2010-08-26, 16:25
Medlem
Min fru och jag har separerat, och hon har flyttat till annan lägenhet. Jag ska ta över lånet och lägenheten (enl. ök.). Men banken samt HSB kräver en bodelningsblankett. Sökt runt lite på internet och det verkar bara vara att skriva, ungefär: "Vi är överens om följande (se bilaga 1 och bilaga 2), där man skriver i bilaga 1 vad jag får och i bilaga 2 vad hon får.. Stämmer detta?

Vill någon förklara lite mer exakt så skulle jag bli jätteglad Är det även viktigt att ta med alla husgeråd och möbler etc i papper?

Tack på förhand!
/Emil
Citera
2010-08-29, 11:01
Medlem
prettygirls avatar
Det borde räcka med ett skriftligt avtal på det som ni har kommit överens om för att banken skall bli nöjd. Syftet med den s.k. bodelningsblanketten är nog bara att det ur bevissynpunkt är bättre att ha det nerplitat på ett papper om det skulle bli en tvist om lägenheten. Förmodligen är fördelningen av bohaget inte intressant för banken.
Citera
2010-08-29, 11:03
Moderator
rotadents avatar
Juristerna har nog bättre koll på finstilta, vi testar i juridik.

Bostad ---> Juridik

//Mod
Citera
2010-08-29, 15:36
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaddis
Min fru och jag har separerat, och hon har flyttat till annan lägenhet. Jag ska ta över lånet och lägenheten (enl. ök.). Men banken samt HSB kräver en bodelningsblankett. Sökt runt lite på internet och det verkar bara vara att skriva, ungefär: "Vi är överens om följande (se bilaga 1 och bilaga 2), där man skriver i bilaga 1 vad jag får och i bilaga 2 vad hon får.. Stämmer detta?

Vill någon förklara lite mer exakt så skulle jag bli jätteglad Är det även viktigt att ta med alla husgeråd och möbler etc i papper?

Tack på förhand!
/Emil

Din fru? Finns det en ansökan om skilsmässa inlämnad hos tingsrätten?

Det är en förutsättning att en såan finns annars blir det fråga om ett föravtal och
inte om ett bodelningsavtal. Givetvis är föravtalet giltigt men måste efter ovan
nämnda tidpunkt bekräftas för att en bodelning har genomförts.

Upprätta ett enkelt bodelningsavtal där det framgår hur fördelningen sker m m.

Har ni redan delat alla andra tillgångar? Då räcker det med en mening om att all
sådan egendom fördelats mellan er och att respetive part fått egendomen i
sin besittning.

Sen får det nämnas att du skall tilldelas lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in