2010-08-26, 17:20
Medlem
Tänkte höra hur ni värmer upp era axlar? Har på senaste tid fått en smärta som kommer och går i höger axel och jag upplever att den glappar/knakar i vissa rörelsemoment. Kör normalt bara 1-2 uppvärmingsset innan jag börjar köra arbetsseten. Någon som har några förslag förutom rotatorcuff i cable då jag ej har tillgång till detta.
Mvh
Citera
2010-08-26, 17:26
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Att axeln "knäpper" till kan vara att kör för tungt i sidolyft med hantlar? blev så för mig förut också.

Jag värmer upp med att köra 2 lätta set
Citera
2010-08-26, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
Att axeln "knäpper" till kan vara att kör för tungt i sidolyft med hantlar? blev så för mig förut också.

Jag värmer upp med att köra 2 lätta set

I sidolyft knakar det inte till, dock i bottenläget på bänkpress. Dips gör också att det knakar och värker.
Citera
2010-08-26, 17:35
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reclaim
Tänkte höra hur ni värmer upp era axlar? Har på senaste tid fått en smärta som kommer och går i höger axel och jag upplever att den glappar/knakar i vissa rörelsemoment. Kör normalt bara 1-2 uppvärmingsset innan jag börjar köra arbetsseten. Någon som har några förslag förutom rotatorcuff i cable då jag ej har tillgång till detta.
Mvh

Cuffen går bra att värma upp med en lätt hantel. Tänk också på att du inte slänger på för mycket vikt när du tränar axlar.

En ordentlig uppvärmning av cuffen samt en sänkning av vikter löste alla mina problem som jag hade förr när jag tränade axlar. Jag har som bonus dessutom fått bättre utveckling efter min förändring av vikterna.
Citera
2010-08-26, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Cuffen går bra att värma upp med en lätt hantel. Tänk också på att du inte slänger på för mycket vikt när du tränar axlar.

En ordentlig uppvärmning av cuffen samt en sänkning av vikter löste alla mina problem som jag hade förr när jag tränade axlar. Jag har som bonus dessutom fått bättre utveckling efter min förändring av vikterna.

Då ökade du en aning i sets samt reps antar jag?
Citera
2010-08-26, 17:55
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reclaim
Då ökade du en aning i sets samt reps antar jag?

Efter min korrigering av vikterna blev framförallt mitt utförande striktare, mer fokus på ROM och TUT. Men jag ökade även repsen något om jag inte minns helt fel, det här var för några år sen.
Citera
2010-08-26, 18:07
Medlem
Slackoffs avatar
Jag vill slå ett slag för gummisnodd som substitut för cable istället för hantlar.
Snodden är billigt,lätt och man kan även köra hemma.
Varför inte bara hoppa över dips?
Citera
2010-08-26, 18:25
Medlem
Thomaspunkts avatar
Sök på axons skulderuppvärmning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem