2010-08-24, 23:01
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
De flesta personer som innan de har blivit politiker med fast anställning har oftast haft normala jobb. Du får inte pengar förens du sitter i kommun eller riksdagen.

Du verkar ha glömt att det finns något som kallas politikerbroilers. Dvs. de har jobbat med politik hela sitt yrkesverksamma liv. Finns tyvärr många sådana exempel.
Citera
2010-08-25, 01:02
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marionel
okej, men kan man få inkomster utan dessa "relevanta utbildningar"?

och ge gärna exempel på vilka sorters utbildningar du pratar om.
Ekonomi och juridik kanske?
Citera
2010-08-25, 01:06
Medlem
viking76s avatar
Citat:
Krävs det någon utbildning ö ht?

Låt oss säga att jag vill gå med Sverigedemokraterna. Vad "börjar" jag göra samt när och på vilket satans sätt kommer inkomsterna?

Ingenting. Det var en som ställde den frågan när jag läste statsvetenskap på universitet för några år sedan. Svaret blev i princip ingenting. Det behövs ingen utbildning, bara en stor käft.

Nånting i den stilen.
Citera
2010-08-25, 23:21
Medlem
marionels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ekonomi och juridik kanske?

skulle historia kunna vara något också?

Man kan ju läsa inriktningarna ekonomisk historia osv
Citera
2010-08-25, 23:28
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
okej, och hur svårt är det att hamna i kommunen/riksdagen?

Att bli just kommunpolitiker i SD, är nog det lättaste som finns. Det är bara att flytta till en kommun, där SD söker någon som kan ställa upp för dom. Sen måste ju partiet bli invalt, men lite research så fixar du det.

Det är ju annorlunda i ett större parti, då kanske du måste varit med i ungdomspartiet och framförallt varit på deras fester.
Citera
2010-08-26, 11:57
Medlem
marionels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Att bli just kommunpolitiker i SD, är nog det lättaste som finns. Det är bara att flytta till en kommun, där SD söker någon som kan ställa upp för dom. Sen måste ju partiet bli invalt, men lite research så fixar du det.

Det är ju annorlunda i ett större parti, då kanske du måste varit med i ungdomspartiet och framförallt varit på deras fester.

okej, och sedan kommer lönen in så småningom? låter ganska enkelt.

Vilken lön snackar vi om btw
Citera
2010-08-26, 12:10
Bannlyst
Citat:
okej, och sedan kommer lönen in så småningom? låter ganska enkelt.

Vilken lön snackar vi om btw

Är du fritidspolitiker i en kommun så får du kanske arvode på några tusenlappar i månaden för nedlagt arbete, knappast mer.
Blir man däremot ordförande för någon nämnd eller liknande så stiger ju arbetsbördan och då får man också riktig lön.
I mindre kommuner brukar tjänsten vara runt 50% kanske.

Sedan finns det ju politiska uppdrag där man har en 100%ig tjänst, kommunalråd är ju exempelvis ett sådant.
Men det är värt att komma ihåg att för de allra flesta kommunpolitiker så rör det sig om väldigt små summor.
Citera
2010-08-26, 12:11
Medlem
GrovBenstommes avatar
Grejen är ju bara den att pk Sverige anser att om du blir politiker för SD så är du rasist eller dödsnazist. Så det kan ju hänga med en stund om du nu väljer detta. Önskar dig lycka till och hoppas du kan förändra något till det bättre.

Jag hade kanske ställt upp om det inte vore för denna jävla stämpel.
Citera
2010-08-26, 12:36
Medlem
Napoleons avatar
Jag är kommunpolitiker för (S) i min kommun, står högt på listan till valet också. Jag höll på i 2 år som medlem med att gå på möten, hjälpa till med flygblad mm. Sedan fick jag en ersättarplats i en nämnd mitt under en mandatperiod (2 år), därefter blev jag ordinarie i nämnden under 4 år. Valet -06 blev jag ordinarie i fullmäktige och även nästa val kommer jag vara ordinarie.

Utbildning: Medlemsmötena och de studiecirklar som partiet anordnar är den utbildning som behövs. På medlemsmötena noteras det naturligtvis vad man säger, säger man helt tokiga grejer så sållas man bort.

Lön: I nuläget får jag 1692 kr efter skatt plus ersättning för förlorad arbetsinkomst på ca 300 kr. Då sitter jag på två olika positioner, fullmäktigeledamot samt ledamot i en nämnd. Men detta är inte lön utan arvode. Av dessa pengar ska 10 % gå till kommunalgruppen samt att man måste betala medlemsavgiften på ca 400 kr per år.

Vi har ca 200 arvoderade fritidspolitiker och 2 av dessa har heltidstjänst och lön.
Citera
2010-08-26, 15:10
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Intressant text.

Så du började inte i SSU? Jag trodde det var så dom flesta hamnade i politiken, börja med ungdomsförbund och sen gå vidare.
Citera
2010-08-26, 15:31
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejjjsan123
Så du började inte i SSU? Jag trodde det var så dom flesta hamnade i politiken, börja med ungdomsförbund och sen gå vidare.

Bah, den lokala SSU-ordföranden på den tiden var en jävla idiot. Inte ville jag bli medlem i den föreningen. Jag gick med i Broderskap istället.
Citera
2010-08-28, 18:21
Medlem
safadinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon
Jag är kommunpolitiker för (S) i min kommun, står högt på listan till valet också. Jag höll på i 2 år som medlem med att gå på möten, hjälpa till med flygblad mm. Sedan fick jag en ersättarplats i en nämnd mitt under en mandatperiod (2 år), därefter blev jag ordinarie i nämnden under 4 år. Valet -06 blev jag ordinarie i fullmäktige och även nästa val kommer jag vara ordinarie.

Utbildning: Medlemsmötena och de studiecirklar som partiet anordnar är den utbildning som behövs. På medlemsmötena noteras det naturligtvis vad man säger, säger man helt tokiga grejer så sållas man bort.

Lön: I nuläget får jag 1692 kr efter skatt plus ersättning för förlorad arbetsinkomst på ca 300 kr. Då sitter jag på två olika positioner, fullmäktigeledamot samt ledamot i en nämnd. Men detta är inte lön utan arvode. Av dessa pengar ska 10 % gå till kommunalgruppen samt att man måste betala medlemsavgiften på ca 400 kr per år.

Vi har ca 200 arvoderade fritidspolitiker och 2 av dessa har heltidstjänst och lön.

Hur många timmar blir det per månad för det arvodet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in