• 2
  • 3
2010-08-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E903
@AktieStrindberg
Huvudpoängen är ju att teckna en kapitalförsäkringen för 400 000kr.
Jag tror att börsen kommer gå bra men jag är inte villig att ta någon stor risk.

Under tiden startar jag ett sparande på 2850kr i månaden i den bank som ger mig högst ränta för att kunna betala av lånet.

Jag hade i alla fall inte valt det upplägget.

Antingen hade jag lånat 400 000 och placerat i en kapitalförsäkring hos Avanza eller Nordnet.
Sen vad man satsar på beror på vilken risknivå man önskar. Men vill man har låg risk hade jag nog valt någon av de stabilaste hedgefonderna t ex Brummer Multi-Strategy.

Andra alternativet hade varit att låna 400 000 och satsa 400 000 på 60 månaders bundet sparande hos Bluestep. Med 4,5 % hade du efter 60 månader fått ut 468930 kr efter skatt.

Men jag är tveksam till att ha bolånet bundet i så många år. Över en längre period brukar man alltid tjäna på att ha rörligt. Det hade även varit en fördel att amortera av lånet varje månad.

Personligen hade det första alternativet tilltalat mig mest, men jag hade valt att ha rörlig ränta och jag hade anpassat lånets storlek så att jag utan problem skulle klara av att amortera och betala räntan även om räntenivån skulle stiga rejält.
Citera
2010-08-26, 21:56
Medlem
rrpipers avatar
Håller inte med. Tycker upplägget blir intressant när man har en säker kalkyl. Allt annat blir ett spel. Å andra sidan sänker man sin framtida upplåningsförmåga om man skulle vilja låna pengar till nåt annat om man låser fast de upplånade pengarna. Det är naturilgtvis ett minus.
Citera
2010-08-26, 22:14
Medlem
@rrpiper
Vem håller du inte med?
Citera
2010-08-26, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Håller inte med. Tycker upplägget blir intressant när man har en säker kalkyl. Allt annat blir ett spel. Å andra sidan sänker man sin framtida upplåningsförmåga om man skulle vilja låna pengar till nåt annat om man låser fast de upplånade pengarna. Det är naturilgtvis ett minus.

Saken är ju den att han inte har någon säker kalkyl. Utgiftssidan blir säker med fast ränta
men intäktssidan är osäker. Den 8-åriga räntan är nästan dubbelt så hög som den 1-åriga.
Om man ska ha så lång bindningstid och inte vill ha så stor risk bör man ha intäkter som matchar bindningstiden. Visst följs avkastning och risk åt och risk går aldrig att undvika om man vill tjäna lite större pengar. Vill man ta bort risken helt så bli avkastningen riktigt medioker, men mitt förslag om att binda allt hos Bluestep 60 månader var riskfritt och ger garanterad vinst. Då kan man ju lämpligen välja att binda bolånet på 5 år istället till räntan 3,74% vilket gör kalkylen betydligt lukrativare.

Detta får även bli mitt sista bidrag till denna debatt.
Citera
2010-08-27, 13:41
Medlem
rrpipers avatar
@AktieStrindberg Jag läste nog ditt inlägg lite för snabbt. När jag läste det igen låter det verkligen som en riktigt god idé. Skulle göra på Bluestep alternativet eller något liknande om det fanns.
Citera
2010-08-28, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E903
Antar man att kapitalförsäkringen ökar i snitt med 6% årligen (egentligen 7% men har dragit av 1% för avgiften) så kommer den ha ökat med 327 759 kr till totalt 727 759 kr.
Känns lite väl optimistiskt med tanke på att snittet 2000-2009 på återbäringsräntan har varit 5,2 % för Folksams som du länkade till tidigare. Från det ska det dras både avgiften till försäkringsbolaget och den årliga skatten.

Avgiften för Folksams är enligt villkoren 3 % på varje premie, därefter 120 kr/år plus 0,6 % av försäkringskapitalet. Skatten varierar med statslåneräntan (27 % av förra årets) och är i år 0,84 %, men man kan förmodligen räkna med runt 1 % i snitt.

Så att du skulle få 6 % i avkastning per år i snitt efter alla avgifter och skatt i en traditionell KF kan du nog glömma.
Citera
2010-08-28, 14:04
Medlem
Det säger väl nästan sig självt att fanns det _EN SÄKER_ placering banken kan erbjuda som betalar ut mer än vad deras lån kostar så hade de väl lagt pengarna på det istället? =P

Jag vet inte vad som är bäst, men jag hade nog sparat dessa 2800 kr på ett sätt som jag trodde gav bra avkastning. Låter kanske inte lika kul men ..
Citera
2010-08-30, 15:41
Medlem
Det har funkat jättebra för mig!

Skaffade ett nordnet kapitalförsäkring för ca 2 år sen, la in då 150 000 kr, men under tiden har jag lagt in mer pengar, så sammanlagt har jag lagt in nu 300 000 kr egna pengar. Med de pengarna har jag fått lån på 3 milj som man får köpa kapitalförsäkringar för. På de 2 åren har jag efter skatt och ränta tjänat mer än 1 milj kr!

Det är min pappa som har skött inköp och försäljning, för han har bra koll. Så satsa riskigt o tjäna kosing om ni vet vad ni gör, annars satsar mer försiktigt, jag tror man tjänar på det i längden hur som helst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in