2010-08-26, 15:24
Medlem
burfogels avatar
För några månader sedan handlade jag lite på Hemmakväll, och det var inte förrän då jag kom hem på kvällen jag märkte att de hade glömt dra av rabatten av en av filmerna (hade en grön etikett med "30% rabatt"). Dagen efter traskade jag dit och gjorde dem uppmärksamma på det, så jag fick tillbaka mina pengar utan problem.

Nu till min fråga; jag fick skriva på ett papper med namn och personnummer innan jag fick pengarna. Vid tillfället tänkte jag inte på det, men nu i efterhand undrar jag vad som hade hänt om jag inte ville lämna ut mina fyra sista för att få tillbaka pengarna.

Rabatten var för alla, alltså ingen medlemsrabatt eller liknande, och vid köpet behövde jag naturligtvis inte lämna ut vare sig namn eller personnummer i kassan.

Alltså; om jag hade vägrat skriva mitt personnummer (eller bara de fyra sista), hade de kunnat neka mig att få tillbaka pengarna? Notera gärna igen att det var de som hade gjort fel, de missade att dra av rabatten. Det handlade alltså inte om att jag lämnade tillbaka varan.

Jag skulle ju kunna fråga i affären, men det känns lite dumt, speciellt såhär lång tid efter.
Citera
2010-08-26, 15:27
Medlem
soulreapers avatar
Jag antar att de kräver en sådan i fyllnad för att de sedan ska kunna kolla upp så att du verkligen inte fått rabatt och försöker lura dem om du då lurar dem så kan de lätt spåra upp dig. Samma sak om du köper en vara på t.ex. mekonomen och vill lämna tillbaka den då får man också skriva namn och persnr. detta för att inte varan ska visa sig vara använd eller något sådant...

OBS! Detta är bara antaganden ifrån min sida...

Dock förstår jag inte riktigt varför alla är så jävla nojiga över sina personnr. läser man bara igenom vad det är man skriver under så är det inga problem, personnr. är inga hemliga uppgifter utan vem fan som helst kan få ut dem...
Citera
2010-08-26, 15:29
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
För några månader sedan handlade jag lite på Hemmakväll, och det var inte förrän då jag kom hem på kvällen jag märkte att de hade glömt dra av rabatten av en av filmerna (hade en grön etikett med "30% rabatt"). Dagen efter traskade jag dit och gjorde dem uppmärksamma på det, så jag fick tillbaka mina pengar utan problem.

Nu till min fråga; jag fick skriva på ett papper med namn och personnummer innan jag fick pengarna. Vid tillfället tänkte jag inte på det, men nu i efterhand undrar jag vad som hade hänt om jag inte ville lämna ut mina fyra sista för att få tillbaka pengarna.

Rabatten var för alla, alltså ingen medlemsrabatt eller liknande, och vid köpet behövde jag naturligtvis inte lämna ut vare sig namn eller personnummer i kassan.

Alltså; om jag hade vägrat skriva mitt personnummer (eller bara de fyra sista), hade de kunnat neka mig att få tillbaka pengarna? Notera gärna igen att det var de som hade gjort fel, de missade att dra av rabatten. Det handlade alltså inte om att jag lämnade tillbaka varan.

Jag skulle ju kunna fråga i affären, men det känns lite dumt, speciellt såhär lång tid efter.
Tror det har med att det ska finnas en "fysisk" person som tar imot pengarna så inte personalen kan förskingra.
Citera
2010-08-26, 15:31
Medlem
x3m_prismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Jag antar att de kräver en sådan i fyllnad för att de sedan ska kunna kolla upp så att du verkligen inte fått rabatt och försöker lura dem om du då lurar dem så kan de lätt spåra upp dig. Samma sak om du köper en vara på t.ex. mekonomen och vill lämna tillbaka den då får man också skriva namn och persnr. detta för att inte varan ska visa sig vara använd eller något sådant...

OBS! Detta är bara antaganden ifrån min sida...

Dock förstår jag inte riktigt varför alla är så jävla nojiga över sina personnr. läser man bara igenom vad det är man skriver under så är det inga problem, personnr. är inga hemliga uppgifter utan vem fan som helst kan få ut dem...

som soulreaper
Citera
2010-08-26, 15:33
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel

När man gör sådana här utbetalningar så måste man gentemot skattemyndigheten kunna visa
vem som tagit emot betalningen för att undvika fiffel.

Dock behöver man inte hela personnumret utan det hade räckt med namn och födelsedata.

Men man kan enligt min mening vägra göra en utbetalning i efterhand till någon om denne
vägrar uppge personuppgifter även i sådana här ringa fall.
Citera
2010-08-26, 15:37
Medlem
Det låter som att ni slutit ett avtal om det högre priset så det är nog tveksamt om du över huvud taget kan kräva att få rabatten i efterhand.
Skulle det vara så att du har rätt att få pengar tillbaka så har de inte någon rätt att sätta upp några motkrav på det sättet men alternativet om de sätter sig på tvären blir väl förstås att du får pengarna efter en dom som ändå har ditt personummer på sig...
Citera
2010-08-26, 18:22
Medlem
burfogels avatar
Tack för era svar.

Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Jag antar att de kräver en sådan i fyllnad för att de sedan ska kunna kolla upp så att du verkligen inte fått rabatt och försöker lura dem om du då lurar dem så kan de lätt spåra upp dig.

Naturligtvis visade jag upp aktuellt kvitto, där rabatten inte var dragen.

kleve: Det har du rätt i, vi slöt ett avtal när jag betalade. Tänkte inte på det.
Citera
2010-08-26, 19:51
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Men man kan enligt min mening vägra göra en utbetalning i efterhand till någon om denne vägrar uppge personuppgifter även i sådana här ringa fall.

Ja, ett företag är ju skyldigt att bokföra alla utbetalningar på ett sätt som gör det möjligt för skattemyndigheten att kontrollera utbetalningen, så naturligtvis måste företaget be om kontaktuppgifter på mottagaren av pengarna.

En annan aspekt är att företaget vill ha möjlighet att kontrollera anställdas uttag ur kassan. Den anställde kan alltså inte bara plocka ut 35 kronor ur kassan utan att uttaget är kopplat till någon form av dokumentation.
Citera
2010-08-26, 21:27
Medlem
Det är precis så som några redan påpekat att man måste styrka utbetalningar och göra dom "kontrollerbara" ifall Herr. Borgs lakejer kommer på besök.

Ren bonus för större butiker/kedjor är ju såklart att interkontrollen stärks då det blir försvårat för anställda att förskingra.
Citera
2010-08-30, 13:31
Medlem
Personummer, wtf? Nej det behöver du verkligen inte ge ut. Ett återköp ska ske, sedan så får du mellanskillnaden tillbaka och ett nytt kvitto. Du hade inte hyrt något?
Citera
2010-08-30, 16:38
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeaterApa
Personummer, wtf? Nej det behöver du verkligen inte ge ut. Ett återköp ska ske, sedan så får du mellanskillnaden tillbaka och ett nytt kvitto. Du hade inte hyrt något?

Nej, köpt.

Köpte film.
Kom hem och upptäckte att de glömt dra av 30% rabatt.
Gick tillbaka dagen efter, fick tillbaka mellanskillnaden men var tvungen att skriva namn och personnummer för att få det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in