Citat:
Ursprungligen postat av E903
@AktieStrindberg
Huvudpoängen är ju att teckna en kapitalförsäkringen för 400 000kr.
Jag tror att börsen kommer gå bra men jag är inte villig att ta någon stor risk.
Under tiden startar jag ett sparande på 2850kr i månaden i den bank som ger mig högst ränta för att kunna betala av lånet.
Jag hade i alla fall inte valt det upplägget.
Antingen hade jag lånat 400 000 och placerat i en kapitalförsäkring hos Avanza eller Nordnet.
Sen vad man satsar på beror på vilken risknivå man önskar. Men vill man har låg risk hade jag nog valt någon av de stabilaste hedgefonderna t ex Brummer Multi-Strategy.
Andra alternativet hade varit att låna 400 000 och satsa 400 000 på 60 månaders bundet sparande hos Bluestep. Med 4,5 % hade du efter 60 månader fått ut 468930 kr efter skatt.
Men jag är tveksam till att ha bolånet bundet i så många år. Över en längre period brukar man alltid tjäna på att ha rörligt. Det hade även varit en fördel att amortera av lånet varje månad.
Personligen hade det första alternativet tilltalat mig mest, men jag hade valt att ha rörlig ränta och jag hade anpassat lånets storlek så att jag utan problem skulle klara av att amortera och betala räntan även om räntenivån skulle stiga rejält.