2010-08-26, 21:52
Medlem
Jag har funderingar runt medicinen Strattera. Finns det någon som möjligen har eller har haft den som sin medicin och som kan berätta för mig om den fungerar bra eller om den inte fungerar någe vidare..

Fungerar den liknade som Ritalina/Concerta? Jag vet att Strattera inte inehåller metylfenidat, men finns det ändå några slags likheter? (Det borde det väl göra?)

Läste lite på biverkningarna och det verkar förekomma en del psykiskt dåligt mående, någon som känner igen det? Och i så fall mår man bara dåligt ett tag, alltså att det är övergående? Typ en inkörningsperiod?

All information och erfarenheter välkomnas!

Ja, jag vet, det finns redan trådar om Strattera, men ingen av dem hade riktigt de svar som jag söker.

Mvh/
Citera
2010-08-28, 12:21
Medlem
Har otroligt bra erfarenheter av Strattera genom min bror som började med dessa i Maj månad,
han är som en ny människa o även han själv har sagt att e det så här livet är
Citera
2010-08-28, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Har otroligt bra erfarenheter av Strattera genom min bror som började med dessa i Maj månad,
han är som en ny människa o även han själv har sagt att e det så här livet är

Åfan, intressant. Han har inte fått någon av de biverkningar som jag undrade över?
Senast redigerad av Oupi 2010-08-28 kl. 13:08.
Citera
2011-06-20, 21:51
Medlem
Vilsenturists avatar
Jag står på denna medicin sen ungefär 2 veckor tillbaka. Utifrån den föga erfarenhet som jag har samlat på mig, så har jag upplevt kortvariga förbättringar såsom: mer intiativrik, verbal förbättring och mer uthållig. Fast jag vill som sagt betona att dessa förbättingar har varit enormt kortvariga. Vill samtidigt påpeka att de önskevärda effekterna har varit lätträknade i förhållande till bivärkningarna. Förhoppningsvis kommer dessa bivärkningar mattas ner allteftersom.

När det gäller bivärkningar så har jag fått utstå en rad olika såsom: illamående,yrsel, overkligetskänslor,försämrad kognition(trögtänkthet,försämrad inlärningsförmåga etc),muntorrhet och ökad depressionen. Vill även poängtera att dessa bivärkningar får man inte bli avskräckt utav (såvida de inte är livshotande förstås). Om du ska börja att medicineras med strattera, så får du vara inställd på att råka ut för en del rekyler. Men jag rekommernderar did starkt att bita ihop, genom att affirmera!

MVH/Vilsenturist
Senast redigerad av Vilsenturist 2011-06-20 kl. 22:01.
Citera
2011-10-13, 19:47
Medlem
Lys avatar
Idag fick jag veta av min psykiater att jag har Adhd. Han har skrivit ut Strattera till mig. Han sa det verkar bra på de flesta Adhd-symptomen, särskilt vissa av dem som problem med uppmärksamhet och koncentration. Han sa det är svårare om han tex skrivit ut Concerta och sen vill byta till Strattera, det funkar inte. Bättre då börja med Strattera och ev byta till Conserta eller Ritalina senare om det behövs. Han sa också att Strattera är en "snäll" och icke beroendeframkallande medicin. Och att den vanligen inte ger biverkningar alls. Han tyckte inte jag ska vara orolig att ta den för jag är rädd för biverkningar ( av tex Sertralin fick jag svårt att läsa små bokstäver ).

Enligt honom var Strattera problemfritt och bra att börja med som medicin om man har Adhd.
Men jag läser ju här man visst kan få jobbiga biverkningar av den. Tänker prova att ta den ändå, vore ju skönt om den funkar bra. Att ha Adhd har ju sina sidor, så om man kan mildra symptomen så är det ju bra. Enklare vardag för mig då. Jag vill gärna läsa svar från fler som tar eller har tagit Strattera och vad ni tyckte om den.
Citera
2012-07-05, 00:15
Medlem
Hysteri90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Idag fick jag veta av min psykiater att jag har Adhd. Han har skrivit ut Strattera till mig. Han sa det verkar bra på de flesta Adhd-symptomen, särskilt vissa av dem som problem med uppmärksamhet och koncentration. Han sa det är svårare om han tex skrivit ut Concerta och sen vill byta till Strattera, det funkar inte. Bättre då börja med Strattera och ev byta till Conserta eller Ritalina senare om det behövs. Han sa också att Strattera är en "snäll" och icke beroendeframkallande medicin. Och att den vanligen inte ger biverkningar alls. Han tyckte inte jag ska vara orolig att ta den för jag är rädd för biverkningar ( av tex Sertralin fick jag svårt att läsa små bokstäver ).

Enligt honom var Strattera problemfritt och bra att börja med som medicin om man har Adhd.
Men jag läser ju här man visst kan få jobbiga biverkningar av den. Tänker prova att ta den ändå, vore ju skönt om den funkar bra. Att ha Adhd har ju sina sidor, så om man kan mildra symptomen så är det ju bra. Enklare vardag för mig då. Jag vill gärna läsa svar från fler som tar eller har tagit Strattera och vad ni tyckte om den.

Hur gick det för dig, slapp du biverkningarna? Medicinerar du fortfarande med Strattera, isf varför/varför inte?

Mvh
Citera
2012-12-25, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oupi
Jag har funderingar runt medicinen Strattera. Finns det någon som möjligen har eller har haft den som sin medicin och som kan berätta för mig om den fungerar bra eller om den inte fungerar någe vidare..

Fungerar den liknade som Ritalina/Concerta? Jag vet att Strattera inte inehåller metylfenidat, men finns det ändå några slags likheter? (Det borde det väl göra?)

Läste lite på biverkningarna och det verkar förekomma en del psykiskt dåligt mående, någon som känner igen det? Och i så fall mår man bara dåligt ett tag, alltså att det är övergående? Typ en inkörningsperiod?

All information och erfarenheter välkomnas!

Ja, jag vet, det finns redan trådar om Strattera, men ingen av dem hade riktigt de svar som jag söker.

Mvh/

Jag kan inte riktigt förklara vad som är bättre med att jag har just strattera.
Men den hjälper mig mycket i sociala situationer, koncentration samt att den hjälper mig med att kontrollera mina impulser osv.

Men medicinen för mig hjälper mig inte till 100%
Men jag märker skillnad, det gör jag.
Har haft medicinen snart i 5-6 år så.

Men som sagt, det är saker som jag har kvar, fast lidriga osv.
Hoppas du förstår. :P
Citera
2013-02-26, 13:37
Medlem
graffdatshits avatar
strattera är skit! jag mår fysiskt och psykiskt illa utav denna äckliga medicin, och den hjälper inte ett skit emot min adhd

till råga på måttet så får jag ingen annan medicin eftersom jag har "missbrukar bakrund" någon som har varit eller är i samma sits? hur går man till väga för att få riktig medicin som funkar?
Citera
2015-11-06, 19:51
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Jag har strattera och det är minst sagt väldigt intressant det som händer, jag är som utan medicin när jag jobbar och håller igång men när jag har 20 minuters raster eller lunchrast sätter jag mig på en stol och somnar. Vet inte om det är det som är meningen med medicinen men kul är det ju. Kanske behöver något annat i medicinväg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in