverige i ngn av sporterna. Hur bra måste man vara för att spela rugby i England eller Skottland/Irland/Sydafrika? Och dessutom tjäna?

3. Lite töntigt att väga in kanske, men jag tror att folk är likgiltiga till båda sporterna.

4. Är väl större i am.fotboll där man kan bli tacklad bakifrån och dessutom i luften.

Kanske blir rugby ändå?
Citera
2010-08-27, 02:14
Medlem
Jag själv skulle utan tvekan ha valt rugby. Roligare att spela och roligare att titta på. Amerikansk fotboll känns mesigare även fast det är mer skador i am fotboll. Lite pengar finns det väl ändå i rugby i sverige, tillräckligt för att leva på iallafall om du är ordinarie i ett topplag. Annars skulle jag tipsa om att dra till australien/england ifall du ska satsa stenhårt. Rugby spelare i England har nästan lika hög status som fotbollsspelare, kolla bara jonny wilkinson. Samt finns det stora pengar att tjäna.
Citera
2010-08-27, 04:23
Medlem
x3m_prismas avatar
amerikansk fotboll -> rugby
Citera
2010-08-27, 23:19
Medlem
DSGuruns avatar
Tja, lyckas du i USA så har du ju ganska feta cash inom am. fotbollen också. Jag tror att du kan leva på det i tyskland eller något sånt, men då måste du vara riktigt bra. Se kan man ju alltid spela i Kanada, där de fortfarande tjänar bra. Jag kan inte säga vad som är roligast eftersom jag inte spelat rugby, men personligen så absolut älskar jag amerikansk fotboll.

Det är svårt att säga vad som är tuffast. Jag tror att tacklingarna i amerikansk fotboll är hårdare, men för mig känns det som att det är mycket lättare att skada sig i rugbyn, i alla fall under tacklingsmomentet.

Sen finns det ju naturligtvis massa andra situationer under en match som kan vara stor skaderisk på inom amerikansk fotboll, och det kan jag inte svara på om det finns inom rugbyn, även om jag skulle gissa på det.
Senast redigerad av DSGurun 2010-08-27 kl. 23:21.
Citera
2010-08-28, 23:02
Medlem
Amerikansk fotboll!!! en no brainer!!!
Citera
2010-08-28, 23:16
Medlem
FarbrorKjells avatar
Om du inte kommer ifråga för guldkantade kontrakt, så känns rugby som ett bättre val. Inga skydd, det är fegt. Dessutom är det en riktigt klassisk Brittisk sport, som tyvärr inte riktigt fått fäste i Sverige
Citera
2010-08-29, 01:06
Medlem
DSGuruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Om du inte kommer ifråga för guldkantade kontrakt, så känns rugby som ett bättre val. Inga skydd, det är fegt. Dessutom är det en riktigt klassisk Brittisk sport, som tyvärr inte riktigt fått fäste i Sverige

Det är hårdare smällar i amerikansk fotboll än rugby. Det skulle inte gå att spela amerikansk fotboll utan skydd om man spelar som man gör idag. Se nkan man ju säga det samma om am. fotbollen också. En klassisk amerikansk sport som inte riktigt fått fäste i Sverige, även om vi är ganska bra jämfört med andra länder
Citera
2010-09-09, 00:55
Medlem
Curses avatar
Du får nog räkna med att du aldrig kommer tjäna ett öre på någon av sporterna.... iaf om du stannar i sverige!

Dom personer som har haft turen att lyckas utomlands är inte särkilt många...

Tycker du ska välja den sport som DU tycker är roligast.. men som sagt fundera inte särkilt mkt över pengarna, du kommer nog antagligen aldrig tjäna nått!
Citera
2010-09-09, 08:05
Medlem
sleinads avatar
Det är nog mycket svårare att bli så bra så du får betalt i amerikansk fotboll, just för att det knappt finns några proffsligor utöver NFL.

Finns några, ytterst få, som får lite betalt i Sverige. Men oftast handlar det om att de typ får en lägenhet och mat, inget mer.
I Tyskland kan du få lite mer betalt i de absolut bästa lagen, men där är det ruggig konkurrens också.
Sen kanske det finns lag i Japan och Sydkorea också, det vet jag inget om men de har bra landslag.

I rugby har du i alla fall England, Skottland, Irland, Frankrike osv. Det är väl proffsligor allihop om jag förstått det, således många fler lag och platser att slåss om.

Status i Sverige tror jag är ungefär samma, de flesta som inte sett någon match tror ju att det är samma sak.
Citera
2010-09-09, 15:03
Medlem
ClintMcPantss avatar
Det generella problemet ar att steget till professionella ligor i rugby och am. fotboll aven for ytterst begavade svenskar ar enormt stort. Konkurrensen mellan de inhemska spelare som blir framgangsrika proffs i am. fotboll (USA framfor allt) och rugby (UK, Irland, Sydafrika, Frankrike, Australien, NZ framfor allt) ar helt annorlunda an i Sverige som tyvarr ar att betrakta som ett U-land med avseende pa bada dessa idrotterna. Jag tranar pa samma sportanlaggning som ett medelmattigt professionellt rugbylag och samtliga deras spelare har lirat rugby sedan de var barn och de har alltid varit bland de basta i konkurrens med sina jamnariga landsman. Jag kan inte tanka mig att det i nulaget finns en enda spelare i det svenska rugbylandslaget som ens skulle vara i narheten av att platsa i truppen.

For den som verkligen vill lyckas borde dock det forsta steget bli att flytta till ett rugby/am. fotbollsland och ansluta sig till en amatorklubb for att sedan utvecklas som spelare samtidigt som man arbetar vid sidan om. Har man de ratta fysiska och mentala grundforutsattningarna och ar villig att jobba riktigt hart kanske det gar.
Citera
2010-09-09, 16:09
Medlem
MegaHeads avatar
Lägg ifrån dig Buster och kom in i verkligheten. Tjäna deg kan du glömma. Hade du ens varit nära att vara nära den nivån hade du vetat vad du skulle göra. Men drömma kan du fortsätta göra.
Citera
2010-09-10, 16:33
Medlem
Jag har faktiskt bott i USA i 3 år o spelat både rugby o am.fotboll. Har man bara talangen o den sociala kompetensen kommer man långt o får iallafall träna med hyfsade lag.

Det som är det svåra att hantera är alla jävla meatheads som finns i sportens värld - idioter som psykas och ställer till med djävulskap för sina lagkamrater.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in