2010-08-25, 17:38
Medlem
Skadade för ett par år sen min högra axel i AC-leden, och fick i början av april i år operera den. Det de gjorde på operationen var en öppen AC-resektion, alltså de sågade bort en 10-14mm av mitt nyckelben, och helt enkelt tog bort leden som spökade utan att ersätta med protes eller dylikt. Det gick kanon, gör fortfarande ont men känner helt klart att vi är på bättringsvägen. Nu har jag alltså börjat köra bänkpress tillsammans med övrig träning igen, och har kört på 40-50kg, många reps för att komma igång igen.
Nu känner jag PRECIS samma sak i vänster axel som jag för två år sedan kände i min högra som blev opererad. Till skillnad från då vet jag nu vad det är och slutade att anstränga den.
Är det någon som har någon form av insyn i det hela? Jag är väl mest ute efter konkreta tips på hur jag kan träna min/mina axlar för att undvika det här i fortsättningen.

Smärtan sitter på framsidan av deltoideus, och kan väl beskrivas som brännande. Det gör ont i alla pressövningar, en aning med flyes om man inte har perfekt form. Men övriga övningar går alldeles utmärkt.

Någon som haft samma smärta och gjort nåt åt det, samma operation eller samma skada men lyckades undvika operation eller vad som helst? Vägrar låta även min andra axel gå åt helvete och leva som en invalid 2 år till.
Citera
2010-08-25, 19:15
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Olofami

Har du benskörhet eller atrosproblematik i släkten?
Citera
2010-08-25, 21:32
Medlem
Artros har vi lite här och där, ja. Men när jag först började min utredning med axeln så testade de mig för alla möjliga reumatiska sjukdomar, och hittade ingenting. Aldrig haft några större bekymmer med leder i allmänhet, inte förrän nu.
Citera
2010-08-25, 22:25
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Olofami

Ja, man kanske ändå inte ska utesluta att det kan finnas en genetisk delfaktor som orsakar ditt problem.
Nästa undring blir ju vad du arbetar med? Monotona arbeten för axlarna oavsett belastning är inte så fördelaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in