Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-08-26, 19:03
Medlem
Har köpt en NAS(Netgear Stora), som jag vill göra automatiska backuper till från macbooken. Har nu suttit i flera dagar och försökt hitta en stabil lösning som man kan lita på.
Nu har jag kommit på något som jag tycker borde funka i teorin iallafall.

Backup:
Jag skapar en skivavbild på nätverksdisken som jag efter att ha "hackat" time machine kan välja som backup-plats.
Jag gör endast backup på min användarmapp, där alla bilder, musik, dokument m.m. ligger. Anledningen till att jag endast kör min mapp är att jag inte kommer kunna boota från NASen ändå(som jag förstått det iallafall), och det känns onödigt att ha systemfiler sparade då jag ändå återställer systemet från skiva vid en ev. krasch. Program går alltid att installera på nytt. Det jag vill ha backup på är alltså det som finns i användarmappen.

Vid en eventuell krasch:
Jag återställer OS från skivan jag fick med när jag köpte datorn.
Jag återställer mina dokument från skivavbilden på NASen. Men hur, kan jag bara öppna skivavbilden och plocka ut filerna, eller måste man använda TM på något sätt?

Är detta någonting som kommer fungera över huvud taget?
Finns det någon bättre lösning kanske? Har tittat på andra backup-program till macen, men det verkar som att alla kör samma grej med kloning av hela hårddisken och att alla sparar i skivavbilder vilket borde innebära samma problem när jag ska få tag i filerna sen?

Hittade en del gamla trådar om detta, men tror mycket kan ha ändrats sedan dess.
Citera
2014-07-04, 10:54
Medlem
Jag lånar den här tråden istället för att skapa en ny då frågeställningen är nästan densamma.

Jag har en "hemmabyggd" NAS på ca 1.2 TB och en MacBook Pro. Går det att synca så att NAS:en, utöver att lagra filer såsom filmer etc, även gör en time machine backup?

Och isåfall, hur?
Citera
2014-07-04, 14:21
Medlem
Installera Netatalk och studera manualer ett tag så kommer du fram till en option som heter Time Machine
Citera
2014-07-04, 21:14
Medlem
systems avatar
Time Machine är super då det handlar om att kunna återställa data för användare som är noll intresserade av fler funktioner.

Om man har skills att stava till - eller sätta up en - NAS, så bör man kanske se ett steg längre än Time Machine.

Ta en titt på Carbon Copy Cloner eller Super Duper. De lär vara likvärdiga men jag har ingen erfarenhet av den sistnämnda. Den förstnämnda däremot... Ja, den älskar jag. Ful som stryk men den gör underverk. Kan skicka data mellan hårddiskar o mappar hur du vill, oavsett de är interna, externa eller finns på andra sidan jorden.

(På min arbetsplats slängde vi ut ett tidigare krångligt backup-system som kostade skjortan och halva brallan, för att nu enbart köra Carbon Copy Cloner.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in