Citat:
Ursprungligen postat av safadinho
Hur många timmar blir det per månad för det arvodet?
Ptja, det beror på hur man räknar. Det är två möten per månad, ett fullmäktigemöte och ett nämndmöte som jag får betalt för. Fullmäktigemötet är långt och brukar hålla på runt 8-10 timmar, nämndmötet är lite kortare och brukar vara avklarat på 4-5 timmar. Det varierar lite. Till varje möte måste man lägga en eller två timmar på att läsa in underlaget, ibland ännu mer, det beror på hur svåra frågor vi har att hantera just då. Översiktsplaner får man ägna flera möten åt att bara läsa igenom och ställa frågor om innan man har det riktiga mötet där beslut om översiktsplanen ska tas. Jag minns inte vad timpengen är men den är baserad på vad kommunalrådet får och hans lön är samma som riksdagsmännens.
Men sedan tillkommer andra möten som man förväntas gå på helt oavlönat, partimöten:
Alla sossar med kommunalt uppdrag förväntas gå på de månatliga gruppmötena som är mellan 18.30-22.00. För detta privilegium får man betala en peng dessutom.
Arbetarekommunen har möte en gång per månad mellan 19-21 som man måste gå på.
Arbetarekommunens styrelse sitter jag med i och vi har månatliga möten melllan 18.30-22.00
Broderskapsgruppen har månatliga möten mellan 19-21
Broderskapsgruppens styrelse har månatliga möten mellan 19-20 (Vi är effektiva
)Broderskapsdistriktets styrelse har månatliga möten mellan 17.30-19.00
Eftersom jag är sekreterare i båda broderskapsstyrelserna så tar det en timme extra att renskriva protokollen.
Går man inte på dessa partimöten så ses man som lite ointresserad och kommer inte få så tunga uppdrag efter valet.
Dessutom så måste man gå på kommundelsmöten och träffa sina väljare, men de är inte så många 2-3 per år.
Sen är jag med i fredsrörelsens lokala styrelse också, och så är det säkert nåt jag glömt.