Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Jag kollade upp det och han är född i Stockholm och jobbade i alla fall som 15-åring i köket på en Stockholmskrog, så då kan han inte vara uppvuxen i Göteborg. Har inte tänkt på det innan (och alltid sett honom som en göteborgare) men hans dialekt kan lätt vara stockholmska som blandats upp med göteborgska. Där finns en göteborgsk dialektklang i hans uttal men utan att vara sädär urgöteborgsk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Leif är stockholmare från början, men bott och haft sitt yrkesliv i Göteborg största delen av sitt vuxna liv. Hans dialekt är blandning av stockholmska och göteborgska skulle jag säga..Sånt om uppstår ibland...Tex Jonas Bergquist..ishockeyspelaren..talar en blandning av dalmål och skånska!
Å fasen, jag hade rätt alltså, har alltid tyckt att det är konstigt när han framställs som en slags ur-göteborgare och guru på fiskrätter i största allmänhet samtidigt som han talar någon form av blandad rikssvenska. Glenn Strömberg, Glenn Hysén Lasse Brandeby, Patrik Sjögren och politikern Göran Johansson både känns och talar som göteborgare, något som Mannerström inte alls gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Instämmer om Morberg. Han är en bra TV-personlighet men ingen kunskapssprutande gastronom direkt. Att så många i programmet och i Sverige överlag har honom som "idol" när det gäller matlagning övergår mitt förstånd, samtidigt som dessa personer inte sällan har noll koll om riktiga storheter i kock/matlagningsbranschen.
Japp, han har en tv-personlighet som är underhållande i vissa former och funkar i just dessa program, vilket verkar tilltala många, både här i tråden och hemma i tv-soffan. Men hans kunskaper inom matlagning och gastronomi är rent mediokra jämfört med det nuvarande domarteamet, för att inte säga de kockar som faktiskt lagar mat på de riktigt fina restaurangerna runt i landet. Knappast så att han skulle få jobba i köket på en av Leif Mannerströms finare krogar. En domare som rättas av deltagare borde skämmas, kommer inte ihåg i vilken säsong det var när han skällde ut hipstern från Göteborg, men hade totalt jävla fel på alla punkter och försökte gömma det bakom en mask av ilska.
Kul tv, men han ska fan inte bedöma mat i tv när han gör så grova misstag.