För några månader sedan handlade jag lite på Hemmakväll, och det var inte förrän då jag kom hem på kvällen jag märkte att de hade glömt dra av rabatten av en av filmerna (hade en grön etikett med "30% rabatt"). Dagen efter traskade jag dit och gjorde dem uppmärksamma på det, så jag fick tillbaka mina pengar utan problem.
Nu till min fråga; jag fick skriva på ett papper med
namn och personnummer innan jag fick pengarna. Vid tillfället tänkte jag inte på det, men nu i efterhand undrar jag vad som hade hänt om jag inte ville lämna ut mina fyra sista för att få tillbaka pengarna.
Rabatten var för alla, alltså ingen medlemsrabatt eller liknande, och vid köpet behövde jag naturligtvis inte lämna ut vare sig namn eller personnummer i kassan.
Alltså; om jag hade vägrat skriva mitt personnummer (eller bara de fyra sista), hade de kunnat neka mig att få tillbaka pengarna? Notera gärna igen att det var
de som hade gjort fel, de missade att dra av rabatten. Det handlade alltså inte om att jag lämnade tillbaka varan.
Jag skulle ju kunna fråga i affären, men det känns lite dumt, speciellt såhär lång tid efter.