2010-08-24, 14:29
Medlem
När man blandar vatten och soppulver bildas det i allmänhet klumpar som man måste röra om för att få bort. Jag antar att pulvret främst består av cellulosa och andra OH-rika föreningar som suger åt sig vatten, men att vattnet inte tränger in i klumparna eftersom luften inte går ur dem. Men varför bubblar luften inte bara ut?
Citera
2010-08-24, 16:47
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leect2
När man blandar vatten och soppulver bildas det i allmänhet klumpar som man måste röra om för att få bort. Jag antar att pulvret främst består av cellulosa och andra OH-rika föreningar som suger åt sig vatten, men att vattnet inte tränger in i klumparna eftersom luften inte går ur dem. Men varför bubblar luften inte bara ut?
Säker på att det är luft? Jag tror att det yttre lagret är fuktigt och därmed vill det inte absorbera mer fukt. På så sätt så är yttre lagret nästan helt mättat medan de innuti är torra.
Citera
2010-08-24, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Säker på att det är luft? Jag tror att det yttre lagret är fuktigt och därmed vill det inte absorbera mer fukt. På så sätt så är yttre lagret nästan helt mättat medan de innuti är torra.

Så är det helt klart!
Citera
2010-08-24, 17:22
Medlem
Citat:
Jag tror att det yttre lagret är fuktigt och därmed vill det inte absorbera mer fukt. På så sätt så är yttre lagret nästan helt mättat medan de innuti är torra.
Hur förklarar du att det inre lagret inte suger åt sig fukt från det yttre så att det också blir mättat?
Citera
2010-08-24, 17:25
Bannlyst
Citat:
Hur förklarar du att det inre lagret inte suger åt sig fukt från det yttre så att det också blir mättat?

Kapiläreffekten (stavning?) kanske är för dålig/långsam?
Citera
2010-08-24, 20:10
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Den kanske gör det, men bara väldigt långsamt.
Citera
2010-08-24, 20:54
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Jag tänker det som att det är fukten som är mättad. Samma sak egentligen, men det känns mer förklarligt om man tänker från det hållet (tycker jag). Dvs att det är "nyponsoppdammet" som mättar vätskan, inte tvärtom.
Citera
2010-08-24, 21:11
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Jag tänker det som att det är fukten som är mättad. Samma sak egentligen, men det känns mer förklarligt om man tänker från det hållet (tycker jag). Dvs att det är "nyponsoppdammet" som mättar vätskan, inte tvärtom.
Nja, att nyponsoppdammet skulle mätta vätskan sker nog bara vid grov överdosning.
Citera
2010-08-24, 21:43
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Nja, att nyponsoppdammet skulle mätta vätskan sker nog bara vid grov överdosning.

I klumparna menar han givetvis. Runt de torra klumparna finns ett lager "nyponsoppa" som är så mättad att den kan betraktas som fast. Därför suger inte lagret innanför åt sig fukt.
Citera
2010-08-25, 01:44
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
"Lokalt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in